La doar sapte luni si jumatate de când lucrarile de reabilitare si modernizare s-au finalizat, strada Grivitei are nevoie de reparatii capitale. În special pe ultimele tronsoane, pe care s-a lucrat anul trecut, cele cuprinse între Str. G-ral Eremia Grigorescu (fosta Garii) si Calea Calarasilor, s-au semnalat foarte multe tasari. Lucrarea se afla în garantie, iar constructorul - firma bucuresteana "Tehnologica Radion" -, a "peticit" multe dintre gaurile aparute în carosabil, astfel ca aspectul general al acestei strazi, în care s-au investit nu mai putin de 13,3 milioane de lei, este din ce în ce mai precar. Deoarece tasarile continua sa apara, autoritatile locale au luat decizia ca în zonele unde sunt probleme sa fie înlaturat asfaltul si sa se sape sub fundatie, pentru a se vedea ce se întâmpla, de fapt, cu terenul. "S-a facut o verificare a conductelor subterane de apa si canalizare, cu ajutorul unor camere video speciale, si s-a constatat ca nu sunt infiltratii. În atare situatie, trebuie sapat, sa ne dam seama de ce apar surparile si sa intervenim eficient pentru stabilizarea terenului", ne-a declarat un reprezentant al Directiei Strategii, Programe, Proiecte de Dezvoltare si Relatii Internationale din cadrul Primariei Braila. Prin aceasta directie s-a derulat proiectul de modernizare a Str. Grivitei, finantat aproape integral cu bani europeni.
Sapaturile, reparatiile necesare si reasfaltarea strazii vor fi facute pe cheltuiala constructorului "Tehnologica Radion", deoarece lucrarea are o garantie de zece ani. Reprezentantii Primariei spun ca, dupa ce se va rezolva problema compactarii fundatiei, în cele câteva zone unde au aparut tasari, se va face o frezare a asfaltului pe tot tronsonul cuprins între Calea Calarasilor si Str. 1 Decembrie 1918 si se va turna apoi un strat compact de asfalt, astfel încât sa nu mai existe nenumarate petice, ca acum.
Partea proasta este ca, odata sapaturile începute, portiuni din strada Grivitei va trebui închise pentru circulatia auto. Din acest motiv, factorii de decizie din cadrul Primariei asteapta sa fie finalizate lucrarile de asfaltare pe Calea Calarasilor, înainte de a da unda verde pentru reabilitarea Grivitei. Astfel, pe tronsonul cuprins între Calea Calarasilor si Str. Scolilor, sapaturile nu vor putea începe mai devreme de 6 iunie, data la care se preconizeaza sa fie gata lucrarile de asfaltare de pe Calarasilor. Pâna atunci, reprezentantii Primariei trebuie sa întocmeasca si sa ceara aprobarea Politiei Rutiere, pentru un plan de management al traficului privind portiunile unde se va lucra si perioada de timp cât acestea vor fi închise pentru circulatie.
Graba pe ultima suta de metri. Cine e de vina?
Reamintim ca lucrarile au început pe Str. Grivitei în luna martie 2010, iar contractul de executie pe toata strada, de la intersectia cu Carantinei pâna la intersectia cu Calea Calarasilor, trebuia finalizat pâna în septembrie 2011. Pe parcurs, însa, asa cum se întâmpla de obicei, muncitorii firmei "Tehnologica Radion" au început sa piarda ritmul, asfel ca, în luna iulie a anului trecut, când se apropia termenul limita, pe ultimele tronsoane, cele dintre Str. G-ral Eremia Grigorescu si Calea Calarasilor, înca se mai lucra la înlocuirea retelelor de apa si canalizare, iar asfaltarea nici nu începuse. Primaria a început sa puna presiune pe constructor, sa finalizeze la timp, iar constructorul a început sa se grabeasca pe ultima suta de metri. De aici, probabil, si calitatea proasta a lucrarii pe care o constatam în prezent pe strada în cauza.
În mod normal, cineva ar trebui sa raspunda pentru felul cum arata o strada modernizata pe fonduri europene, la doar jumatate de an de la finalizarea lucrarilor. Dar cine? Constructorul? Dirigintele de santier care ar fi trebuit sa-l verifice pe constructor? Sau Inspectoratul de Stat în Constructii, care ar fi trebuit sa-i verifice atât pe dirigintele de santier, cât si pe constructor? În momentul de fata, niciuna dintre aceste trei entitati nu îsi asuma responsabilitatea. Oficial, toti cei responsabili arata cu degetul spre un singur vinovat: caracteristicile extrem de dificile ale solului pe care este asezata strada Grivitei. Cu toate astea, Primaria, în calitate de beneficiar al proiectului, îi cere constructorului sa respecte termenii contractului de executie si sa efectueze reparatiile ce se impun în perioada de garantie.
