Mergi la conţinutul principal
Administraţia Dragomir: Măsuri pentru transportul «verde»

Staţii reîncărcare maşini electrice în Brăila

• deşi este abia la primii paşi, Municipiul Brăila a apucat, recent, “cărarea” transportului bazat pe energie alternativă • consilierii municipali au aprobat un proiect privind realizarea a două staţii pentru reîncărcarea vehiculelor electrice în oraş • deocamdată discutăm despre faza ok-ului pentru documentaţie, însă proiectul va fi însoţit de o cerere de finanţare la Uniunea Europeană şi va deschide calea către încurajarea transportului “prietenos cu mediul” în Brăila • valoarea totală a investiţiei se ridică la 494.522,79 lei cu TVA

 

Municipiul Brăila se pregăteşte să intre în noua eră a transportului, bazat pe energie electrică. Deşi deocamdată discutăm despre paşi mici, cert este că municipalitatea încearcă să se adapteze la normele după care funcţionează oraşele civilizate din Europa. Practic, membrii Consiliului Local Municipal au aprobat, recent, un proiect de hotărâre privind realizarea a două staţii de reîncărcare a vehiculelor electrice în oraşul nostru. Şi un aspect important ar fi că discutăm despre o investiţie pentru care se va încerca obţinerea de fonduri europene. Deocamdată este vorba despre aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai proiectului, în baza cărora municipalitatea va înainta o cerere de finanţare către Uniunea Europeană, dar chiar şi aşa, putem spune că asistăm la o primă măsură care să vină în întâmpinarea deciziilor luate la nivelul ţărilor civilizate din Europa, privind promovarea şi susţinerea transportului electric.

Pe scurt, cele două staţii vor fi realizate în zona Parcului Monument, în apropierea Bazinului Olimpic şi vor putea reîncărca simultan patru vehicule electrice. Valoarea totală a investiţiei este de 494.522,79 lei cu TVA, iar potrivit documentaţiei tehnico-economice, semnată de firma bucureşteană  “Electromagnetica”, CLM Brăila va plusa o cofinanţare a proiectului cu 42.222,22 lei cu TVA, reprezentând 10% din valoarea eligibilă totală. De asemenea, s-a aprobat şi suma de 72.300,57 lei pentru cheltuieli neeligibile. Bineînţeles, totul depinde acum de aprobarea cererii de finanţare. Precizăm, de asemenea, că în timpul şedinţei ordinare a CLM Brăila din luna noiembrie, la dezbaterea acestui proiect, primarul Marian Dragomir a venit cu un amendament potrivit căruia staţiile să fie dotate cu un echipament care să permită municipalităţii încasarea contravalorii energiei electrice folosite la reîncărcarea vehiculelor. “Fără profit pentru municipalitate, la preţul de achiziţie”, a insistat Dragomir.

Interesant ar fi şi că în cadrul proiectului se vorbeşte despre existenţa a aproximativ 1.000 de maşini electrice la nivel naţional, însă nu se precizează nicio situaţie în acest sens legată de Brăila. Redactorii “Obiectiv - Vocea Brăilei” au încercat să obţină această informaţie de la Serviciul Regim Permise şi Înmatriculări Auto Brăila. Potrivit datelor furnizate, în Brăila ar exista câteva maşini hibrid, chiar şi electrice, însă numărul lor este extrem de redus.

 

Ce presupun staţiile de reîncărcare pentru vehiculele electrice

 

Aşa cum aminteam, consilierii municipali au aprobat în cadrul celei mai recente şedinţe ordinare a CLM Brăila proiectul “Staţii de reîncărcare pentru vehicule electrice în Municipiul Brăila”, documentaţia tehnico-economică faza I, indicatorii tehnico-economici, precum şi depunerea acestuia în cadrul Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea infrastructurii pentru vehiculele de transport rutier nepoluant din punct de vedere energetic: staţii de reîncărcare pentru vehicule electrice în municipiile reşedinţe de judeţ.

