• în anul şcolar 2018-2019 şcoala va începe cu o săptămână mai devreme, aceasta fiind decizia luată de noul ministru al Educaţiei, Valentin Popa • vacanţa de iarnă va rămâne de 3 săptămâni
Dacă în mod tradiţional şcoala începe în jurul datei de 15 septembrie, noul ministrul al Educaţiei, Valentin Popa, a decis ca în anul şcolar 2018-2019 cursurile să înceapă mai devreme, mai exact pe 10 septembrie 2018.
Decizia a fost luată în urmă cu câteva zile, după consultări la care au fost prezenţi reprezentanţi ai elevilor, părinţilor, sindicatelor şi patronatelor din Învăţământ.
“Ascultând argumentele tuturor părţilor, ministrul Educaţiei Naţionale, Valentin Popa, a decis ca, în anul şcolar 2018-2019, cursurile să înceapă în data de 10 septembrie, iar vacanţa de iarnă să aibă o durată de 3 săptămâni”, se arată într-un comunicat al Ministerului Educaţiei.
Reamintim că, în luna ianuarie, fostul ministru Liviu Pop a organizat o consultare naţională cu privire la structura noului an şcolar, iar în urma opiniilor exprimate de majoritatea elevilor, părinţilor şi profesorilor, data de 17 septembrie 2018 a fost aleasă ca fiind mai potrivită pentru începerea cursurilor. La acel moment, Pop declara că datele rezultate în urma consultării, la care au participat peste 38.000 de persoane, vor fi luate în considerare în procesul de fundamentare şi aprobare a ordinului de ministru privind structura noului an şcolar.
Într-un comunicat de presă, Consiliul Naţional al Elevilor (CNE) a salutat decizia ministrului privind durata vacanţei de iarnă.
“În fiecare an, la masa discuţiilor ce au avut pe ordinea de zi structura anului şcolar, am subliniat faptul că o vacanţă cu prilejul sărbătorilor de iarnă care să dureze 3 săptămâni avantajează atât elevii, cât şi unităţile de învăţământ. Considerăm că profilul elevului de rând, care ar trebui luat în considerare în cazul unor asemenea hotărâri, nu trebuie să coincidă cu cel al elevului care învaţă la o şcoală accesibilă, din centrul unui oraş cu o vastă reţea de transport. Realitatea ne arată faptul că un număr semnificativ de elevi sunt nevoiţi să parcurgă distanţe considerabile pe jos pentru a participa la ore, neexistând o rută de transport în comun convenabilă pentru aceştia. Mai mult decât atât, condiţiile meteorologice din luna ianuarie pot reprezenta un impediment în desfăşurarea cursurilor şi, totodată, ridică problema capacităţii şcolilor cu dotări precare de a încălzi corespunzător sălile de clasă. În plus, fondurile ce sunt alocate cu scopul încălzirii în acea săptămână pot fi redistribuite şi folosite în beneficiul elevilor”, susţin reprezentanţii elevilor.
Totuşi, CNE atrage atenţia asupra programului Şcoala Altfel care, în anumite şcoli, a devenit un motiv de “chiul în masă”. “Practicile curente de la nivelul unităţilor de învăţământ deviază cu mult de la scopul acestui program, care fie este perceput ca o săptămână de vacanţă, fie păstrează aceeaşi monotonie în actul de predare”, se precizează în comunicat.
De asemenea, ei se simt dezamăgiţi de faptul că nu există o zi de sărbătoare dedicată elevilor, unităţile de învăţământ şi inspectoratele şcolare marcând doar zilele de 5 octombrie - Ziua internaţională a educaţiei şi 5 iunie - Ziua învăţătorului.