Si instructorii auto sunt responsabili de carnagiul de pe sosele | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Si instructorii auto sunt responsabili de carnagiul de pe sosele

* "Exista printre noi instructori care, mânati de alte ratiuni, percep taxe mai mici si nu realizeaza numarul corespunzator de ore pentru însusirea temeinica a cunostintelor necesare de catre cursant, ori, în fuga dupa înavutire rapida, desi nu sunt de profesie, se erijeaza în instructori auto autentici. Dovada nesabuintei lor este carnagiul care populeaza astazi soselele patriei si la care ne facem partasi daca nu luam atitudine", sustine instructorul Dumitru Cojan

Numarul tragediilor rutiere ar putea scadea considerabil daca în breasla instructurilor auto ar fi admisi doar profesionisti, examinati cu simt raspundere, si care, pe lânga reale abilitati în ale sofatului, ar fi si foarte buni pedagogi. Toate acestea, coroborate cu o înasprire a sanctiunilor rutiere, ar conduce la mult mai putine incidente rutiere în trafic. Cel putin asta sustine instructorul auto brailean Dumitru Cojan, cu o vasta experienta în domeniu, de 35 de ani.

"Dovada nesabuintei lor este carnagiul de pe sosele"

Dumitru Cojan, instructor auto pentru toate categoriile de autovehicule (A,B,C,D,E), singurul instructor auto din tara, care are calificarea de antrenor în automobilism si carting (din 1978), este îngrijorat de faptul ca, zilnic, se confrunta în trafic cu probleme care, în mod normal, nu ar trebuie sa apara. El este de parere ca, daca soferii ar fi pregatiti doar de instructori competenti, cu experienta si cu tactica pedagogica, numarul accidentelor grave ar putea scadea semnificativ. În plus, daca acest lucru s-ar corobora cu o legislatie mai aspra în domeniu, soselele nu ar mai fi atât de însângerate, mai ales ca, sustine el, în multe cazuri vina apartine soferilor tineri care, din diferite motive, nu au respectat cele mai elementare reguli de circulatie: "În trafic întâlnesc la tot pasul conducatori auto care încalca flagrant regulile de circulatie, aducând un mare prejucidiu activitatii rutiere, în general si un grav atentat asupra vietii, în mod special". Dumitru Cojan crede ca instructorul auto are o mare responsabilitate. El ar trebui sa fie ca si un antrenor, el însusi extrem de bine pregatit daca vrea ca elevii care îi trec prin mâna sa fie cât mai îndemânatici si constiiciosi. Pentru el, în profesia pe care o practica, "viata" este în prim plan, are prioritate si trebuie privita cu respect si pretuire.
Instructorul brailean precizeaza însa ca, în ultimul timp, au aparut anumiti "profesori" auto care sunt adevarati intrusi. "Prin incompetenta si superficialitatea lor au facilitat patrunderea în traficul rutier a unor persoane care nu stiu sa respecte o regula de circulatie. Exista printre noi instructori care, mânati de alte ratiuni, percep taxe mai mici si nu realizeaza numarul corespunzator de ore pentru însusirea temeinica a cunostintelor necesare de catre cursant, ori s-au angajat în fuga dupa înavutire rapida si, desi nu sunt de profesie, se erijeaza în instructori auto autentici. Dovada nesabuintei lor este carnagiul care populeaza astazi soselele patriei si la care ne facem partasi daca nu luam atitudine", sustine instructorul Cojan. Pentru ca lucrurile sa mearga pe un fagas normal, crede instructorul, ar trebui sa existe scoli de soferi care sa functioneze dupa o anumita programa, cu un anumit curriculum, care sa puncteze competentele pe care ar trebui sa le formeze unui absolvent al acestui tip de scoala. "Exercitiile de pregatire sa se efectueze în spatii special amenajate (poligon), pâna când elevul îsi va însusi deprinderile de conducere a autovehiculului", spune Dumitru Cojan. Acesta mai sustine ca sunt multi soferi amatori care si-au obtinut permisul prin cai nu prea cinstite si care, la volanul unor bolizi, sfideaza tot ce înseamna disciplina, respect, responsabilitate, atunci când sunt în trafic. Instructorul considera ca ar fi bine ca numarul de ore de conducere, la scoala de soferi amatori, sa se mareasca de la 30 de ore la 40 de ore, pentru a-i crea cursantului posibilitatea de a învata temeinic.