Din raportul proiectului aflăm că Municipiul Brăila intenţionează să depună acest proiect în vederea obţinerii finanţării de la Administraţia Fondului pentru mediu în cadrul acestui program european. Dacă se va aproba cererea de finanţare, municipalitatea va putea achiziţiona şi monta staţii formate din minimum două puncte de reîncărcare, alimentate de acelaşi punct de livrare din reţeaua publică de distribuţie, din care unul ce va permite încărcarea multistandard în curent continuu, la o putere de 50 kW, şi un alt punct ce va permite încărcarea în curent alternativ, la o putere de 22 kW a vehiculelor electrice. Staţia va putea să încarce simultan, la puterile menţionate. De asemenea, după cum se mai arată în documentaţia tehnică, acestea vor respecta standardul IEC 61851(Sistem de încărcare conductivă pentru vehicule electrice), vor fi echipate cel puţin cu prize şi conectori de tip 2 pentru vehicule, conform descrierii din Standardul EN 62196-2, pentru încărcarea în curent alternativ, şi cel puţin cu conectori ai sistemului de reîncărcare combinat Combo 2, conform descrierii din Standardul EN62196-3, pentru încărcarea în curent continuu. Staţiile comunică prin protocol de tip OCPP - Open Charge Point Protocol - minim 1.5 şi vor dispune de un panou de informare cu meniu în limba română şi în limba engleză.

Consilierii au aprobat participarea Municipiului Brăila în cadrul proiectului şi depunerea cererii de finanţare, cu o valoare totală de 494.522,79 lei, inclusiv TVA. De asemenea, au pus la dispoziţie terenul în suprafaţă de 2 mp, necesar amplasării staţiilor. Aleşii au aprobat şi documentaţia tehnico-economică, faza I, elaborată pentru realizarea obiectivului de investiţii “Staţii de reîncărcare pentru vehicule electrice în Municipiul Brăila”, precum şi indicatorii tehnico-economici. De asemenea, Municipalitatea s-a obligat să întocmească documentaţia de achiziţie publică, să organizeze şi să deruleze procedurile de achiziţie publică şi să realizeze lucrările pentru staţii, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

De asemenea, s-a aprobat cofinanţarea proiectului mai sus menţionat în sumă de 42.222,22 lei inclusiv TVA, reprezentând 10% din valoarea eligibilă totală a proiectului, precum şi cheltuielile neeligibile în valoare de 72.300,57 lei ce vor fi angajate de Municipiul Brăila, în condiţiile obţinerii finanţării proiectului.

 

Unde vor fi amplasate staţiile şi care va fi capacitatea acestora

 

SC Electromagnetica SA, compania bucureşteană cu care municipalitatea a încheiat contractul de servicii, din data 31 iulie 2019, pentru elaborarea documentaţiei tehnico-economice faza I în cazul proiectului, precizează mai multe detalii tehnice legate de viitoarele staţii. Ei bine, acestea vor fi realizate în Parcul Monument, pe Aleea Parcului, în vecinătatea bazinului de înot, oferind posibilitatea încărcării simultane a patru autovehicule electrice. Suprafaţa ocupată de fiecare staţie în parte va fi de 1 mp, deci în total discutăm despre 2 mp pentru întregul amplasament viitor. Iar acestea, după cum aflăm din proiect, vor fi realizate lângă parcarea deja existentă în zonă. De asemenea, locurile de parcare din dreptul staţiilor (patru la număr) vor fi marcate şi evidenţiate corespunzător. Instalaţia de racordare se va face din postul de transformare existent prin intermediul unui BMPT (bloc de măsură şi protecţie trifazate - care este destinat realizării branşamentului electric între reţeaua de distribuţie a energiei electrice şi consumator - staţiile de reîncărcare). Staţiile electrice se alimentează din BMPT prin intermediul unei reţele electrice subterane cca. 35 ml. Puterea instalată pentru fiecare staţie de reîncărcare este de 72kW, ambele având o putere de 144kW. De asemenea, ambele staţii se vor alimenta dintr-un BMPT de 250A.

 

De unde nevoia pentru staţii dedicate maşinilor electrice

 

După cum se arată în documentaţia aprobată de membrii CLM Brăila în cadrul acestui proiect, vehiculele electrice sunt viitorul automobilismului, iar guvernele europene şi-au luat angajamentul de a le susţine producţia, iar brand-uri celebre au construit deja maşini electrice sau anunţă că o vor face. Tot de acolo aflăm la capitolul beneficii, că o încărcare completă a bateriei unei astfel de maşini costă mult mai puţin decât un rezervor plin cu carburant pentru un automobil clasic. De asemenea, un astfel de vehicul presupune mai puţine părţi mobile, deci şi costuri de mentenanţă mai scăzute. Documentaţia realizată de către societatea “Electromagnetica”, vorbeşte printre altele şi despre faptul că în Europa este disponibilă o subvenţie de aproximativ 4.000 euro, destinată celor care se gândesc să facă schimbarea aceasta şi să se îndrepte către maşini electrice. Ei bine, există trei tipuri de vehicule care pot fi considerate electrice, potrivit studiului de fezabilitate: hibride convenţionale, care au nevoie de un rezervor combustibil fosil, dar care dispun şi de un motor electric, alimentat cu o baterie ce se încarcă în urma frânării; hibridele plug-in, care dispun de un motor de bază de combustibil (petrol), dar şi de un motor electric ce poate fi conectat şi încărcat la o sursă electrică, dar care pot funcţiona doar puţin timp doar pe bază de curent; şi vehiculele cu baterie electrică, care funcţionează doar pe bază de energie electrică.

