Reclamele si-au atins telul. Aproape toate femeile au inele de logodna, si cele mai multe dintre ele sint cu diamante. In ultima vreme, insa, pentru a fi diferite sau pentru ca nu le plac diamantele, femeile aleg alte pietre pretioase. Vinzarile inelelor pentru mina dreapta au crescut insa exponential cu interesul pentru ele, iar femei de pretutindeni si-au cumparat singure respectivele bijuterii.
Ironic e insa faptul ca diamantele nu sint nici rare si nici valoroase. Au fost facute sa fie asa prin controlul agresiv al pietei si prin marketing, dar, daca e sa ne luam dupa unele surse, nu sint din punct de vedere geologic mai rare decit cuartzul, ci doar putin mai tari. Pe de alta parte, nu pot fi considerate o investitie buna, pentru ca daca vrei sa le revinzi trebuie sa te multumesti cu mult mai putin decit ai dat pe ele initial. si, colac peste pupaza, prostiile de pietre iti mai si stau mot cocot pe deget si se agata in toate cele!
Popularitatea inelelor de logodna cu diamante a crescut fabulos in Asia, numai in Japonia crescind de la 5% la 60% intre 1967 si 1981. Probabil ca acum urmeaza China. Traditia in sine a inceput, dupa unele surse, in secolul al XV-lea, cind Arhiducele Maximiliam al Austriei i-ar fi dat un asemenea inel Mariei de Burgundia. Obiceiul ar fi prins la nobilimea Europei, dar morbul nu ar fi atins masele decit prin 1870, atunci cind mine de diamant au fost descoperite in Africa de Sud, iar DeBeers a inceput o politica agresiva de marketing, mai ales in Statele Unite. In ceea ce ma priveste pe mine, am crezut inca din copilarie ca inelul de logodna reprezinta capacitatea barbatului de a-si intretine viitoarea sotie, si ca prin el demonstreaza ca se poate casatori. Si, da, trebuie sa recunosc ca si eu am crezut ca salariul pe trei luni era o nimica toata cind era vorba sa il cheltuiesti pe ceva ce va dura pentru tot restul vietii.
Un produs precum diamantele, prezentat consumatorului ca fiind plin de semnificatii si simbolistica, poarta cu sine un intreg bagaj de sentimente. Diamantele sint intruparea luxului, elegantei si avutiei. Iar utilitatea lor in domeniul industrial, ca cea mai tare substanta de pe pamint nu poate fi negata. Dar daca ele simbolizeaza si dragoste fara sfirsit, asta numai cei care se iubesc pot sa spuna.