Situaţia de pe Dunăre s-a menţinut şi ieri critică, fiind nevoie de intervenţia remorcherului "Galaţi 3". Dotată cu un motor de 2.400 cai putere, această navă a Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) a patrulat continuu, începând din noaptea de sâmbătă spre duminică, pentru a fărâmiţa podul de gheaţă format pe şenalul navigabil în dreptul docurilor de la "Romanel" şi între Căpitănie şi trecerea bac "Stânca". A fost nevoie de intervenţia sa, după ce, sâmbătă dimineaţă, în jurul orei 6.30, două containere dormitor, o şalupă şi o barcă au fost luate de o banchiză de gheaţă, din dreptul municipiului, şi târâte în derivă pe fluviu. După cum v-am mai informat în ediţia electronică a cotidianului nostru, aceste ambarcaţiuni au rămas blocate în sloiuri, existând un risc foarte mare să fie sfărâmate şi scufundate, din cauza presiunii la care le supunea gheaţa. Pericolul a fost îndepărtat cu ajutorul împingătorului "Traian", aparţinând "Electrocentrale" Brăila. Acesta a reuşit să scoată navele eşuate dintre sloiuri şi să le ducă în cheiul Şantierului Naval. Tot sâmbătă dimineaţă, două şlepuri ancorate pe malul drept al Dunării, în dreptul trecerii bac Stânca, au fost întoarse cu pupa în amonte de sloiurile plutitoare, fiind în pericol de a fi smulse din legături. Din fericire, barjele fuseseră golite din timp de îngrăşămintele chimice pe care le aveau la bord.
Problemele au continuat şi sâmbătă după-amiază. Remorcherul "Iveşti" şi ceamul ataşat, de 240 tone, încărcat cu buşteni, a fost smuls din parâme şi târât circa jumătate de kilometru, până în dreptul docurilor "Romanel". "Am plutit în derivă mai mult de 300 de metri, până am întâlnit un pod de gheaţă şi n-am mai putut să înaintăm. Am rămas blocaţi acolo până sâmbătă noaptea, la ora 1.00, când a ajuns la noi remorcherul «Galaţi 3» şi ne-a scos dintre gheţuri, astfel încât să putem ancora la mal. Din fericire, atât nava, cât şi încărcătura au scăpat intacte. Am mulţi ani de marinărie, dar de mult timp n-am mai văzut Dunărea aşa îngheţată. Astfel de probleme, cu banchize de gheaţă care să pună navele în pericol, am mai întâlnit în iarna anului 1964", ne-a povestit Mihai Feraru, căpitanul remorcherului "Iveşti".
După cum ne-a informat maiorul Ştefan Stoian, ofiţerul de relaţii publice al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă "Dunărea" Brăila, remorcherul "Galaţi 3" a primit misiunea de a degaja şenalul navigabil atât în dreptul municipiului, dar şi dincolo de trecerea cu bacul spre Insula Mare, până în dreptul Portului Militar, pentru ca o navă a Flotilei Fluviale să poată ieşi în patrulare şi să ofere sprijin la eventualele operaţiuni de salvare a ambarcaţiunilor luate de gheţuri. Pericolul reprezentat de sloiuri este departe de a fi îndepărtat, cu atât mai mult cu cât nivelul fluviului este în creştere pe sectorul brăilean, din cauza aglomerării de gheaţă formate în aval, în zona Isaccea. Astfel, cota fluviului ajunsese, ieri, la Brăila, la 482 centimetri, cu aproape un metru mai mare decât cea înregistrată la jumătatea săptămânii trecute. Acest nivel nu pune încă în pericol digurile de apărare, însă determină dislocarea bruscă a podurilor de gheaţă de pe şenalul navigabil, care pot "mătura" navele legate de mal.
În dreptul municipiului ar putea avea probleme navele de pasageri, precum "Borcea", "Lacu Sărat" sau chiar fosta navă prezidenţială "Mureş". De asemenea, sunt ameninţate pontoanele din dreptul falezei, care aparţin unor diverşi oameni de afaceri sau politicieni de pe plan local. Într-un real pericol se află şi Baza Nautică, ai cărei piloni de susţinere au început să se încline din cauza presiunii la care îi supune gheaţa. După cum se ştie, pontoanele Bazei Nautice găzduiesc, vara, în regim de închiriere, circa 230 de ambarcaţiuni. Baza a fost modernizată în urmă cu circa cinci ani şi este administrată de SC "Braicar" SA. Ieri, după ce remorcherul "Galaţi 3" a patrulat în zonă şi a fărâmiţat podul de gheaţă care se întindea până pe malul celălalt, administratorii Bazei Nautice sperau că pericolul ca pontoanele să fie smulse de pe poziţie a trecut. "În momentul ăsta putem spera că nu mai e pericol, însă nu putem spune că am scăpat complet de griji, fiindcă încă pot să mai vină din amonte sloiuri masive. Până nu se topeşte gheaţa de tot, oricând se poate întâmpla ceva rău", ne-a declarat Cornel Săndulescu, directorul "Braicar". Acesta era nemulţumit de faptul că în interiorul bazei au fost prinse de gheaţă patru ambarcaţiuni. "Asta s-a întâmplat din cauza neglijenţei proprietarilor. În contractul de închirere se stipulează clar faptul că, de la 1 noiembrie, toate ambarcaţiunile trebuie scoase pe mal, pentru a fi evitate riscurile ce pot să apară în timpul iernii. O să le reziliem contractul celor care nu s-au conformat", ameninţă Săndulescu.
Comentarii
Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.