Mergi la conţinutul principal
Modificarea Codului Rutier care îi revoltă pe șoferi. Se retrage permisul, până la sosirea rezultatului probelor de sânge

Scandalul testelor antidrog

• mulți șoferi și-au exprimat nemulțumirea cu privire la modificările Codului Rutier, ba chiar au semnat o petiție online, întrucât dacă refuză testarea cu aparatele drugtest sau etilotest vor rămâne fără permis până vin rezultatele de sânge • polițiștii arată că nu toți șoferii sunt testați, ci doar cei care au avut sancțiuni, condamnări sau accidente, fiind băuți sau drogați • oamenii sunt sfătuiți să fie atenți și la medicamentele care le iau, întrucât unele pot da rezultate pozitive la aparatul drugtest • Poliția Română va avea laboratoare proprii pentru analiza mai rapidă a probelor de sânge pentru stabilirea consumului de droguri • primul astfel de laborator va fi operaționalizat la nivelul Institutului Național de Criminalistică din cadrul Poliției Române, iar cel de-al doilea, la nivelul județului Cluj • de asemenea, în continuare, vor fi operaționalizate astfel de laboratoare în toată țara, la acest moment, documentația pentru laboratorul din cadrul Institutului Național de Criminalistică – I.G.P.R. fiind deja pregătită
 

Șoferii care refuză testarea cu aparatele drugtest sau etilotest vor rămâne fără permis până vin rezultatele de sânge, potrivit modificărilor Codului Rutier. Mulți conducători auto sunt nemulțumiți de această decizie, mai ales că durează ceva timp până la sosirea rezultatului probelor de sânge care atestă sau nu consumul de droguri.

După cum se arată în presa națională, cetățenii nemulțumiți au inițiat inclusiv o petiție online prin care cer anularea modificărilor din lege, iar cererea a strâns deja mai bine de 50.000 de semnături.

Este cunoscut faptul că, la Brăila, au fost cazuri când șoferii au fost depistați sub influența drogurilor, în urma testării au aparatul drugtest, iar la proba de sânge rezultatul a fost negativ. Cazul șoferului Braicar a fost unul intens mediatizat, mai ales că bărbatul a fost la un pas de a-și pierde locul de muncă.

După cum v-am mai informat, Dorin Serea, conducătorul auto de 52 de ani acuzat că, în octombrie 2022, ar fi condus un autobuz al traseului 10, de la SC „Braicar” SA, fiind sub influența substanțelor psihoactive, a fost găsit nevinovat și absolvit de acuzații. Asta după ce analizele de laborator efectuate de Institutul de Medicină Legală Iași au indicat că, în probele recoltate de la suspect, nu s-au găsit urme de cannabis, cocaină, amfetamine, ecstasy sau antidepresive. Omul a primit înapoi permisul suspendat și și-a reluat activitatea ca șofer de autobuz.

Un alt caz semnalat redactorilor noștri a fost cel al unui tânăr de 19 ani din Brăila. În vara anului 2023, tânărul a fost oprit de oamenii legii pentru un control de rutină fiind testat atât cu aparatul etilotest cât și cu cel drugtest. La drugtest a ieșit pozitiv cu MDMA (Ecstasy) și i-a fost reținut permisul. Brăileanul în cauză nu a vrut să aștepte luni de zile pentru primirea rezultatului în urma analizelor de sânge și a achitat suma de 1.500 de lei pentru a primi răspunsul în câteva săptămâni. În urma analizelor rezultatul a ieșit negativ, demonstrându-i nevinovăția.

 

Precizări ale polițiștilor brăileni, cu privire la noile modificări legislative în domeniul rutier 

