Site-urile de socializare, mediu de dezinformare | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Site-urile de socializare, mediu de dezinformare

Portalurile de social media oferă spaţiul unde se poate exprima oricine cu privire la orice. Este vorba despre o „democratizare" absolută a accesului la informaţii şi la instrumentele necesare producerii de informaţii. Această „democratizare" presupune că persoanele cu agendă, aşa-zişii „postaci", au acces la aceste canale deschise şi, după a demonstrat Rurik Bradbury, un tânăr newyorkez,manipularea pe site-urile şi portalurile de socializare se face cu extrem de multă uşurinţă pentru că nimeni nu verifică informaţia postată şi o ia drept bună, chiar dacă există indicii serioase şi vizibile că este vorba de o farsă sau o intoxicare, relatează Washington Post, citat de agerpres.ro.

Goana nebună după cât mai multe accesări

„Cred că am văzut chiar şi o companie de presă profesionistă postând pe Twitter un mesaj despre cum au fost stinse luminile Turnului Eiffel în memoria victimelor" atacurilor teroriste produse vineri seară la Paris, a susţinut Bradbury, specialist de marketing la o companie de software din New York. În confuzia orelor de după atacuri şi în goana nebună după cât mai multe accesări, după cât mai multe like-uri, după dobândirea statutului de mesaj viral, cineva a confundat obişnuita stingere a luminilor Turnului Eiffel de la ora 01:00 dimineaţa cu un omagiu emoţionant adus victimelor atentatelor.
Acest mesaj pe Twitter a fost perfect încadrat în nota celorlalte mesaje care au început să circule în acea noapte, multe dintre ele întocmite pe genunchi, fără surse verificate dar păstrând aparenţele expertizei în domeniu. Mai mult, acest mesaj al personajului fictiv ProfJeff a devenit viral. Până duminică, aproximativ 30.000 de utilizatori de Twitter au retransmis această informaţie cu totul falsă, ceea ce demonstrează că în mediile online de socializare oamenii sunt înclinaţi să creadă orice.

Fără să-şi pună mintea la contribuţie

„În general, sunt fascinat de modul în care faptele, şi în special faptele false, sunt diseminate pe Twitter şi de ştacheta foarte joasă a unor mesaje virale acceptate de un public foarte credul", susţinea Bradbury într-un interviu.

De această dată însă farsa a luat proporţii mai mari decât de obicei. În plus, orice om, mai ales un jurnalist, care a preluat mesajul putea să-şi dea seama că este un fals, pornind doar de la datele personale ale contului. Dar lucrurile nu s-au oprit aici, unele structuri de presă au turnat gaz pe focul dezinformării şi au postat fotografii cu un Turn Eiffel în beznă din luna ianuarie, un gest făcut în memoria victimelor atacului de la săptămânalul satiric Charlie Hebdo, dar au modificat data în 13 noiembrie.
„De asemenea, mă deranjează faptul că Facebook a obţinut o victorie de PR profitând de tragedia de la Paris, extinzându-şi agenda până la a deveni identitatea socială de facto a tuturor oamenilor şi apoi monetizând acest monopol. Dacă acest sistem Safety Check devine un lucru obişnuit, oare Facebook va deveni responsabil, în vreun fel, pentru eventualele operaţiuni de urgenţă pe care ar putea să le declanşeze? Care ar putea fi implicaţiile dacă cineva nu-şi postează statutul la Safety Check şi aşa mai departe?", a continuat el.

Implicarea mijlocită a oamenilor

„Însă partea care mi se pare cea mai inutilă", continuă Rurik Bradbury, „este legată de implicarea mijlocită a oamenilor în acest eveniment care în realitate este o tragedie oribilă dar în mediul virtual capătă tot felul de valenţe sau substraturi care nu au nicio legătură cu realitatea". Milioane de oameni care nu au nicio legătură cu evenimentele de la Paris s-au înghesuit să-şi spună părerea fără a se obosi să-şi „rumege" gândurile şi diseminând informaţii de multe ori false pur şi simplu pentru a se simţi implicaţi, empatici cu victimele tragediei. „Ori dacă oamenii doreau să ajute, ar fi putut să o facă mai bine păstrând tăcerea sau postând ceva după un minim efort cognitiv", adaugă el.
În loc de tăcere şi disponibilitate la ajutor, social media „a vomitat" în aceste zile prostie prin intermediul conturilor unor oameni aflaţi la mii de kilometri distanţă de Paris, oameni care vor rămâne „implicaţi" timp de două zile, după care vor acoperi această tragedie pe conturile lor cu alte mesaje, cu ultimul videoclip al nu ştiu cărei formaţii sau cu bancul zilei.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro