* Compania Națională de Investiții Rutiere a aprobat lansarea licitației pentru proiectarea și execuția acestui drum în lungime de 73 kilometri * investiția se ridică la circa 5 miliarde de lei, fără TVA, iar durata contractului va fi de 42 de luni * noua cale rutieră este așteptată cu nerăbdare de șoferi, însă nu toată lumea e mulțumită de această investiție * unii proprietari de terenuri agricole de pe traseul viitorului drum au refuzat, anul trecut, accesul echipelor care lucrau la realizarea studiului de fezabilitate
Consiliul de Administrație al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR) a aprobat lansarea licitației pentru proiectarea și execuția Drumului Expres Focșani-Brăila - indicativ DEx 6. Acesta este primul proiect de infrastructură mare pe care CNIR îl va lansa în licitație, valoarea estimată a investiției fiind de circa 5 miliarde lei, fără TVA.
Drumul Expres Focșani-Brăila va avea o lungime de 73 kilometri, iar durata contractului va fi de 42 de luni, din care 6 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție. Noua cale rutieră va avea două benzi pe sens, acostament consolidat și parapete de beton tip New Jersey pentru zona mediană. Pe traseu sunt prevăzute șase noduri rutiere și 57 de poduri și pasaje. Drumul Expres Focșani-Brăila va asigura legătura între Autostrada Moldovei Ploiești-Pașcani (A7), Podul peste Dunăre de la Brăila, Drumul Expres Brăila-Galați, Tulcea și Constanța.
În punctajul pentru licitație, CNIR a inclus criterii sociale, respectiv angajarea forței de muncă din plan local, precum și criterii ce țin de protecția mediului. Sursa de finanțare este asigurată din Fonduri Europene, Programul Transport 2021-2027.
Sectorul Focșani-Brăila face parte din proiectul denumit generic ,,Milcovia Expres”, inclus în MasterPlanul General de Transport al României pentru legătura Focșani-Galați-Giurgiulești, asigurând baza necesară cererii de transport în creștere și un grad ridicat de siguranță a traficului rutier.
Studiu de fezabilitate întocmit cu scandal
Reamintim că șefii Consiliilor Județene Brăila și Vrancea au semnat, în aprilie 2022, certificatul de urbanism în scopul elaborării studiului de fezabilitate și proiectului tehnic de execuție pentru obiectivul ”Drum expres Focșani-Brăila”, ca urmare a cererii adresate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Termenul de realizare a fost prevăzut pentru maximum 24 de luni. Potrivit informațiilor din caietul de sarcini, profilul transversal al drumului va avea caracteristicile unui drum expres cu 2x2 benzi de circulație (3,5 m/bandă), zonă mediană de 3 m și acostamente de 2x2,25 m din care 0,75 m benzi de încadrare cu aceeași structură rutieră ca a benzilor de circulație și 1,5 m acostament consolidat.
Șoferii așteaptă cu nerăbdare noul drum, însă procesul de realizarea a studiului de fezabilitate nu a fost lipsit de incidente. După cum v-am mai informat, lucrarea a fost întârziată cu câteva luni din cauza unor proprietari de terenuri de pe raza comunei Siliștea care, în primăvara anului trecut, au refuzat să permită accesul în câmp a echipelor implicate în măsurătorile geotehnice. Astfel, după ce sondajele respective au fost efectuate încă din 2022 pe majoritatea parcelelor din Siliștea aflate pe traseul drumului expres, doi proprietari - o persoană fizică și un agent economic - n-au lăsat specialiștii să facă măsurătorile necesare decât după lungi discuții și tratative cu reprezentanții autorităților locale și ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Discuțiile au culminat cu intervenția Prefecturii Brăila, care a trimis în sprijin echipaje ale Poliției și Jandarmeriei, astfel că măsurătorile au putut fi făcute, pe16 mai 2023, în prezența oamenilor legii, fără a se ajunge la incidente nedorite.