Daniel Mitrofan, directorul Inspectoratului de Stat în Constructii Braila, ne-a declarat ca institutia pe care o reprezinta a facut toate controalele ce se impuneau pe Str. Grivitei, în fazele determinante ale constructiei si nu a gasit nicio neregula legata de calitatea lucrarii. "I s-a aplicat o singura sanctiune constructorului, în valoare de 1.000 lei, fiindca a derulat lucrarile fara sa astepte avizul nostru la o faza determinanta. Era vorba despre compactarea fundatiei, pe tronsonul cuprins între Str. Carantinei si Calea Galati. Pe tronsonul respectiv, dupa cum ne amintim cu totii, a aparut o surpare, în apropierea intersectiei strazii Grivitei cu Calea Galati, iar lucrarea a trebuit refacuta. Pe celelalte tronsoane s-a respectat procedura si toate fazele determinante au fost verificate de inspectorii nostri", ne-a declarat Mitrofan. Acesta ne-a explicat ca reprezentantii ISC nu stau tot timpul pe teren pentru a verifica modul cum se lucreaza pe santier. Misiunea aceasta apartine dirigintelui de santier angajat de beneficiar si responsabilului tehnic cu executia (RTE) din partea constructorului. ISC da avizul pe faze determinante - montarea conductelor de utilitati, compactarea fundatiei, turnarea asfaltului etc - în functie de rapoartele întocmite de diriginte si de RTE si în baza unei inspectii vizuale efectuate în teren. "Din punctul nostru de vedere, calitatea lucrarilor a fost corespunzatoare, în toate fazele determinante. Ce se întâmpla acum pe Grivitei este cauzat de caracteristicile solului, iar în intersectiile cu 1 Decembrie 1918 si Scolilor problemele au fost accentuate de faptul ca proiectul nu a prevazut si schimbarea conductelor de apa si canalizare care vin perpendicular pe Grivitei si care sunt vechi si au scapari", spune seful ISC Braila.
"Ar trebui fundatie ca de autostrada"
Dirigentia de santier a fost asigurata, pe parcursul modernizarii strazii Grivitei, de firma "Unistal" SRL Braila, pe componenta de retele utilitati fiind responsabil specialistul Gelu Moroianu, iar pe partea de cale rutiera, Camelia Bratu. Conducerea Directiei Strategii, Programe, Proiecte de Dezvoltare si Relatii Internationale (DSPPDRI) din cadrul Primariei Braila afirma ca dirigintilor nu li se poate imputa nimic. "Doamna Bratu i-a solicitat constructorului de mai multe ori sa reia compactarea fundatiei, deoarece mostrele analizate în laborator nu erau corespunzatoare. S-a lucrat pâna când s-a atins standardul prevazut în normative, deci nu se poate acuza calitatea slaba a lucrarilor", ne-a declarat Iuliana Neagu, directorul DSPPDRI. Si aceasta este convinsa ca de vina pentru situatia de acum este doar solul de sub Grivitei. "Studiul geologic a stabilit ca avem de-a face cu un sol plastic, cu resturi vegetale, predispus la aparitia asa-numitelor «perne», adica tasarile cu care ne confruntam acum. În aceste conditii, proiectantul a stabilit o solutie de trafic greu, cea mai rezistenta varianta pentru o strada de categorie B, varianta ce presupune fundatie compusa din straturi groase de pamânt galben, balast si piatra sparta, compactata în proportie de 90% si acoperita cu trei straturi de asfalt. Pe parcursul derularii lucrarilor a iesit la iveala natura extraordinar de dificila a solului, amplificata de pierderile de apa din conductele vechi, care provocasera aparitia unor adevarate caverne subterane. Din pacate, fiind un proiect cu finantare europeana, nu putea fi schimbata solutia tehnica prevazuta de proiectant. Singura varianta ar fi fost solutia de la autostrazi, cu fundatie de beton, ori asta ar fi ridicat foarte mult costurile, iar proiectul ar fi devenit neeligibil si Uniunea Europeana îsi retragea finantarea", ne-a explicat directorul Neagu.
Legat de costuri, persista, totusi, o întrebare. Dupa cum v-am mai informat în alte articole referitoare la Str. Grivitei, investitia initiala aprobata de UE a fost de 24 milioane de lei, iar la final costul lucrarii s-a ridicat la doar 13 milioane de lei. Întrebarea care se pune este: nu cumva economia aceasta de 11 milioane lei a fost cauzata de folosirea unor materiale mai putine si mai slabe calitativ decât prevedea proiectul? Reprezentantii Primariei spun ca nu! "Economia s-a facut la manopera. Când s-a organizat licitatia, criza se facuse deja simtita, iar constructorii nu mai aveau lucrari ca înainte. Din acest motiv, au licitat cu preturi foarte mici pentru manopera. În plus, si preturile materialelor scazusera substantial fata de cele existente în perioada când s-a întocmit proiectul si s-a facut proiectia financiara privind valoarea investitiei", ne-a explicat Iuliana Neagu.