09sofer1"Un vitezoman, tot un vitezoman ramâne"

O alta propunere a lui Dumitru Cojan, care ar putea duce la o reducere a accidentelor produse de soferi inconstienti, este aceea de a se pedepsi mult mai aspru chiar si micile greseli din trafic. "Daca un conducator auto a fost depistat ca a consumat bauturi alcoolice, acela nu mai are ce cauta la volanul niciunei masini, pentru ca reprezinta un pericol. Pentru unii iertarea sau o amenda nesemnificativa nu reprezinta nimic si vor continua sa procedeze în acelasi mod. Un vitezoman tot un vitezoman ramâne. Acestia vor ramâne inamicii numarul unu ai vietii", sustine instructorul auto. În plus, acesta este de parere ca, pentru scolile de soferi, ar fi bine sa se instituie la nivel de judet un singur centru de examinare psihologica, iar examinarea viitorului sofer sa fie facuta de catre un colectiv de politisti împreuna cu un instructor de la alta scoala decât cea de la care este elevul. "Daca va continua carnagiul pe sosele înseamna ca nu am actionat la timp, ca nu am dat vietii importanta pe care o merita înainte de toate. Vom fi vinovati cu totii pentru indiferenta, nepasare, neimplicare", a încheiat Dumitru Cojan.
Aparent, punctele de vedere ale instructorului auto sunt dificil de probat, de demonstrat. Si ne referim aici la faptul ca e greu de întocmit o statistica care sa reliefeze cu acuratete câti soferi care au absolvit scoala "X" au fost implicati în evenimente rutiere, cât de grave si asa mai departe. Totusi, daca analizam bilanturile politistilor de la rutier, întelegem ca poate avea dreptate, cele mai multe tragedii se produc din cauza nerespectarii unor reguli de circulatie minore, a unor soferi aflati sub influenta alcoolului sau a unor tineri soferi care sufera de mania vitezei.

Greseli elementare care curma vieti

De exemplu, un ultim bilant al Politiei Braila arata ca, numai în trei luni, în judetul nostru au fost înregistrate 26 de evenimente rutiere, care au dus la decesul a sase persoane si ranirea grava a altor 23. Dupa cum ne-a informat Biroul de Presa al IPJ Braila, depasirea neregulamentara a dus la producerea a trei accidente, în urma carora au fost ranite grav doua persoane si au decedat alte doua, iar conducerea sub influenta bauturilor alcoolice a generat alte trei accidente rutiere grave, soldate cu un mort si trei raniti grav.
Oferim drept exemple câteva tragedii care au zguduit Braila, despre care am scris la vremea respectiva, cauzate de încalcarea unor norme elementare de circulatie: cei doi soti din Galati, morti în accidentul de la Oprisenesti, produs pe fondul neatentiei în conducere - barbatul a pierdut controlul volanului, a ajuns pe contrasens, apoi s-a izbit de un copac de pe marginea soselei; tânarul de numai 28 de ani, a carui viata a fost curmata brusc si nedrept, la "Trei Movile", de un sofer de la "Braicata", care avea o alcoolemie peste limita legala; tânarul sofer, de numai 22 de ani, care si-a gasit sfârsitul în zona magazinului "Winmarkt" pentru ca gonea cu inconstienta. La un pas de a-si pierde viata a fost si singurul motopolitist de la Serviciul Rutier Braila, politistul Georgian Cristian Dobrila, care, detasat în zona litoralului, s-a izbit de un BMW ce rula cu viteza, în timp ce urmarea în trafic un alt sofer indisciplinat.
Fara a minimaliza aceste tragedii, trebuie sa recunoastem ca ultimul an a fost totusi unul cu mai putine evenimente rutiere înregistrate pe raza judetului, asta în conditiile în care în 2008 Braila s-a situat pe primul loc în topul national privind accidentele mortale, iar din 2009 a reusit sa se aseze undeva spre mijlocul clasamentului. Într-un alt clasament national care a luat în calcul drumurile nationale pe care s-au petrecut cele mai multe evenimente rutiere, Braila apare din nou pe un loc fruntas cu DN 21 (Braila-Calarasi), între kilometrul 2 si 3, în zona localitatii Varsatura: 16 accidente grave, cu 9 morti si 13 raniti grav.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro