Statul român se va îndrepta împotriva producătorului sau reprezentantului de drept al Volkswagen (VW) în România pentru recuperarea prejudiciului din taxa de mediu, a declarat, ieri Graţiela Gavrilescu, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor. Anterior, Registrul Auto Român (RAR) a anunţat că nu va mai elibera cărţi de identitate pentru maşinile Volkswagen cu motoare Euro 5, aflate în stocurile dealerilor, informează agerpres.ro.
"Rabla" nu va fi afectată
„În momentul în care o sa aflăm suma, în data de 7 octombrie când o să primim planul de măsuri al Volkswagen, în momentul acela o să calculăm diferenţa din taxa de timbru, respectiv de la ce s-a plătit la ce trebuia să se plătească. Suma respectivă va fi comunicată şi o să întocmim documentele ca să ne îndreptăm asupra producătorului sau reprezentantului de drept al firmei Volkswagen în România", a spus Gavrilescu. Ea a precizat că sumele respective nu vor fi recuperate în niciun caz de la populaţie.
„Persoana care a cumpărat o astfel de maşină a fost de bună credinţă, a plătit o marcă şi a dorit să achiziţioneze o maşină Euro 5 de aceea nu consider că este normal ca persoana respectivă să fie plătitoare a unei noi taxe de mediu", a adăugat ministrul Mediului. În context, oficialul a precizat că derularea programului Rabla nu va fi afectată de situaţia de la Volkswagen însă autorităţile vor urmări dacă există pagube în cazul achiziţionării acestor tipuri de maşini prin acest program.
Statul a fost înşelat
Oricum, Registrul Auto Român (RAR) nu mai eliberează cărţi de identitate pentru maşinile Volkswagen cu motoare Euro 5, aflate în stocurile dealerilor. Este vorba de circa 300 de maşini noi Volkswagen, cu motoare Euro 5. Preşedintele Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu consideră că statul român a fost înşelat, pentru că a încasat - prin taxa de mediu - mai puţini bani pentru maşini care poluează mai mult. „Cred că statul român trebuie să acţioneze, aşa cum fac şi celelalte ţări, de exemplu Belgia s-a constituit parte civilă împotriva Volkswagen, în Spania guvernul a hotărât să penalizeze cu 1.000 de euro cosntructorul pentru fiecare maşină vândută", a arătat Tăriceanu. Declaraţiile intervin în condiţiile în care au apărut şi primele cifre referitoare la efectele scandalului Dieselgate în România. Conform unor surse, peste 100.000 de maşini produse de grupul Volkswagen, dotate cu softuri care păcălesc testele de mediu, au ajuns în România.
„Conducerea Registrului Auto Român a contactat conducerea reprezentanţei grupului Volkswagen în România şi a cerut transmiterea, în cel mai scurt timp, a listei tipurilor de vehicule ale mărcilor care aparţin Grupului Volkswagen, pentru care s-au folosit astfel de dispozitive sau tehnici, precum şi actualizarea listei tipurilor de vehicule, pe măsură ce aceste informaţii vor fi comunicate de către constructor/autoritatea de omologare responsabilă", arăta RAR într-un comunicat.
Precizare de la VW
Volkswagen a anunţat că va prezenta, în octombrie, soluţiile şi măsurile tehnice care vor fi adoptate pentru corectarea caracteristicilor privind emisiile vehiculelor diesel în condiţiile în care pentru circa cinci milioane de vehicule din marca Volkswagen Passenger Cars este necesară o procedură de service. Clienţii afectaţi urmează să fie informaţi despre corectarea caracteristicilor privind emisiile în viitorul apropiat, subliniază compania, care precizează, totodată, că vehiculele dotate cu motoare Euro 6 disponibile în prezent pe piaţă nu intră în categoria celor care urmează să fie verificate. Clienţii care deţin astfel de autovehicule vor fi ţinuţi la curent în săptămânile şi lunile următoare, iar toate mărcile afectate ale grupului urmează să înfiinţeze website-uri naţionale în acest sens.
Amenzi pentru dealeri
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Marius Dunca, a apreciat, joi, că în scandalul Volkswagen se poate invoca suspiciunea de practici comerciale incorecte, întrucât consumatorul a fost dezinformat, iar amenzile care pot fi aplicate dealerilor auto variază între 20.000 de lei şi 100.000 lei. „Au fost afectate interesele economice şi consumatorul a fost dezinformat. A ales un produs în necunoştinţă de cauză", a explicat Dunca. El a precizat că VW nu a informat până în prezent ANPC cu privire la problemele pe care le are cu softul care reduce poluarea în timpul testelor. „Amenda este pentru dealer-ul de unde s-a cumpărat autoturismul. Dar aşteptăm mai multe detalii şi analize. În primul rând, Volkswagen trebuia să ne informeze imediat despre problemele pe care le are. Nu ne-au informat. Cine este de vină, plăteşte. Dacă este de vină distribuitorul, sancţionăm distribuitorul şi acesta cred că se va îndrepta împotriva producătorului, dacă au un contract între ei prin care este stipulat acest lucru. În multe cazuri distribuitorul are un contract cu producătorul ca, în cazul în care acesta primeşte o sancţiune contravenţională şi este vina producătorului, producătorul trebuie să plătească, a detaliat Dunca.