* un cititor ne-a transmis o sesizare, recent, pe adresa redacției, supărat de faptul că Direcția Finanțelor Publice Locale Brăila a anunțat că începând cu 20 decembrie nu mai acceptă încasări cu cardul, din pricina procedurilor privind închiderea anului fiscal * am solicitat un răspuns pe această temă de la reprezentanții Direcției Finanțelor și aceștia au explicat că, din păcate, toate primăriile se confruntă cu această problemă, deoarece acceptând plata cu cardul, există riscul ca băncile să facă transferul tardiv, iar încasările să nu apară în anul respectiv * aceștia ne-au transmis că până la redeschiderea noului an fiscal, se poate plăti cash, fără probleme
Situație problematică pentru brăilenii care sunt amatori de plata cu cardul atunci când vinde vorba despre achitarea taxelor și impozitelor locale pe final de an. Problema ne-a fost sesizată, recent, de către un cititor ”Obiectiv - Vocea Brăilei”, care a semnalat faptul că ”s-a lovit” de un afiș la Direcția Finanțelor Publice Locale prin care era anunțat că nu mai poate plăti cu cardul, ci doar cash, lucru pe care nu îl consideră normal.
”Începând cu data de 20.12.2021, datorită procedurilor de închidere de an fiscal, nu se mai încasează cu cardul”, este anunțul lipit pe geamul de la intrarea în sediul Direcției Finanțelor Publice Locale Brăila. Cititorul ne-a transmis fotografii cu acest anunț, alături de următorul comentariu: ”Ce părere aveți despre această situație? Cum să nu te primească să plătești cu cardul deoarece se termina anul fiscal... pe bune...?!”, ne-a scris acesta, revoltat.
Plecând de la situația semnalată, am solicitat un răspuns la nivelul Primăriei Municipiului Brăila. Astfel, am primit o explicație tehnică din partea reprezentanților Direcției Finanțelor Publice Locale Brăila. Pe scurt, potrivit acestora, la final de an, acceptând plata cu cardul sau cea online, pot apărea întârzieri tehnice, deoarece totul depinde de viteza de transfer a băncilor, iar situația poate deveni cu atât mai complicată în momentul în care unele încasări ar depăși finalul anului.
”Din punct de vedere fiscal, plata efectuată de cetățean se înregistrează imediat, dar operațiunea financiar contabilă de confirmare a plății se poate iniția doar în momentul în care suma achitată se regăsește în contul corespondent plății din Trezorerie (adică atunci când există banii la trezorerie). La efectuarea plăților electronice, confirmarea operațiunilor de către procesatorul de plăți, respectiv de către banca comercială ce le operează, se realizează în 2-3 zile de la data plății efective (transferul interbancar între banca plătitorului și banca prin care se derulează operațiunile de încasare). Ulterior se confirmă către banca comercială sumele din extrasul de cont, urmând ca aceasta să efectueze virarea sumelor în contul colector deschis la Trezorerie (Hotărârea nr. 1235/2010 cu modificările și completările ulterioare). Extrasele de cont cu încasările/transferurile sunt transmise cel mai devreme la sfârșitul zilei sau în cursul zilei următoare. Ulterior primirii informației privind virarea în contul colector se emit ordinele de plată pentru distribuirea sumei în conturile corespondente, conform specificațiilor plătitorilor (clădiri, terenuri, auto etc.). După confirmarea transferului în conturile corespondente se poate realiza efectiv operațiunea contabilă de înregistrare a plății. Toate operațiunile menționate mai sus se realizează în etape succesive, iar realizarea transferului în contul colector din Trezorerie trebuie efectuat până în ultima zi a anului calendaristic, pentru a putea desfășura în timp util procedurile de închidere de an (informatice, fiscale, contabile)”, ne-au explicat reprezentanții Direcției de Finanțe.
Aceștia au adăugat și că au existat situații în care confirmarea pe platforma ghiseul.ro a informațiilor privind plata sau operațiunile de transfer interbancar s-au desfășurat pe o perioadă de 7-10 zile. Ba mai mult, pentru a sublinia cât de complicată poate deveni o astfel de situație, aceștia ne-au oferit un exemplu fictiv legat de traseul și procedura urmată în cazul în care o persoană ar efectua o astfel de plată în data de 19 decembrie.
”De exemplu: 19.12.2021 - Plată efectuată pe platforma ghiseul.ro; 22.12.2021 - încasarea în contul băncii procesatoare (banca comercială); 23.12.2021 - Confirmare încasare prin intermediul extrasului de cont a plății și emitere ordin de efectuare a plății în contul colector din Trezorerie; 28.12.2021 - încasarea sumei în contul colector din Trezorerie; 29.12.2021 - Confirmare extras de cont aferent operațiunii din data de 28.12.2021 și emiterea ordinului de plată de distribuire în conturile corespondente (clădiri, terenuri, auto etc.); 30.12.2021 - Operare de către Trezorerie a ordinelor de plată; 31.12.2021 - Confirmare extras de cont corespondent a încasării din 30.12.2021 și operarea în sistemul financiar contabil”, a mai adăugat sursa citată, cu precizarea că aceste operațiuni sunt oarecum identice atât la plata cu cardul, cât și la cea online, prin ghiseul.ro. Potrivit acestora, Primăriile nu prea au ce să facă în astfel de situații, deoarece trebuie să respecte prevederile din legislația fiscală.
Aceștia au mai adăugat că doritorii pot plăti numerar, fără probleme. De asemenea, au punctat că anul fiscal următor se va deschide pe 10 ianuarie, astfel că până atunci, plecând de la același considerent tehnic, nu se vor putea încasa bani de la cetățeni pentru plata taxelor și impozitelor pentru 2022.