Mergi la conţinutul principal

Schimbări în spitale. Medicii, obligați să ofere informații rudelor pacienților!

* spitalele și medicii care nu respectă dreptul aparținătorilor la vizite și la acces la date despre rudele bolnave riscă amenzi usturătoare, potrivit unei noi reglementări propusă de Ministerul Sănătății * managerii spitalelor de stat din Brăila spun că s-au conformat și au aplicat deja noul sistem de comunicare * chiar dacă toți au fost de acord cu faptul că noul sistem funcționează normal, unul dintre reprezentanții unităților spitalicești are unele rezerve legate de buna funcționare pe termen lung

 

 

 

 

În spitalele de stat din Brăila s-a pus la punct un nou sistem de comunicare cu familiile pacienților. Practic, la internare se emite un cod de identificare al pacientului necesar în cazul în care o rudă a acestuia dorește să afle informații despre persoana spitalizată. Astfel, medicii și spitalul sunt obligați să comunice cu aparținătorii, în cel mult două ore de la internare. În caz contrar, atât doctorii cât și unitatea spitalicească riscă amenzi, după cum prevede un ordin al Ministerului Sănătății. Concret, este vorba despre proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 857/2011 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor la normele din domeniul sănătății publice, elaborat în contextul în care unele abateri de la aceste norme sunt, în prezent, sancționate cu amenzi prea mici, stabilite în urmă cu mai bine de 10 ani, în timp ce pentru alte abateri de la respectarea unor prevederi care țin de domeniul sănătății publice nu sunt prevăzute deloc sancțiuni.

Astfel, conform proiectului, constituie contravenții și se sancționează cu amendă de la 2.000 lei la 3.500 lei pentru persoanele fizice, respectiv cu amendă de la 5.000 lei la 7.000 lei pentru persoanele juridice, următoarele fapte:

- nerespectarea legislației în vigoare privind obligația unităților sanitare publice de a elabora proceduri și de a implementa un sistem de informare a aparținătorilor pacienților care să permită ca la cel mult două ore de la internarea pacientului să fie comunicate aparținătorilor, telefonic/prin sms, la cerere, următoarele informații: secția/ compartimentul unde este internat, numărul salonului, etajul, numele medicului curant și numărul de telefon apelabil pentru informații despre starea de sănătate a pacientului, cu respectarea drepturilor pacientului;

- nerespectarea de către secțiile/ compartimentele unității sanitare publice a obligației informării telefonice, zilnic a aparținătorilor, prin medicul curant/medicul de gardă/ personalul desemnat, despre starea și evoluția pacientului, cu respectarea drepturilor pacientului, în situația în care programul de vizită este suspendat conform prevederilor legislației în vigoare ori în situația în care starea de sănătate a pacientului nu permite vizitarea.

- nerespectarea legislației în vigoare privind afișarea, la loc vizibil, la intrarea în unitatea sanitară publică a programului zilnic de lucru a medicilor curanți, stabilit de medicul șef/coordonator de secție/compartiment, aprobat de directorul medical, în vederea solicitării aparținătorilor pacienților internați pe oricare dintre secțiile/compartimentele unității sanitare de a discuta cu medical curant, în timpul programului zilnic de lucru al acestuia, în baza programului stabilit și aprobat.

- nerespectarea legislației în vigoare privind programul de vizite a pacienților internați în unitățile sanitare publice de către aparținători;

- nerespectarea legislației în vigoare privind afișarea programului de vizite la toate intrările în unitatea sanitară, în mod vizibil și accesibil vizitatorilor, precum și pe site-ul unității sanitare publice;

- neasigurarea pentru vizitatori, în mod gratuit de către unitatea sanitară, a echipamentului de protecție adaptat în funcție de gradul de risc al secției;

- nerespectarea legislației în vigoare privind accesul permanent a unui însoțitor pentru pacienții internați care au un grad redus de mobilitate din cauza patologiei prezentate, cu respectarea măsurilor interne de prevenire a transmiterii infecțiilor și cu acordul șefului de secție/ coordonatorului de compartiment.

- nerespectarea legislației în vigoare privind suspendarea programului de vizită la nivelul unității sanitare publice în situațiile de risc epidemiologic, prevăzute la art. 6 din Legea nr. 136/2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătății publice în situații de risc epidemiologic și biologic, republicată, cu modificările și completările ulterioare, după cum se arată în proiectul pus în transparență, pe site-ul Ministerului Sănătății.

