• asta au stabilit, ieri, consilierii municipali în cadrul şedinţei ordinare din această lună • astfel, în loc de 1,5 lei/călătorie, de la 1 iulie un bilet cu autobuzul sau tramvaiul va avea preţul de 2 lei • primarul Marian Dragomir a anunţat modernizări la sistemul de transport public din oraş, printre care şi o aplicaţie pentru telefoanele smart, care va afişa în timp real traseul autobuzelor
Cresc preţurile biletelor şi abonamentelor la operatorul de transport public de persoane, societatea “Braicar”. Este vorba despre un proiect de hotărâre aprobat, ieri, de consilierii municipali, în cadrul unei şedinţe ordinare, privind modificarea tarifelor serviciului de transport public local de călători pentru prima oară din 2017.
Astfel, principala modificare este o creştere de la 1,5 lei la 2 lei pe călătorie de la 1 iulie. Cu alte cuvinte, un indice de creştere de 1,33. De asemenea, un bilet de suprataxă se majorează de la 20 lei la 30 lei începând de luna viitoare. În ceea ce priveşte abonamentele lunare, aici situaţia se prezintă în felul următor. La transportul cu tramvaiul, cei care optează pentru un abonament în oraş (Vidin - Castanului) nu vor mai plăti 55 lei cum este acum, ci 65 lei; pentru abonamentul pe ruta Vidin - Combinat, tariful creşte de la 110 lei la 130 lei. Pentru Vidin - Lacu Sărat - abonamentul creşte de la 88 lei la 100 lei, iar pentru Castanului - Lacu Sărat, abonamentul se va mări de la 33 lei la 35 lei.
În ceea ce priveşte transportul cu autobuzul şi microbuzul, pentru un abonament în oraş (Vidin - Castanului), la fel ca la tramvai, acesta va creşte de la 55 lei pe lună la 65 lei. De asemenea, pentru tramvai şi autobuz în cazul beneficiarilor legilor speciale discutăm despre o creştere a abonamentelor de la 100 lei la 115 lei, în timp ce pentru elevi despre una de la 38 lei la 44 lei.
Tot în acelaşi proiect de hotărâre aflăm că brăilenii care optează pentru transport cu toate vehiculele Braicar, abonamentul va creşte de la 110 lei la 130 lei, în timp ce tariful unui abonament social lunar pe tramvai sau autobuz (după caz) va creşte de la 50 lei la 58 lei.
În memoriul justificativ, ataşat proiectului şi semnat de conducerea “Braicar” se arată că tarifele nu au mai fost majorate din 2017. Tot ca o justificare, responsabilii societăţii au mai bifat şi creşterea salariului minim pe economie, precum şi alte măsuri de politică salarială care au condus implicit la cheltuielile cu personalul. Mai mult, aceştia au amintit şi o creştere importantă a cheltuielilor cu amortizarea după extinderea parcului auto, la pachet cu preluarea de noi trasee, ceea ce a condus şi la mărirea altor categorii de cheltuieli: carburanţi, energie, asigurări etc.
În proiectul de hotărâre se mai menţionează şi faptul că în majoritatea oraşelor din ţară tariful este de minim 2 lei pe bilet, fiind date câteva exemple printre care: Arad - 3 lei, Cluj - 2,5 lei, Galaţi - 2 lei, Iaşi - 2,5 lei, Oradea - 3 lei, Timişoara - 2,5 lei şi aşa mai departe.
Dragomir a anunţat modernizări ale serviciului de transport public
Primarul Marian Dragomir a precizat în cadrul şedinţei că a citit cu mare atenţie materialul trimis de Consiliul de Administraţie al societăţii “Braicar” şi a dorit să puncteze că înţelege nevoia majorării preţului, însă are pretenţia să existe servicii de calitate. Acesta a precizat că până în prezent modernizarea operatorului de transport s-a făcut din fondurile Primăriei, astfel că din 2016 şi până în prezent, societatea a primit 4.282.000 euro pentru achiziţia de mijloace de transport noi. Dragomir a amintit despre achiziţia celor 50 de autobuze, despre faptul că licitaţia pentru cumpărarea a 10 tramvaie noi pe fonduri europene este în desfăşurare, dar şi despre viitoarele proiecte de modernizare a străzilor din municipiu, care includ şi infrastructura aferentă tramvaielor.
Cum în sala de şedinţe se afla din partea “Braicar” inginerul şef Gabriel Plăşoianu (managerul Cornel Săndulescu era plecat din localitate, după cum a precizat Dragomir), edilul-şef a dorit să îi transmită că este nemulţumit de faptul că autobuzele nu sunt suficient de curate, iar comportamentul angajaţilor uneori lasă de dorit atunci când vine vorba de interacţiunile lor cu cetăţenii.
Ca o noutate, Dragomir a vorbit despre achiziţia unei aplicaţii pentru telefoanele mobile, care va afişa în timp real traseul autobuzelor şi sosirea lor în staţie şi i-a solicitat reprezentantului societăţii să precizeze când va fi aceasta disponibilă.
Dragomir a amintit totodată subvenţiile acordate de Primărie pentru transportul elevilor, precum şi faptul că în 2019 şi 2020 vor mai urma alte alocări pentru plata ratelor la autobuzele achiziţionate. În plus, a solicitat în mod expres ca reprezentanţii “Braicar” să realizeze de urgenţă un grafic pentru traseele autobuzelor, astfel încât să nu mai existe timpi de aşteptare şi neconcordanţe.
Inginerul şef Gabriel Plăşoianu a explicat că societatea are un proiect pilot prin care doreşte să implementeze pe de o parte panouri de informare în staţii, care să afişeze sosirea autobuzelor (soft care ar trebui să fie gata la finele acestei luni), dar şi o aplicaţie pentru telefoanele smart. Reprezentantul “Braicar” a dorit să precizeze că totul se realizează din bugetul societăţii, fără a se solicita fonduri suplimentare, cu precizarea că aplicaţia le va fi prezentată consilierilor în cel mai scurt timp şi dacă va fi aprobată şi funcţională, va deveni disponibilă pentru călători.
Critici din partea consilierilor de opoziţie
De cealaltă parte, consilierii municipali de opoziţie deşi nu au criticat majorarea preţului biletelor, au dorit să atragă atenţia asupra calităţii precare a serviciilor oferite. Astfel, consilierul independent Lucian Căprariu a propus schimbarea managerului societăţii cu o persoană bine pregătită, care să fie capabilă să implementeze un sistem modern de transport public. Liberalul Sorin Ioniţă a insistat pe ideea că ar trebui să se renunţe la achiziţionarea unui soft pentru o aplicaţie de telefon mobil, atât timp cât vor exista panouri de afişaj electronice în staţie, iar banii să fie direcţionaţi către angajarea de revizori tehnici pentru maşini. PNL-istul Adrian Tabarac a criticat, de asemenea, conducerea societăţii şi a amintit de proiectul propus de liberali privind dezvoltarea unui sistem integrat şi nu investiţii făcute fără un fundament.
În cele din urmă, proiectul a fost aprobat cu 16 voturi “pentru” şi 5 abţineri din partea celor 4 consilieri PNL prezenţi şi a lui Lucian Căprariu.
Precizăm că de la şedinţă au absentat motivat: liberalii Raluca Bucur, Marian Fusea şi Constantin Sârbu, Daniela Rădulescu de la ALDE, PSD-istul Valentin Pătârlăgeanu şi PND-istul Bogdan Botea.