Colonelul Adrian Fulea, purtător de cuvânt al STS, a declarat, marţi, în şedinţa CNA că operatoarele de la serviciul 112 au ajuns să ceară să plece din sistem din cauza linşajului mediatic şi a stării psihologice proaste a acestora, ca urmare a apelurilor injurioase primite.
Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) analizează, în şedinţa de marţi, modul în care televiziunile centrale au relatat informaţiile despre accidentul aviatic din Apuseni din 20 ianuarie - în care şi-au pierdut viaţa pilotul Adrian Iovan şi o studentă - în emisiunile de ştiri şi dezbateri, difuzate în perioada 20 ianuarie - 5 februarie.
La şedinţa CNA au fost prezenţi şi Andra Untaru, consilier juridic al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS), colonelul Adrian Fulea, purtător de cuvânt al STS, şi colonelul Dănuţ Popescu, şeful serviciului 112.
În timpul discuţiilor, Adrian Fulea a spus că marţi, 11 februarie, este ziua europeană şi ziua naţională a 112.
"Operatoarele de la 112 au ajuns să ceară să plece din sistem din cauza linşajului mediatic şi a stării psihologice proaste, a stării psihice foarte joase din cauza apelurilor injurioase. Nu vreau să vă spun ce mesaje am primit şi ce e-mailuri şi ce sms-uri am primit (...) Cam în situaţia asta s-a ajuns. Şi tot în zilele astea se împlinesc 10 ani de când sistemul 112 funcţionează în România, foarte bine. Este unul dintre cele mai performante sisteme din Europa şi din lume. Au fost peste 220 de milioane de apeluri primite şi tratate la 112. Nu a existat nicio reclamaţie la adresa vreunei operatoare 112, să se fi întâmplat ceva" , a spus Adrian Fulea.
STS a sesizat CNA în legătură cu faptul că televiziunile au dezinformat telespectatorii în cazul accidentului aviatic din Apuseni.
"Dincolo de modul cum a fost afectată imaginea STS sau a 112, din punctul nostru de vedere, cel mai grav este afectat în mod direct cetăţeanul care este încurajat să nu mai sune la 112", a spus Andra Untaru, marţi, în faţa membrilor CNA.
"Din punctul nostru de vedere, publicul nu a fost informat corect, nici asupra atribuţiilor pe care le are STS, respectiv operatoarea 112, începând cu momentul primirii apelului, nici asupra modului cum se face localizarea, nici asupra faptului că această localizare se face în temeiul unor directive europene, în temeiul deciziilor preşedintelui ANCOM şi că nu e la latitudinea STS să facă această reglementare, altfel după cum i se pare mai potrivit. În România trebuie respectate aceste legi (...) Am fost acuzaţi că nu dăm mai multe date, că nu dăm înregistrările. Sunt date cu caracter personal pe care noi nu le punem la dispoziţie decât cu acordul procurorului (...) Comunicările nu au făcut decât să redea ce este reglementat în nişte acte normative (...) Nu a fost adus în derizoriu neapărat 112 din România. A fost adus în derizoriu 112 din Europa. În toată Europa 112 este apreciat pentru că salvează vieţi. Mă întreb, un copil care a văzut toate aceste ştiri şi care a fost educat de părinţi să sune la 112, dacă se întâmplă ceva, mă întreb dacă mai sună", a mai spus Andra Untaru.
În momentul difuzării acestei ştiri, membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului continuă să analizeze modul în care principalele televiziuni au relatat cazul accidentului aviatic din Apuseni.