“Protecţia mediului înconjurător este principala preocupare a secolului XXI. Astfel că, producătorii de autoturisme şi-au îndreptat atenţia către crearea de noi modele, hibrid sau 100% electrice. În România, conform datelor RAR, APIA şi DRPCIV, în acest moment sunt aproximativ 1.000 de autoturisme electrice înmatriculate”, se arată în cadrul documentaţiei, fără însă a se specifica dacă în Brăila există astfel de maşini. Un lucru este lesne de înţeles, fără staţii de încărcare, lipsa de elan a brăilenilor pentru achiziţionarea unor astfel de maşini este de la sine înţeleasă. Iar proiectul nu se fereşte să precizeze că nu mai există astfel de staţii în zona în care se vor construi cele vizate de proiectul de hotărâre.

“Conform «Strategiei energetice a Municipiului Brăila 2014-2020» - la obiective se menţionează: «În conformitate cu strategia energetică a Uniunii Europene, obiectivul general al Primăriei Municipiului Brăila este de reducere a emisiilor de CO2 cu 20% până în anul 2020». În acest context înfiinţarea de staţii de reîncărcare a vehiculelor electrice este un pas important în realizarea dezideratelor de reducere a gazelor cu efect de seră”, se mai arată în cadrul documentaţiei.

 

Municipalitatea ar vrea să contorizeze şi să factureze încărcările

 

La propunerea consilierului local municipal independent, Lucian Căprariu, în momentul în care s-a dezbătut acest proiect, primarul Marian Dragomir a făcut un anunţ care probabil că fusese discutat în prealabil. Propunerea edilului-şef a vizat o mică modificare a proiectului tehnic, astfel încât staţiile să fie dotate cu posibilitatea de contorizare şi facturare a viitorilor utilizatori ai staţiilor de reîncărcare. Cu menţiunea că dacă Uniunea Europeană va fi de acord cu acest aspect.

“Solicităm Direcţiei de Strategii, ca la proiectul tehnic să fie prevăzută şi posibilitatea ca aceia care accesează aceste staţii să achite contravaloarea energiei consumate în vederea următoarelor aspecte de viitor. Dacă finanţatorul ne va da voie să recuperăm contravaloarea energiei electrice pe care aceştia o folosesc pentru încărcarea maşinii, desigur. Atunci când proiectul se termină, Primăria Municipiului Brăila să poată recupera, fără profit, la preţul pe care îl furnizează cel care livrează energie electrică toate costurile aferente. Fără profit pentru Primăria Municipiului Brăila. Deci amendamentul este următorul: la proiectul tehnic se va solicita dotarea staţiilor cu un echipament care să permită încasarea contravalorii energiei electrice folosite la încărcarea maşinii, la preţul de achiziţie”, a propus Dragomir, iar membrii CLM au aprobat în unanimitate.

De altfel şi proiectul de hotărâre privind staţiile de reîncărcare a vehiculelor electrice, amendat, a fost aprobat în unanimitate.

Reamintim că în luna octombrie, primarul Marian Dragomir a vorbit despre acest proiect, la pachet cu un altul (tot pe fonduri europene - programul WiFi4EU) privitor la realizarea mai multor hotspot-uri Wi-Fi la nivelul oraşului. La vremea respectivă, Dragomir preciza despre staţiile pentru reîncărcarea maşinilor electrice faptul că acest demers reprezintă, de altfel, un proiect pilot, care ar putea fi preluat ulterior şi de benzinării.

“Acesta va fi primul ansamblu pe care îl vom face momentan. Dacă va fi bine primit şi Uniunea Europeană va finanţa astfel de proiecte, iar numărul maşinilor electrice se va înmulţi, cu siguranţă o să mai luăm în calcul aceste aspecte. Dacă, în schimb, în perioada următoare, foarte multe dintre benzinării vor începe să se doteze cu staţii de alimentare electrică a maşinilor, atunci nu vom interveni peste iniţiativa privată şi îi vom lăsa să îşi dezvolte afacerile”, afirma Dragomir la vremea respectivă. Edilul-şef a ţinut să sublinieze atunci că, dacă vor mai apărea ocazii privind atragerea de fonduri europene, Primăria Brăila va depune din nou cereri în speranţa că va fi selectată.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro