• deşi mai marii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate anunţau, în urmă cu două săptămâni, că se fac testele finale pentru repornirea sistemului, ei bine, Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) încă nu funcţionează aşa cum ar trebui • asta s-a putut vedea şi în cabinetele medicilor de familie din Brăila, care au recunoscut că problemele încă persistă şi că timpul de aşteptare al pacienţilor este la fel de mare •săptămâna aceasta au fost totuşi semne că PIAS a funcţionat ceva mai bine faţă de săptămânile trecute, însă rămâne de văzut şi cât timp va dura „minunea”
Altă lună, aceleaşi probleme la platforma informatică a Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate Brăila. Deşi au trecut deja 35 de zile de când sistemul online funcţionează nefiresc de greu spre deloc, reprezentanţii CNAS informează că încă se lucrează la remedierea disfuncţionalităţilor, dar că mare parte a acestor probleme a fost remediată. Cât timp de acum încolo se mai lucrează la PIAS, nu se ştie. Cert este că în cabinetele medicilor de familie din Brăila, dar şi de la nivel naţional, s-au făcut mari eforturi, în ultimele 4 săptămâni, pentru ca pacienţii să nu aibă de suferit din cauza avariei din sistem. Ultima informare legată de indisponibilitatea platformei informatice a CNAS a fost publicată pe site-ul instituţiei, vineri, pe 2 august, şi anunţa alte întreruperi ale PIAS, de această dată programate, pentru efectuarea de verificări tehnice în perioada 2-3 august, la anumite intervale orare.
Surprinzător, ieri, la orele prânzului, unii medici de familie din Brăila spuneau că platforma funcţionează ceva mai bine faţă de săptămânile trecute când sistemul era blocat mai tot timpul. „Săptămâna aceasta merge ceva mai bine, nu perfect. Nu se validează şi reţetele şi consultaţiile în acelaşi timp . Funcţionarea ei nu este foarte bună, dar oricum e ceva mai bine decât blocajul care a fost până acum. A fost destul de dificil când s-au făcut raportările la începutul lunii august, pentru că nu s-au putut face în timpul zilei. Multe s-au făcut foarte dimineaţă sau foarte târziu, noaptea.
Dar la Brăila, totuşi, din câte ştiu eu, s-a reuşit raportarea(...) De altfel, nici nu este normal şi firesc ca noi să finalizăm consultaţia, să o transmitem către PIAS, noaptea. Nu este normal aşa ceva, dar am procedat astfel pentru că am fost forţaţi de împrejurări şi din respect pentru pacient”, a declarat preşedintele Societăţii medicilor de medicină generală/medicină de familie din Brăila, dr. Viorica Naumov. Soluţia este
una singură, spun specialiştii din sănătate, respectiv, optimizarea sistemului informatic din punct de vedere tehnic, un sistem la care se tot lucrează de mult timp, însă fără niciun diagnostic clar ori termen real de rezolvare a avariei.
„Până când specialiştii nu vor rezolva integral problemele sistemului informatic, pentru a evita situaţiile în care furnizorii de servicii medicale se află în imposibilitate de a transmite serviciile medicale efectuate pentru a fi validate şi plătite, nu va fi declarată încetarea stării de indisponibilitate şi vor rămâne în vigoare derogările la termenele de raportare a serviciilor medicale”, au precizat reprezentanţii CNAS pe site-ul instituţiei. Cu toate acestea, la nivel local, se ştie doar că sistemul funcţionează, dar nu la parametrii normali. „Mai greu, dar merge”, au transmis ieri şi oficialii Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate Brăila. Potrivit CNAS, pentru luna iunie 2019 toţi furnizorii de servicii medicale aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate au primit contravaloarea serviciilor efectuate, urmând ca în perioada următoare să se efectueze regularizări. CNAS îşi cere, de asemenea, scuze “pacienţilor şi furnizorilor de servicii medicale pentru problemele create de disfuncţionalităţile PIAS”, dar nu spune şi cât timp vor mai dura aceste probleme.