Îmbunătăţirea activităţii la clasă şi stimularea excelenţei
Conform noii metodologii, gradaţia de merit se va acorda pe baza unui proiect, monitorizat de directorul şcolii, care va trebui să implice grupuri de elevi. Pentru realizarea proiectului se pot acorda maxim 80 de puncte din 100, iar restul de 20 se pot acorda pentru performanţe deosebite în activitatea didactică, metodică, în pregătirea elevilor pentru concursuri, dacă aceste activităţi nu sunt desfăşurate în cadrul proiectului. Pot depune dosare pentru gradaţia de merit profesori care au cel puţin definitivatul şi contract de muncă pe o perioadă nedeterminată, dar şi suplinitorii care au definitivatul, care au obţinut califcativul "foarte bine" în fiecare din cei patru ani şcolari din perioada evaluată.
Obiectivul proiectului trebuie să fie relevant pentru realizarea obiectivelor din Planul de dezvoltare instituţională al şcolii, fie prin remedierea punctelor slabe, fie prin stimularea excelenţei. Tema proiectului trebuie să vizeze, în exclusivitate, îmbunătăţirea activităţii la clasă, în specialitatea predată. Conform metodologiei sunt eligibile proiecte care contribuie la: îmbunătăţirea activităţii proprii prin utilizarea metodelor interactive de învăţare-predare, prin programe de cercetare ştiinţifică, dezvoltarea competenţelor cheie şi profesionale ale colectivului de elevi, prevenirea eşecului şcolar, realizarea progresului şcolar, obţinerea performanţei şcolare, dezvoltarea unităţii de învăţământ ca şi centru de resurse educaţionale pentru comunitate, promovarea conceptului de educaţie incluzivă. Raportul de activitate trebuie să conţină un raport de autoevaluare privind proiectul şi un altul privind alte performanţe didactice din ultimii patru ani. În raportul de autoevaluare trebuie demonstrate clar valoarea adăugată a proiectului, evoluţia elevilor în timpul proiectului, modul în care feed-back-ul obţinut prin autoevaluare şi monitorizare a fost utilizat pentru îmbunătăţirea acestuia. În fişa de evaluare a proiectului se acordă câte cinci puncte pentru: Realizarea activităţilor din proiect în conformitate cu graficul stabilit, Existenţa dovezilor privind autoevaluarea proiectului, Reactualizarea anuală a proiectului în funcţie de situaţia încadrării cadrului didactic şi Promovarea principiilor egalităţii de şanse, de gen şi a nediscriminării. Zece puncte se acordă pentru Gradul de transferabilitate a proiectului, iar 50 de puncte pentru gradul de realizare a indicatorilor.
În fişa cadru de punctaj pentru personalul didactic se acordă zece puncte din maxim 20 pentru activităţile complexe cu valoare instructiv-educativă, iar pentru performanţe deosebite privind inovarea didactică alte şase puncte. Doar câte două puncte se acordă pentru participarea de proiecte regionale, naţionale şi europene sau creşterea prestigiului unităţii de învăţământ.