Potrivit comunicatului transmis de la Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Brăila, având în vedere informațiile vehiculate în spațiul public în sensul că: ”O.U.G nr. 84/2024 lasă fără permis șoferi nevinovați; O.U.G nr. 84/2024 îi nenorocește și pe bicicliști și pe cei care folosesc trotinete electrice”, pentru a evita interpretări eronate, polițiștii aduc unele clarificări.
În primul rând, se arată că, anterior definitivării textului și adoptării actului normativ pentru modificarea şi completarea unor acte normative în scopul creşterii siguranţei rutiere, acesta a fost postat în transparență decizională și, ulterior, supus dezbaterii publice, tocmai pentru a se cunoaște clar intenția de reglementare în domeniul circulației pe drumurile publice. De altfel, în urma parcurgerii acestor etape, au fost luate în considerare propuneri sau observații cu privire la prevederile proiectului de act normativ. ”Retragerea permisului de conducere exista deja în legislația rutieră anterioară emiterii OG 84, având un caracter administrativ, neavând un rol punitiv, ci preventiv, fiind dispusă în scris, atunci când, spre exemplu, titularul unui permis de conducere este declarat inapt medical pentru a conduce un autovehicul pe drumurile publice ori acesta nu respectă obligația legală de a se prezenta la examinarea medicală, necesară certificării aptitudinilor de a conduce un autovehicul pe drumurile publice. Prin actul normativ amintit, respectiv OG 84, s-a extins cadrul de aplicare a acestei măsuri administrative(retragere permis) și în situațiile în care conducătorul unui autovehicul, titular de permis de conducere, refuză să respecte obligația legală de a se supune testării, în vederea stabilirii consumului de substanţe psihoactive ori a concentraţiei de alcool în aerul expirat, la solicitarea poliţistului rutier (...)”, susțin polițiștii. 

 

Nu toți șoferii sunt testați, ci doar cei care au avut sancțiuni, condamnări sau accidente, fiind băuți sau drogați

Se arată că această ultimă prevedere se referă la șoferii care refuză testarea, deși este identificat în trafic având sancțiuni contravenționale aplicate, în mod repetat, în ultimii 3 ani, pentru săvârșirea contravenţiei de conducere sub influența băuturilor alcoolice; a fost condamnat definitiv pentru infracţiuni privind conducerea unui autovehicul sub influența alcoolului sau a unor substanțe psihoactive, a consumat alcool sau alte substanțe psihoactive ulterior producerii unui accident de circulație. Aici se adaugă și șoferii care au refuzat sau s-au sustras de la prelevarea de probe biologice, au săvârșit infracțiuni privind traficul şi consumul ilicit de droguri.

În lista celor testați sunt și conducătorii auto care au în vehicul recipiente ce pot conţine băuturi alcoolice şi care prezintă urme de consum sau substanţe susceptibile de a avea efecte psihoactive, dar și cei care au un comportament nefiresc, care poate fi generat de consumul de băuturi alcoolice sau substanțe psihoactive.
Prin urmare, nu toți șoferii sunt testați, așa cum s-a vehiculat în spațiul public, ci doar cei care se regăsesc într-una dintre situațiile de mai sus. Retragerea permisului de conducere în cazul acestui refuz încetează, iar șoferul primește permisul înapoi, dacă rezultatul analizei probelor biologice atestă lipsa în organism a alcoolului sau a substanțelor psihoactive. Mai mult, această măsură a retragerii permisului de conducere nu presupune întocmirea unui dosar penal.
Măsura administrativă de retragere a permisului de conducere poate fi contestată, conform Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ, instanța competentă având posibilitatea suspendării executării actului administrativ/anulării actului administrativ. Prin instituțiile juridice prevăzute, legislația rutieră are drept scop protejarea unor valori fundamentale, precum viața, integritatea corporală şi sănătatea tuturor persoanelor participante la trafic sau aflate în zona drumului public, care trebuie să primeze în fața unei singure persoane care pune în pericol pe ceilalți”,
mai precizează reprezentanții IPJ Brăila.

Astfel, după cum precizează polițiștii, în urma noilor modificări legislative în domeniul rutier, conducătorii auto care refuză testarea cu aparatele din dotare, fie drugtest, fie etilotest, sunt conduși la unități medicale specializate, pentru recoltarea de probe biologice, în vederea stabilirii prezenței, existenței sau inexistenței substanțelor interzise sau alcoolului în sânge. Față de aceștia este luată măsura administrativă de retragere a permisului de conducere, până la sosirea rezultatului probelor. ”Anterior acestor modificări, în situația sus-menționată, pe vechea legislație, în unele cazuri, se întocmea un dosar penal in rem, iar conducătorul auto trebuia să aștepte soluționarea dosarului penal. Cu privire la aparatele drugtest folosite la nivelul Poliției Române, acestea sunt Drager 5000, importate din Germania, cele mai noi de pe piață, de ultimă generație și folosite în toate țările europene, precum și în Statele Unite ale Americii. Este necesar ca cetățenii să se informeze cu privire la medicamentele pe care le consumă și să citească atent prospectul ori să se consulte cu un medic, deoarece unele medicamente sunt contraindicate pentru condusul autovehiculelor”, mai transmit polițiștii.
Potrivit polițiștilor, cei care iau anumite medicamente și conduc se pot pune în pericol, atât pe ei, cât și pe ceilalți participanți la trafic, având în vedere faptul că efectul unor medicamente poate reduce capacitatea și timpii de reacție, iar aparatele Drugtest detectează inclusiv substanțe din compoziția acestor medicamente. ”Testarea reprezintă doar un indiciu în ceea ce privește posibilitatea ca acel șofer să fi consumat substanțe interzise. Tocmai de aceea sunt recoltate probe biologice, la o unitate medicală, iar rezultatul acestora reprezintă probă în ceea ce privește existența sau inexistența substanțelor interzise”, mai spun oamenii legii.
Aceștia arată că măsurile sunt diferite de la o țară la alta, însă toate statele au o preocupare și sunt foarte atente la aceste abateri care sunt considerate grave, în orice stat, și anume conducerea sub influența alcoolului sau a substanțelor interzise.

 

Laboratoare de testare vor fi operaționalizate la Institutul de Criminalistică din cadrul Poliției Române și la nivelul județului Cluj

Potrivit polițiștilor, în acest moment, analizarea probelor biologice nu este atributul Poliției Române, ci al serviciilor de medicină legală.
Durata analizării probelor biologice a fost luată însă în considerare, arată polițiștii, la momentul modificărilor legislative, iar, la propunerea Ministerului Afacerilor Interne, în urma unei analize efectuate la nivelul Direcției Rutiere, a fost introdusă posibilitatea legală ca Poliția Română să organizeze și să dețină laboratoare proprii, pentru a analiza aceste probe și pentru a emite cât mai repede un rezultat. ”Primul astfel de laborator va fi operaționalizat la nivelul Institutului Național de Criminalistică din cadrul Poliției Române, iar cel de-al doilea, la nivelul județului Cluj. De asemenea, în continuare, vor fi operaționalizate astfel de laboratoare în toată țara, la acest moment, documentația pentru laboratorul din cadrul Institutului Național de Criminalistică – I.G.P.R. fiind deja pregătită”, au mai spus polițiștii.
Totodată, la data de 4 iulie, de la nivelul Poliției Române a fost transmisă o informare oficială către Institutul Național de Medicină Legală, pentru a evalua modalitatea de analiză a  probelor și emiterea cu întârziere a rezultatelor, deoarece o persoană care depinde de permisul de conducere este nevoită să aștepte o perioadă îndelungată, acest aspect nefiind în competența Poliției Române.
Așadar, susțin polițiștii, Poliția Română a luat în calcul așteptarea îndelungată referitoare la probele biologice, care nu este cauzată de Poliția Română, iar pentru a veni în întâmpinarea cetățenilor au fost luate în calcul aceste aspecte și tocmai de aceea vor fi înființate laboratoare, pentru a scurta perioada de așteptare.
Deși până în prezent, în legislația anterioară, nu era atributul Poliției Române, acum, în noua legislație, există această posibilitate și cu siguranță timpul de primire a rezultatelor va fi mult mai rapid. Interesul societății primează în fața interesului oricărui individ.
Atât timp cât există indicii cu privire la posibilul consum de substanțe interzise sau alcool la o persoană care este depistată la volan, acel indiciu trebuie verificat, întrucât acel conducător poate fi un potențial pericol pentru ceilalți participanți la trafic.
Referitor la cazul de anul trecut, intens mediatizat, din Constanța, Poliția Română a învățat ceva după acest eveniment și de aceea a venit cu acest pachet de măsuri legislative, dar și administrative. La acest moment, există un trend descendent al numărului de accidente și de persoane decedate în România, iar aceste prevederi vor contribui cu siguranță, în continuare, la scăderea numărului de accidente rutiere și a consecințelor grave pe care acestea le produc”
, se mai arată în comunicatul transmis de la IPJ Brăila.

