• aceasta este una dintre soluţiile propuse de specialişti în educaţie de la Universitatea din Bucureşti pentru ca elevii din ultimii ani de gimnaziu şi liceu să poată da examenele finale • în ceea ce priveşte restul claselor din învăţământul preuniversitar, specialiştii consideră că se pot folosi metode flexibile de evaluare şi examinare finală: proiecte, portofolii, interviuri realizate cu ajutorul tehnologiei
Anul şcolar poate fi încheiat la termen dacă examenele naţionale se vor susţine doar din materia parcursă până la suspendarea cursurilor, iar pentru celelalte clase din învăţământul preuniversitar se vor găsi metode flexibile de evaluare şi examinare finală. Acestea sunt soluţiile propuse de specialişti în educaţiei de la Universitatea din Bucureşti (Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei), argumentate într-un studiu intitulat “Efectul de domino în sistemul de educaţie trebuie evitat!”.
Aceştia au evaluat scenariile publice aflate în dezbatere în România cu privire la evoluţia anului şcolar şi universitar, au analizat opţiunile propuse în alte sisteme de educaţie din lume, aflate în acelaşi tip de dificultate, şi au revăzut în literatura de specialitate comportamentul decizional al guvernanţelor centrale din educaţie, în momente disruptive, de întrerupere temporară a studiilor, din motive de forţă majoră. Astfel, autorii studiului susţin că anii terminali pot şi trebuie să încheie semestrul, anul şcolar/ universitar şi ciclul de studii într-un interval cât mai rezonabil, în acest an calendaristic.
Cum se pot susţine examenele de Evaluare Naţională şi Bacalaureat?
Cum de pe 11 martie activitatea educaţională s-a mutat în mediul online, profesorii de la Universitatea din Bucureşti cred că cea mai bună variantă pentru ca elevii din clasele a VIII-a şi a XII-a să susţină examenele naţionale este ca Ministerul Educaţiei să revizuiască rapid programele şi tematicile pentru examene, astfel încât acestea să nu cuprindă materia care trebuia parcursă după data de 11 martie 2020.
“Nu este rezonabil să anulezi ani de zile de studiu ai unui ciclu de educaţie, pentru mai puţin de două luni, sau cât va fi nevoie ca şcolile să facă educaţie online. Competenţele şi conţinuturile care erau planificate pentru această perioadă vor fi scoase din programele de examen şi pot fi parcurse prin învăţare online, acolo unde este posibil, dar vor fi reluate şi consolidate în anul imediat următor de studiu. Acesta ar putea, eventual, să înceapă mai devreme, exact cu abordarea acestei părţi a materiei”, susţin specialiştii în educaţie.
În acest context, autorii studiului sunt de părere că pentru examenele finale de Evaluare Naţională şi Bacalaureat pot fi identificate şi aprobate rapid modalităţi eventual simplificate şi flexibile de evaluare: testare standardizată pe platforme securizate. Deja există practici diverse în acest domeniu, cum ar fi testele de certificare a competenţelor de limbă străină.
Cum se poate încheia situaţia scolară?
Elevii pot finaliza acest semestru dacă Ministerul Educaţiei identifică modalităţi flexibile de evaluare de parcurs şi de examinare finală. Specialiştii de la Universitatea din Bucureşti propun utilizarea metodelor alternative de evaluare - proiecte, portofolii, interviuri realizate cu ajutorul tehnologiei, extinderea timpului de evaluare, examinare orală online sau faţă în faţă, în condiţii de distanţare fizică. Aceştia propun şi modalităţi de testare la şcoală, folosind versiuni simplificate/semi-standardizate de testare, cu o programare a examenului pe grupe mici, pe parcursul mai multor zile, pentru a respecta normele de distanţare, pentru cei care nu pot avea acces la tehnologie sau nu au abilităţi digitale suficient dezvoltate.
“Singurul scenariu alternativ aici, dacă se prelungeşte perioada de izolare şi, implicit, de educaţie online şi există probleme de masă cu privire la sănătatea populaţiei, este de a amâna data propriu-zisă a examinării finale până către finalul anului şcolar/ universitar (septembrie)”, mai spun autorii studiului.
Cum poate fi încheiat anul universitar?
Examene online, platforme securizate de testare standardizată, evaluări orale online, predarea unor proiecte şi portofolii în platformele de învăţare utilizate sunt variantele propuse de profesorii de la Universitatea din Bucureşti pentru studenţi, astfel încât aceştia să îşi poată finaliza studiile de licenţă, master sau doctorat şi să îşi obţină certificarea finală.
“Eventuala îngheţare a anului şcolar şi a celui universitar ar genera un efect de domino aproape imposibil de gestionat, cu dificultăţi logistice legate de spaţii, probleme de încadrare şi acoperire cu resursa umană necesară, provocări pedagogice imense generate de suprapunerea unor generaţii «inegale», la care se adaugă o serie de cheltuieli considerabile, importante pentru economia naţională. Principala obligaţie morală, de echitate, este să nu punem copiii, tinerii şi familiile lor, societatea în ansamblu, într-o situaţie de precaritate, de risc şi de incertitudine majoră, ca urmare a acestei perioade turbulente, cu provocări fără precedent. Adaptabilitatea, flexibilitatea, agilitatea şi capacitatea de a gestiona situaţii de risc sunt competenţe de secol 21 pe care încercăm să le formăm celor care învaţă”, este concluzia specialiştilor în educaţie.