Schimbări mari în acordarea gradaţiei de merit în învăţământ | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Schimbări mari în acordarea gradaţiei de merit în învăţământ

Recent, ministerul a emis noua Metodologie de acordare a acestui spor în sistemul de învăţământ, de 20%. Pe lângă acest stimulent, în învăţământ se mai acordau salarii de merit, şi mai exista şi fondul de premiere de 2%. De la începutul acestui an aceste două forme de recompensare au dispărut, astfel că singura posibilitate ca un cadru didactic să fie recompensat pentru o activitate exemplară la catedră este gradaţia de merit, iar concurenţa este acerbă. Fiecare cadru didactic primeşte un punctaj pentru activităţile desfăşurate în ultimii patru ani cu care se face un clasament. Criteriile stabilite în actuala grilă de calcul a punctajului accentuau activităţile extraşcolare, participarea la diferite proiecte, acceptarea sistemului de învăţământ incluziv. Rezultatul a fost o goană continuă după "hârtii" care să demonstreze ceea ce solicitau criteriile şi să se acumuleze punctele care puteau aduce gradaţia de merit. "Acum partea profesională este mai puţin vizată. Unii profesori care îşi fac datoria exemplar la clasă pierd puncte cu metodologia de acum. Cei care au făcut activităţi extracurriculare au realizat şi punctaje, dar au cam uitat de ce vine copilul la şcoală. Copilul vine în primul rând pentru instrucţie şi apoi pentru educaţie şi acest lucru ar trebui să se regăsească în metodologia de acordare a gradaţiei", a spus directorul Victor Buzea de la Şcoala "Ion Creangă".

Îmbunătăţirea activităţii la clasă şi stimularea excelenţei

Conform noii metodologii, gradaţia de merit se va acorda pe baza unui proiect, monitorizat de directorul şcolii, care va trebui să implice grupuri de elevi. Pentru realizarea proiectului se pot acorda maxim 80 de puncte din 100, iar restul de 20 se pot acorda pentru performanţe deosebite în activitatea didactică, metodică, în pregătirea elevilor pentru concursuri, dacă aceste activităţi nu sunt desfăşurate în cadrul proiectului. Pot depune dosare pentru gradaţia de merit profesori care au cel puţin definitivatul şi contract de muncă pe o perioadă nedeterminată, dar şi suplinitorii care au definitivatul, care au obţinut califcativul "foarte bine" în fiecare din cei patru ani şcolari din perioada evaluată.
Obiectivul proiectului trebuie să fie relevant pentru realizarea obiectivelor din Planul de dezvoltare instituţională al şcolii, fie prin remedierea punctelor slabe, fie prin stimularea excelenţei. Tema proiectului trebuie să vizeze, în exclusivitate, îmbunătăţirea activităţii la clasă, în specialitatea predată. Conform metodologiei sunt eligibile proiecte care contribuie la: îmbunătăţirea activităţii proprii prin utilizarea metodelor interactive de învăţare-predare, prin programe de cercetare ştiinţifică, dezvoltarea competenţelor cheie şi profesionale ale colectivului de elevi, prevenirea eşecului şcolar, realizarea progresului şcolar, obţinerea performanţei şcolare, dezvoltarea unităţii de învăţământ ca şi centru de resurse educaţionale pentru comunitate, promovarea conceptului de educaţie incluzivă. Raportul de activitate trebuie să conţină un raport de autoevaluare privind proiectul şi un altul privind alte performanţe didactice din ultimii patru ani. În raportul de autoevaluare trebuie demonstrate clar valoarea adăugată a proiectului, evoluţia elevilor în timpul proiectului, modul în care feed-back-ul obţinut prin autoevaluare şi monitorizare a fost utilizat pentru îmbunătăţirea acestuia. În fişa de evaluare a proiectului se acordă câte cinci puncte pentru: Realizarea activităţilor din proiect în conformitate cu graficul stabilit, Existenţa dovezilor privind autoevaluarea proiectului, Reactualizarea anuală a proiectului în funcţie de situaţia încadrării cadrului didactic şi Promovarea principiilor egalităţii de şanse, de gen şi a nediscriminării. Zece puncte se acordă pentru Gradul de transferabilitate a proiectului, iar 50 de puncte pentru gradul de realizare a indicatorilor.
În fişa cadru de punctaj pentru personalul didactic se acordă zece puncte din maxim 20 pentru activităţile complexe cu valoare instructiv-educativă, iar pentru performanţe deosebite privind inovarea didactică alte şase puncte. Doar câte două puncte se acordă pentru participarea de proiecte regionale, naţionale şi europene sau creşterea prestigiului unităţii de învăţământ.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro