Comisiile juridică, pentru apărare şi administraţie publică din Senat au decis, luni, menţinerea în Codul Rutier a prevederii potrivit căreia, pentru amenzile contravenţionale de până 1.700 lei (20 puncte-amendă), contravenientul poate achita pe loc agentului constatator jumătate din minimul amenzii
Guvernul propusese, prin proiectul de lege pentru modificarea OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aflat în dezbaterea celor trei comisii senatoriale, ca această prevedere să fie eliminată din viitorul Cod Rutier.
Propunerea de menţinere a acestei reglementări în Codul Rutier a fost făcută de preşedinte Comisiei pentru administraţie, Darius Vâlcov (PSD).
"Am decis să menţinem actuala prevedere, pentru că sunt puşi foarte mulţi oameni pe drumuri. Dacă doreşti să îţi plăteşti amenda pe loc de ce să nu poţi să o faci?", a explicat acesta, la finalul şedinţei.
Membrii comisiilor au hotărât, de asemenea, să se menţină prevederea care stabileşte că, în acest caz, agentul constatator eliberează contravenientului chitanţa reprezentând contravaloarea amenzii, nemaifiind necesară încheierea procesului-verbal de constatare a contravenţiei dacă nu se dispune şi o sancţiune contravenţională complementară.
Senatorii au revenit, luni, prin vot, respingându-l, asupra unui amendament adoptat anterior, propus de senatorul Nicolae Moga, prin care se instituia obligaţia pentru conducătorii de autoturisme care au o vechime mai mică de un an de la obţinerea permisului de conducere să fie însoţiti de o persoană adultă, membru al familiei sau posesor al permisului de conducere cu o vechime de cel puţin 5 ani, în deplasarea pe timp de noapte.
Aceştia au respins, de asemenea, şi amendamentul aprobat anterior care stabilea obligaţia pentru şoferii începători "să nu conducă vehicule din categoria Β sau BE cu o putere a motorului mai mare de 110 kw" şi "să nu conducă vehicule din categoriile A1, A2 (daca nu a posedat anterior A1), B1, Β si BE pe timpul nopţii pe drumurile acoperite cu gheaţă, zăpadă, polei".
Preşedintele Comisiei pentru administraţie, Darius Vâlcov, a declarat, la finalul şedinţei, că majorarea vitezei maxime de la 100 km/h la 110 km/h pentru drumurile expres se justifică prin faptul că "drumurile expres se apropie mai mult de autostrăzi, sau ar trebui să se apropie, de cât drumurile naţionale europene".
Întrebat despre faptul că în prezent în România nu există drumuri catalogate ca fiind "expres", el a răspuns: "În momentul în care vor fi catalogate, pentru că ele există, numai cele spre Moldova, ele vor trebui să aplice această reglementare dacă va trece de plen şi de Camera Deputaţilor".
Referitor la amendamentul prin care în localităţi se poate circula cu o viteză maximă de 60 km/h, Vârcov a opinat că "fiecare îşi poate controla foarte bine viteza, astfle încât să evite accidentele".
"Totuşi, viteza de 50 km/h, pentru colegii senatori, totuşi a părut puţin şi de aceea s-a acceptat şi această modificare doar pentru categoria B", a explicat senatorul PSD.
Senatorii din Comisia juridică, Comisia pentru apărare şi Comisia pentru administraţie publică au decis ca votul final la raportul privind acest proiect, discutat pe articole, să fie dat marţi.