Este o obligație legală ca cetățenii să se supună acestor testări
Potrivit polițiștilor, în spațiul public a fost intens mediatizată o petiție, în care se solicită anularea acestei ordonanțe de urgență, întrucât sunt persoane care refuză această testare cu aparatul drugtest sau etilotest. ”Reiterăm că este o obligație legală ca cetățenii să se supună acestor testări și există, într-adevăr, opțiunea de a nu efectua testarea, dar în acel moment intervin măsurile administrative, și anume retragerea permisului de conducere, până la primirea rezultatului probelor biologice. Menționăm faptul că aparatele drugtest nu dau «erori», așa cum sunt numite în spațiul public.
Sunt anumite infirmări, care provin de la substanța detectată, în urma consumului unor medicamente, care sunt contraindicate condusului. 15-20% din totalul testărilor efectuate de Poliția Română au ieșit negative la Medicină Legală, tocmai prin prisma faptului că acele persoane au consumat unele medicamente, iar aparatele DrugTest, de ultimă generație, au capacitatea de a detecta inclusiv substanțe”,
mai explică polițiștii.
În ceea ce privește sancționarea contravențională a conducătorului de bicicletă, respectiv trotinetă electrică, atunci când refuză să se supună testării privind consumul de alcool ori substanţe psihoactive, polițiștii menționează că, până la modificarea în discuție, conducătorul unui astfel de vehicul era încurajat să refuze testarea privind consumul de alcool ori substanțe psihoactive, întrucât legislația în vigoare stabilea o sancțiune contravențională doar în cazul celor care se supuneau testării, fiind confirmat consumul de alcool sau substanțe psihoactive.
Se arată că obiectivul noilor reglementării este îmbunătățirea comportamentului în trafic a conducătorilor acestor vehicule. Polițiștii susțin că răspunderea contravențională are și un rol preventiv – educativ, dincolo de cel punitiv.
De altfel, statistica accidentelor rutiere grave relevă multe pierderi de vieți în rândul acestor participanți la trafic. ”Numai în primele 6 luni ale anului 2024, au fost înregistrate 300 de accidente rutiere, în urma cărora au decedat 55 de conducători de bicicletă și trotinetă, iar alții 248 au fost răniți grav. S-a constatat că un procent considerabil dintre conducătorii de biciclete și trotinete electrice implicați în accidente rutiere se aflau la momentul producerii sub influența băuturilor alcoolice. Conducătorii acestor vehicule au posibilitatea de a alege să respecte prevederile legale  – acceptare voluntară, cunoscând în prealabil că pot fi sancționați contravențional dacă adoptă o conduită contrară legii. În situația în care aleg, totuși, să nu respecte obligațiile legale, prin aplicarea unei sancțiuni ar putea înțelege că societatea nu încurajează o astfel de conduită - respectarea legii fiind aplicată”, mai explică oamenii legii.

 

Ciolacu, despre OUG contestată de șoferi: ”Trebuie găsite soluţii în lupta împotriva drogurilor, dar nici să facem o nedreptate”
Premierul Marcel Ciolacu a anunţat luni, la sediul partidului, că va avea discuţii cu miniştrii, în privinţa modificărilor legale referitoare la şoferii care consumă droguri, pentru a lua o decizie în şedinţa de Guvern de joi. El a precizat că trebuie găsite soluţii ca să nu abandonăm lupta împotriva drogurilor dar nici să facem o nedreptate unor oameni nevinovaţi şi a adăugat că în mod categoric, răspunsul la testul făcut de Poliţie trebuie să fie între 48 de ore şi 72 de ore, de la IML.
„Astăzi (luni – n.r.), din acest moment merg la Guvern şi am întâlnire cu ministrul Transporturilor, discutăm şi despre Valea Oltului, şi despre Tarom, am cu ministrul Finanţelor, cu domnul Boloş, am întâlnire cu domnul vicepremier şi ministru de Interne, cu ministrul Energiei şi cu ministrul Fondurilor Europene. Discutăm toate problemele şi vedem ce punct trebuie să modificăm joi, în şedinţa de guvern, cu aplicarea legii. Totuşi, trebuie găsite soluţii ca să nu abandonăm lupta împotriva drogurilor, categoric, dar nici să facem o nedreptate prin această luptă, unor oameni nevinovaţi.
Categoric, răspunsul trebuie să fie între 48 de ore şi 72 de ore, de la INML. Până acum se făcea imediat dosar, în urma testului făcut. Toate aceste lucruri se vor lămuri joi”, a spus premierul, citat de News.ro.
Marcel Ciolacu a precizat că în privinţa achiziţiilor pentru realizarea acestor teste într-un timp rezonabil nu este vorba de un efort financiar. ”E o sumă simbolică pentru Guvernul României, una sau două milioane de euro, o să vorbesc cu domnul Boloş”, a precizat şeful Executivului.
Întrebat despre cazurile în care şoferilor li se ridică permisul pentru că au luat o pastilă de răceală, premierul Ciolacu a răspuns: ”Nu s-a întâmplat până acum acest lucru. Dvs puneţi o întrebare ca şi cum s-ar întâmpla acest lucru. Joi vom lua măsurile ca acest lucru să nu se întâmple”.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro