Sorin Gălbinaş are 33 de ani. Întors acasă după ce a lucrat în Marea Britanie, el a prezentat câteva idei de proiecte liderilor PNL Brăila. Idei simple, de îmbunătăţire a traiului de zi cu zi – trasee de transport în comun care să unească diferite puncte din oraş, toalete publice moderne, aşa cum sunt în oraşele europene, lucruri de care se lovesc oamenii care nu privesc oraşul doar de la bordul maşinilor scumpe. Ideile sale au fost integrate în planul de guvernare locală al PNL, iar Sorin a fost invitat să facă parte din lista de candidaţi ai partidului pentru un post de consilier local.
- Tu eşti unul dintre tinerii care au plecat din Brăila, au plecat din România, apoi au decis să se întoarcă şi să investească banii câştigaţi în străinătate într-o mică afacere locală. Ai hotărât să te implici şi în viaţa politică din oraş. Vreau să înţeleg cum de ai făcut aceste alegeri.
- Ca oricărui tânăr care lucrează în Brăila pe salariul minim, într-un oraş unde nu se întâmplă nimic, automat îţi vine ideea de a pleca. Pentru că vrei mai mult. Am plecat cu acest gând, iar când am ajuns în Anglia am realizat de ce românii nu se mai intorc. Am înţeles sensul expresiei „nivel de trai mai bun”. Dintr-un capăt al oraşului până în celălalt capăt, tot sistemul administrativ funcţiona perfect. Mă refer la lucruri mici, dar esenţiale: transportul in comun, salubritatea impecabilă, traficul inteligent, modul general în care era organizat oraşul, centrul fiind plin de mici afaceri unde găseai de toate, ca într-un fel de Mall. La marginea oraşului erau plasate în parcuri industriale multe, foarte multe fabrici. Mi-a venit în minte întrebarea „dacă ei pot, noi de ce nu putem?” şi m-am hotărât să mă întorc şi să fac ceva acasă. Am început să mă gândesc cum să acţionez ca să pot aduce în Brăila lucrurile bune pe care le vedeam acolo. Am realizat că trebuie să fac două lucruri: să construiesc o afacere în România şi să intru în politică pentru a provoca o schimbare. Aşa că m-am întors acasă şi am înfiinţat o firmă. M-am ciocnit de sistemul ăsta întortocheat, cu multe acte, hârtii, ştampile… Când stăteam la cozile acelea mari, apărea cireaşa de pe tort, câte o doamnă sau domn, bine îmbrăcaţi, eleganţi, care aveau prioritate. Ei nu stăteau la cozi! Nu mai pui că funcţionarii de la ghişee le picau în genunchi şi-i slujeau ca pe nişte zei. Asta m-a scos din minţi! În fine, am trecut peste toate astea, am făcut firma, un magazin. După şase luni au început să se îndrepte lucrurile şi am putut demonstra că se poate şi la noi în oraş. Am demonstrat şi am demontat toate NU-urile alea.
În paralel, am urmărit şi ce se întâmplă în plan administrativ, conştient că dacă vrei să schimbi ceva trebuie s-o faci din interior. Le-am prezentat oamenilor din PNL proiectele mele şi Alexandru Dănăilă, preşedintele partidului, mi-a oferit această şansă, să intru în Consiliul Local şi să încerc să fac o altfel de politică, una liberală, deschisă, care sa se plieze pe nevoile cetăţenilor. Am siguranţa că nu este deloc greu să aduc aici ceea ce am văzut în străinătate. Cred în Brăila şi în echipa PNL. Şi mai cred în puterea oamenilor de a înţelege că e timpul unei schimbări. Că 30 de ani de PSD sunt de-ajuns. Că ultimul loc la atragerea de fonduri europene arată, fără urmă de îndoială, că PSD duce Brăila spre dezastru.
- În Bătălia pe proiecte ai venit cu două idei. Una prevede modificarea unor trasee existente din transportul în comun şi chiar înfiinţarea unor trasee noi.
- Da, cred că e important să rezolvăm problemele care-i afectează imediat şi direct pe oameni. În Brăila, dacă locuieşti în Vidin, trebuie să schimbi nu ştiu câte mijloace de transport ca să ajungi în Chercea, ceea ce e absurd. Proiectul meu prevede trasee noi de autobuz care să lege toate cartierele din oraş, fără excepţii. Ca să poţi ajunge din punctul în care eşti în orice zonă din oraş. Pentru asta nu ai nevoie de surse de finanţare extraordinare, ci de un pic de viziune, de gândire limpede şi de exerciţiul călătoriei cu autobuzul şi tramvaiul. Dacă eşti baron şi te plimbi numai în maşini scumpe, fireşte că nu-i înţelegi pe oamenii care se înghesuie în autobuz. Eu sunt un băiat sărac care şi-a luat destinul în mâini şi, alături de colegii din PNL, o să repar oraşul ăsta distrus de PSD.
Nu poţi pretinde că eşti oraş european în mileniul III şi să nu ai toalete publice moderne
- Al doilea proiect vizează înfiinţarea unor toalete publice. Spune-mi, te rog, mai multe lucruri despre acest proiect.
- Nu poţi pretinde că eşti oraş european în mileniul III şi să nu ai toalete publice moderne. Proiectul meu propune dezvoltarea utilităţilor de bază pentru cetăţeni în zonele publice aglomerate, intens circulate, menţinerea igienei şi curăţeniei în zonele respective. Obiectivul: amplasarea a minim trei toalete moderne, cu una sau mai multe cabine, multifuncţionale, dotate cu utilităţi pentru autocurăţare, conectate la utilităţile publice, care să asigure un acces facil inclusiv persoanelor cu dizabilităţi. Toaletele vor fi echipate cu un sistem de automatizare integrat, în măsură să gestioneze toate dispozitivele prezente în toaletă şi plata cu fise sau bancnote. Durata estimată de implementare a propunerii este de 12 luni. Costurile de întreţinere vor fi recuperate din taxa de utilizare, iar o parte din amortizarea investiţiei se poate face din veniturile încasate din publicitatea stradală, toaletele având aspect de mobilier stradal. Nu este mare filosofie – astfel de toalete sunt peste tot în Europa.
- Tu cum vezi Brăila anului 2030?
- Asta este o întrebare simplă cu un răspuns complex. Sunt două variante. În primul scenariu, dacă Brăila ar fi condusă ca până acum, de politicieni veniţi din fostul regim comunist, fără imaginaţie şi perspective, oraşul va fi la fel ca acum şi chiar mai rău. Fără locuri de muncă, cu lucrări de amenajare făcute la mişto, din patru în patru ani, de dragul voturilor, şi oameni dispuşi să-şi vândă sufletul pentru un post de bugetar. Un oraş fără turism, îmbătrânit şi trist. Al doilea scenariu este cel propus de colegii mei din PNL. Zece ani sunt suficienţi pentru a aduce Brăila la nivelul oraşelor din vest. Un centru viu din punct de vedere comercial, cu clădiri renovate. Un oraş turistic cu un port modern, un parc industrial şi servicii de salubritate moderne, fără mături de nuiele cu care se plimbă praful şi microbii dintr-un loc în altul. În 2030, Brăila ar putea fi un oraş normal, modern, unde poţi să fii fericit şi să îţi creşti copiii ori nepoţii, alături de familie şi de prietenii reîntorşi acasă. Avem de ales între aceste două scenarii. Tot ce vă rog este să mergeţi la vot şi să ne ajutaţi să ajutăm Brăila.
(Interviu realizat de Alexandru IONESCU)