 

Manager SCJU Brăila: ”Da, este o soluție care funcționează bine! ”


 

Contactați și întrebați despre noul sistem de comunicare, impus de la Centru, managerii spitalelor publice din municipiul Brăila ne-au mărturisit că îl folosesc deja de câteva luni și funcționează chiar bine. ”Noi l-am pus în aplicare din decembrie. Da, este o soluție care funcționează bine. În momentul în care internăm pacientul, aparținătorul primește un cod de identificare pe care îl folosește ca să obțină informații. Și acel cod rămâne valabil pe toată perioada internării. Deci nu se dau acele informații telefonice legate de pacient decât dacă spune acel cod. Acel cod se dă în mână aparținătorului, nu neaparat prin sms. Asigurăm la vizită și un halat de unică utilizare, o mască dacă este cazul”, a declarat pentru ”Obiectiv”, managerul Spitalului Clinic Județean de Urgență (SCJU) Brăila, Delia Râșnoveanu. Potrivit acesteia, SCJU Brăila are, în medie, 100 de internări pe zi.

Întrebat, la rândul lui despre eficiența acestui nou sistem de comunicare, managerul Spitalului de Psihiatrie, ”Sf Pantelimon” Brăila, s-a arătat mulțumit de cum funcționează. ”Pacientul dă către aparținător acel cod pentru a evita să sune persoane străine și în momentul în care sună să ceară relații trebuie să spună numele pacientului și codul. În felul acesta noi avem certitudinea că este o rudă agreată de pacient, ca să afle date medicale despre el. Altfel, există riscul să sune oricine să spună că el cunoaște pacientul, să obțină date medicale confidențiale, ceea ce nu este în regulă. Avem pacienți care nu dau acel cod nimănui. Avem și pacienți care sunt vizitați zilnic de către aparținători și mai sunt acei aparținători care sună. Sistemul funcționează normal. Nu au fost sincope sau nelămuriri semnalate ”, a transmis pentru Obiectiv, managerul Spitalului de Psihiatrie Brăila, Bogdan Criță, părere împărtășită și de conducerea Spitalului de Pneumoftiziologie (TBC) Brăila, care a avut însă și unele rezerve în privința sustenabilității. Printre altele, acesta a dat de înțeles că lucrurile ar putea funcționa bine, dacă noile reguli vor fi respectate de către ambele părți, spital și aparținători, care să se rezume la o informare pe zi, și nu de telefoane din oră în oră. ”Nu au fost situații deosebite până acum. Practic, când aparținătorul își dorește să aibă o informație, el o primește. Ceea ce a părut diferit față de cum se proceda înainte este legat de acele restrângeri care existau legate de diagnosticul, prognosticul, care erau confidențiale și nu se comunicau decât cu acordul explicit al pacientului. Singura problemă care poate apărea în această situație este în cazul unui număr prea mare de solicitări de informații comasate pe parcursul unei zile, care ar impune nevoia de a exista, până la urmă, un fel de compartiment specializat care să transmită aceste informații (...) Totuși, sperăm că nu se va ajunge acolo, pentru că asta ar însemna alt buget (...) Orice cheltuială suplimentară e o problemă. Și, ar mai fi riscul unui abuz de informații...Adică, putem întâlni și aparținători care pot suna din două în două ore. Nu putem exclude asta, dar noi sperăm totuși să nu avem parte de așa ceva”, a explicat managerul Spitalului de Pneumoftiziologie Brăila, Ștefan Sînpetru. Conform noilor dispoziții, rudele pacienților vor avea dreptul la una, maximum două informări pe zi.

Ca multe alte schimbări legislative, din păcate, și acest ordin de ministru prin care spitalele și medicii sunt obligați să comunice cu aparținătorii, în cel mult două ore de la internare, a apărut în urma unui caz soldat cu deces, sesizat în vara anului trecut, la Oradea. Aici, unde copilul unui pacient internat în stare gravă, la Spitalul Județean, a așteptat ore în șir să afle cum se simte tatăl său, iar la scurt timp acesta a decedat. Pentru ca astfel de situații să nu se mai repete, spitalele au fost obligate prin ordin de ministru, să-și pună la punct acest sistem de comunicare cu familiile pacienților, ceea ce s-a și întâmplat deja în multe unități. Cât timp va funcționa, rămâne de văzut, pentru că în multe unități spitalicești din România, telefonul încă sună ocupat ore în șir, iar în altele, apelul este preluat automat de către un robot, care te invită să aștepți mult și bine pentru a afla o informație sau să te programezi la un medic.


 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro