Articolele de incaltaminte nu au fost omise nici ele de la ieftiniri, marile magazine afisind o reducere de 70 de procente. Prin urmare, o pereche de pantofi sau de sandale, ce valora pina zilele trecute cam 70-80 de lei, poate fi achizitionata acum cu doar 30-35 e lei. De asemenea, sint anuntate soldari si la camasi si costume, al caror pret coboara de la 200-250 la 150-190 lei. Chiar si raioanele de lenjerie intima practica acum o scadere a preturilor cu 30-50%, atit la magazinele mai mici, cit si la cele de firma din marile complexe comerciale.
Toate aceste ieftiniri reprezinta numai stiri bune pentru cumparatori, care vor fi tentati sa se plimbe si mai des prin magazine in cautarea articolelor preferate, cu preturi avantajoase. De aceea, pentru a evita aglomeratia suparatoare, reamintim ca aceasta perioada de soldare are loc pe parcursul mai multor saptamini.
Primaria trebuie notificata
Firmele pot desfasura vinzari cu reduceri de preturi, cunoscute si sub denumirea de soldare, soldari sau solduri. Cu 15 zile inaintea
debutului perioadei de soldare, comerciantul care desfasoara
vinzari cu reduceri de pret trebuie sa faca o notificare catre
primaria in a carei raza teritoriala isi desfasoara activitatea.
Formularul de notificare trebuie completat in dublu exemplar, din
care unul se inregistreaza la primarie, iar celalalt se pastreaza la
sediul comerciantului pentru control.
Pot fi vindute la pret redus, ca obiect al soldarii, produse
nealimentare a caror desfacere are caracter sezonier: confectii,
inclusiv blanuri, pielarie, tricotaje, incaltaminte, articole de sport -
turism, cosmetice, aparate de incalzire si climatizare si alte
produse similare. Marfurile care fac obiectul soldarii trebuie
depozitate separat si vindute in raioane sau spatii special
amenajate. Lista de inventar pentru marfurile de soldat va fi
completata si pastrata la sediul comerciantului.
Anunturile soldurilor
Vinzarile cu reduceri nu se fac, insa, oricum, ci trebuie respectate
anumite reguli de catre comercianti. Aceasta, pentru a evita
inducerea in eroare si pacalirea cumparatorilor, dispusi sa scoata
mai multi bani din buzunar in asemenea perioade. Astfel, potrivit
Ordonantei nr. 99/2000, orice anunt de reducere de pret,
exprimat in valoare absoluta sau in procent, trebuie efectuat
vizibil, lizibil si fara echivoc, pentru fiecare produs sau grupa de
produse identice. Anuntul se face fie prin mentionarea noului pret
linga pretul anterior, barat, fie prin inscrierea "pret nou", pret
vechi", linga sumele corespunzatoare sau prin afisarea procentului
de reducere si a pretului nou care apare linga pretul anterior,
barat.
Este interzis ca o reducere de pret pentru un produs sau serviciu
sa fie prezentata ca o oferta gratuita a unei parti din produsul
respectiv, deoarece ar fi vorba despre un mesaj publicitar
inselator. De asemenea, nu este permisa conditionarea vinzarii unui produs de cumpararea altuia. Si, nu in ultimul rind, comerciantii sint obligati ca vinzarile de soldare sa le faca doar in spatiile unde produsele respective erau vindute in mod obisnuit, si nu in altele, special amenajate in aceste perioade.
Agentii economici care nu respecta prevederile legale risca sa fie
sanctionati cu amenzi cuprinse intre 2.000 si 10.000 de lei.