Va fi strada Griviţei o arteră cu adevărat modernă, se va cunoaşte că s-au investit opt milioane de euro pentru reabilitarea sa? Răspunsul ar trebui să-l aflăm peste două luni, când expiră termenul de finalizare a lucrărilor pe această stradă. Mai mult ca sigur, însă, acest termen nu va fi respectat de către "Tehnologica Radion" Bucureşti, firma care a câştigat contractul pentru realizarea investiţiei în cauză. Este greu de crezut că angajaţii firmei bucureştene vor reuşi să termine reabilitarea Griviţei până la intersecţia cu Calea Călăraşilor, în condiţiile în care pe ultimul tronson, cel dintre Str. Şcolilor şi Călăraşilor,abia acum se pregătesc să înceapă lucrările propriu-zise. Avem, aşadar, toate şansele să asistăm la o altă investiţie majoră, finanţată în principal cu fonduri europene nerambursabile, care să se prelungească o lună, două, trei sau cât va fi nevoie, funcţie de (in)capacitatea constructorului. Reprezentanţii Primăriei se străduie, însă, să păstreze un ton optimist, spunând că e musai ca "Tehnologica Radion" să finalizeze la data prevăzută în contract. "Orice depăşire a termenului va fi penalizată financiar, aşa că firma care a câştigat contractul ar face bine să termine la timp. Noi sperăm că se vor mobiliza mai bine şi că nu va fi nicio întârziere", spune Iuliana Neagu, directorul Direcţiei Strategii, Programe, Proiecte de Dezvoltare şi Relaţii Internaţionale din cadrul Primăriei Brăila.
Dincolo de respectarea termenului limită depinde, însă, şi ce calitate vor avea lucrările, mai ales în contextul în care constructorii ar putea fi tentaţi să înteţească ritmul acum, pe ultima sută de metri, pentru a scăpa de penalităţi. Din păcate, pe tronsoanele finalizate au apărut deja probleme legate de tasarea carosabilului. După cum v-am mai informat, în apropiere de intersecţia cu Calea Galaţi s-a surpat o porţiune considerabilă, în urmă cu circa cinci săptămâni, la doar o lună după ce tronsonul cuprins între Str. Carantinei şi Calea Galaţi a fost redat circulaţiei auto. S-a bănuit că ar fi vorba despre infiltraţii apărute de la conductele de apă ale blocurilor învecinate, însă nici până acum nu s-a stabilit cu exactitate cauza acestei surpări. Ulterior, a început să se taseze carosabilul şi în jurul gurilor de canalizare, pe porţiunea dintre Str. Apollo şi Str. G-ral Eremia Grigorescu. Or, dacă după doar două luni de circulaţie, carosabilul începe să se umple de denivelări, la ce fel de calitate ne putem aştepta din partea celor de la "Tehnologica Radion"? Unii locatari ai străzii Griviţei spun, de altfel, că exact cei de la "Tehnologica Radion" ar fi de vină pentru apariţia acestor tasări. "Problema e că ei nu dau doi bani pe strada asta, pe care doar ce au finalizat-o. Circulă pe aici cu maşinile de mare tonaj ce alimentează cu piatră şi alte materiale continuarea şantierului, dincolo de intersecţia cu strada Gării. Şi nu ne-ar fi că trec pe aici, dar merg cu viteză, domnule, nu ţin cont deloc de astfaltul ăsta abia turnat şi nici de casele noastre. Sunt maşini de zeci de tone care circulă cu 70-80 kilometri pe oră şi fac trepidaţii foarte mari. Ăştia îşi distrug singuri munca şi nimeni nu le zice nimic!", ne-a spus brăileanul Tonel V., într-o sesizare adresată redacţiei.
La doar câteva săptămâni după ce o porţiune de stradă a fost redată circulaţiei, au apărut tasări puternice în carosabil "Ei strică, ei plătesc!"
Primăria ne-a explicat, însă, că, deocamdată, nu s-a făcut recepţia oficială a niciunei porţiuni din strada Griviţei, aşa că, dacă "Tehnologica Radion" strică, tot "Tehnologica Radion" plăteşte. "La final, când se va face recepţia lucrării, strada trebuie să arate ca în proiect, dreaptă, trasată, coală de hârtie... Nu se va accepta nicio denivelare sau defect al asfaltului. Totul trebuie să fie perfect, altfel nu preluăm lucrarea", ne-a spus directorul Iuliana Neagu, precizând că, deocamdată, pe porţiunile redate circulaţiei încă nu s-a turnat stratul de amorsă care să dea forma finală a asfaltului.
Un alt punct sensibil ridicat deja de locatarii străzii şi nu numai este cel al copacilor plantaţi pe tronsonul dintre Str. Carantinei şi Str. G-ral Eremia Grigorescu. Multă lume este nemulţumită că s-a ales specia tuia, care nu face umbră în zilele toride de vară. Ni s-a explicat că s-a pus acest arboret deoarece rădăcinile sale nu afectează reţeaua de utilităţi care, după micşorarea trotuarului, a rămas poziţionată exact deasupra spaţiului verde. De la intersecţia cu Str. G-ral Eremia Grigorescu până la Calea Galaţi, utilităţile, mai exact reţeaua de gaze, rămâne poziţionată sub trotuar, aşa că pe spaţiul verde vor putea fi plantaţi copaci cu rădăcini mai mari. În momentul de faţă se ia în calcul varianta "prunus nigra", o specie de prun cu frunze cu tentă roşiatică, ce face flori foarte frumoase primăvara. Aceşti pomi au coroana mai bogată decât tuia şi vor fi în măsură să asigure mai multă umbră, spun responsabilii Primăriei.
Un alt aspect care dă impresia că strada a fost lărgită inutil ţine de faptul că prima bandă este ocupată permanent cu maşini parcate. În mod normal, această bandă ar fi trebuit să rămână liberă, pentru a contribui la fluidizarea traficului. Primăria spune că şoferii ar fi trebuit să înţeleagă acest aspect şi să evite să îşi ţină maşina acolo. Pentru rezolvarea problemei, este foarte posibil ca în curând să fie montate indicatoare cu "Parcarea interzisă".
Acuzaţii legate de furtul de materiale de pe şantier
Gurile rele spun că problemele legate de calitatea lucrării ar fi generate şi de dispariţia unor cantităţi însemnate de materiale de pe şantier. Se pare că nici angajaţii "Tehnologica Radion" şi nici locatarii străzii n-ar fi străini de astfel de fapte reprobabile. "Când au adus balast pentru fundaţia străzii, aproape toată lumea lua noaptea din grămadă, unii cu sacii, alţii cu roabele. Cum prindeau momentul că e nepăzit, cum ieşeau din curţi şi se serveau", ne-a spus o brăileancă domiciliată pe un tronson al străzii Griviţei unde deja s-au încheiat lucrările. "S-a furat la greu", ne-a spus femeia, insistând să rămână anonimă. Mai mult, se aude chiar că unii dintre lucrătorii angajaţi de "Tehnologica Radion" ar fi vândut astfel de materiale şi chiar combustibil din rezervoarele utilajelor. Muncitorii ar fi mai încercat astfel să-şi suplimenteze veniturile, în condiţiile în care, după cum se ştie, în vara anului trecut firma bucureşteană întârziase la un moment dat plata salariilor. Care salarii se cifrau, pentru muncitorii necalificaţi angajaţi de "Tehnologica Radion", în jurul valorii de 700-800 lei.
Reprezentanţii firmei neagă cu tărie astfel de acuzaţii. "Nici nu s-a furat şi nici nu s-a vândut niciun material de pe şantier. Avem pază asigurată non-stop, utilajele sunt urmărite cu GPS-uri, iar şoferii semnează de fiecare dată când alimentează cu combustibil", ne-a declarat Constantin Dumitru, şeful de şantier desemnat de "Tehnologica Radion". Acesta spune că lucrarea se află în grafic şi că va fi finalizată în luna septembrie a acestui an, aşa cum este stipulat în contract. "Avem şi forţa de muncă şi utilajele necesare pentru a ne încadra în grafic", a precizat Constantin Dumitru.