• este principalul obiect al dosarelor de contencios administrativ deschise în instanță de Instituția Prefectului • asta rezultă din datele oficiale pe care ziarul nostru le-a solicitat după ce primarii liberali s-au plâns public, prin vocea subprefectului PNL Florin Sergiu Dobrescu, că ar fi fost discriminați de către Instituția Prefectului • de exemplu, în 2023 și 2024, Prefectura Brăila a deschis la instanțele de contencios administrativ 28 de dosare vizând 11 primării • dintre acestea doar 4 comune sunt cu primari liberali, în timp ce 6 sunt de la PSD și doar unul de la PMP • “Chiar dacă dețin o funcție de conducere în cadrul Partidului Social Democrat -Brăila, nu am făcut vreodată diferențe între UAT-uri. Toți primarii, indiferent de coloratură, au beneficiat, în cadru legal, de sprijinul meu și al instituției pe care o reprezint, încă de la începutul mandatului meu”, susține prefectul Iulian Timofei
Liberalii brăileni, prin vocea noului subprefect, Florin Sergiu Dobrescu, s-au plâns, recent, într-o conferință de presă, că Prefectura Brăila ar fi făcut discriminare pe criterii politice în relația cu primarii și primăriile din județul nostru. Pentru că nu s-au dat exemple concrete ci doar s-a afirmat că Instituția Prefectului ar fi pus “tunul” contenciosului administrativ pe “bieții” primari liberali, redactorii ”Obiectiv - Vocea Brăilei” au considerat interesant de verificat care sunt efectiv primăriile în cazul cărora s-a ajuns la instanță pentru anularea unor hotărâri ale Consiliilor Locale ori a unor Dispoziții de primar. Așa că au solicitat Instituției Prefectului să comunice principalele linii definitorii ale activității pe parte juridică a instituției, cu accent pe partea de contencios administrativ. Nu mică ne-a fost mirarea să constatăm că, statistic, apare un echilibru în ce privește aceste dosare. Ba mai mult, în peste 90% dintre dosare este vorba despre acordarea nelegală a drepturilor sau cadourilor în bani, în primăriile din județ. Iată și datele oficiale, așa cum ne-au fost comunicate.
Mai puține acte administrative declarate ca fiind nelegale
În decursul anului 2024, dintr-un număr de 24.312 acte administrative verificate, 189 au fost constatate nelegale (neconforme cu legislația, incomplete sau cuprinzând erori materiale). Așadar, rezultă un procent de neconformitate de 0,77% din total verificate. Prin comparație cu 2023, datele indică o scădere atât a numărului efectiv de acte declarate nelegale cât și a proporției în total acte administrative procesare de Serviciul legislativ al Prefecturii. Mai exact, în 2023 au fost verificate 26.510 acte administrative dintre care 224 au fost considerate neconforme (procentul rezultat fiind de 0,84%). S-ar putea spune că a crescut calitatea actelor administrative elaborate și aprobate de către administrațiile publice locale, mai precis primăriile/primarii de județ. Mai trebuie făcută precizarea că potrivit Codului Administrativ, emitentul actelor considerate a fi nelegale, are posibilitatea să-și însușească acele critici formulate de către aparatul de specialitate al Prefecturii, context în care singur modifică sau chiar revocă actele administrative vizate. Au existat și situații în care autoritatea locală emitentă și-a menținut actul administrativ considerat a fi nelegal de către Prefectură, situație în care a fost introdusă acțiune în instanța de contencios administrativ pentru anularea actului respectiv.
Lista primăriilor cu care se judecă Prefectura și spețele atacate
Statistic, în 2023 au fost promovate la instanțele de contencios administrativ 15 astfel de acțiuni în cazul a 7 primării, din care 5 având primari social-democrați, una cu primar liberal și încă una cu primar de la PMP:
- Racovița (PMP) – 5 dosare (stabilirea indemnizației primarului, a viceprimarului, acordarea unor drepturi salariale cu caracter reparatoriu, acordarea unor facilități personalului angajat în cadrul Primăriei și stabilirea salariilor de bază pentru salariații Primăriei)
- Ianca (PSD) – 3 dosare (modificare Regulament de organizare și funcționare legat de participarea online la ședințele CL a consilierilor locali, acordarea de cadouri în bani sau produse salariaților),
- Chiscani (PSD racolată ulterior la PNL) două dosare pentru acordarea facilități pentru personalul care alcătuiește aparatul de specialitate al Primarului și alocarea unei sume de bani pentru sportivi
- Gropeni (PNL) două dosare pentru modificare Regulament de organizare și funcționare legat de participarea online la ședințele CL a consilierilor locali, acordarea unor facilități personalului angajat în cadrul Primăriei.
- Vădeni (PSD) un dosar pentru acordare de cadouri în bani salariaților Primăriei comunei
- Dudești (PSD) un dosar privind scoaterea la licitație publică a unui teren
- Gemenele (PSD) un dosar privind aprobarea acordării unor facilități personalului angajat în cadrul Primăriei.
În 2024, au fost 13 astfel de dosare în cazul a 5 primării, din care 3 având primari liberali și alte două cu primari social-democrați:
- Romanu (fostă PSD, racolată ulterior la PNL) – 4 dosare, aprobarea caietelor de sarcini și a modelelor de contracte de superficie pentru un teren extravilan, stabilirea de salarii în mod nelegal, dar și instituirea unui drept de superficie pentru un teren extravilan
- Frecăței (PNL) – 3 dosare, prin care au fost stabilite salarii în mod nelegal
- Racovița (PNL după alegerile din vara anului trecut) - 2 dosare, privind stabilirea salariilor în mod nelegal
- Gemenele (PSD) - 2 dosare privind stabilirea salariilor în mod nelegal
- Unirea (PSD) - 2 dosare, privind stabilirea salariilor în mod nelegal.
Concluzionând, din datele oficiale nu rezultă vreo discriminarea politică. Cu atât mai puțin prigoana de care se plâng primarii liberali!
“În Prefectură nu se face politică!”
Prin Constituția României și prin Codul Administrativ, verificarea legalității actelor administrative ale autorităților administrației publice locale și atacarea actelor administrative ale acestor autorități pe care le consideră ilegale este atributul exclusiv al Prefectului (nu sunt atribuții delegate vreunui subprefect).
De altfel Codul Administrativ prevede foarte clar acest aspect la articolul 252 alin (1), lit. c), precum și la art. 255: (1) Prefectul verifică legalitatea actelor administrative ale consiliului județean, ale consiliului local și ale primarului. (2) Prefectul poate ataca actele autorităților prevăzute la alin. (1) pe care le consideră ilegale, în fața instanței competente, în condițiile legii contenciosului administrativ.
“În perioada mandatului meu la conducerea Instituției Prefectului-Județul Brăila, am aplicat un principiu sănătos și de bun simț, și anume acela că în Prefectură nu se face politică. M-am bazat - și în continuare o voi face - pe un colectiv profesionist căruia i-am cerut și a livrat de fiecare dată profesionalism și echidistanță în exercitarea atribuțiilor de serviciu, cu respectarea strictă a actelor normative în vigoare și nicidecum în funcție de culoarea politică a UAT-urilor. Drept dovadă, în perioada mandatului meu, am semnat ordine de prefect privind încetarea mandatelor de primari și consilieri indiferent de apartenența lor politică. Sunt fapte verificabile! La fel, prin structura de specialitate, am solicitat atacarea în contencios administrativ a hotărârilor de consiliu local și a dispozițiilor care nu respectau prevederile legale, fără a ține cont de orientarea politică a primarilor din UAT-urile respective. Chiar dacă dețin o funcție de conducere în cadrul Partidului Social Democrat -Brăila, nu am făcut vreodată diferențe între UAT-uri. Toți primarii, indiferent de coloratură, au beneficiat, în cadru legal, de sprijinul meu și al instituției pe care o reprezint, încă de la începutul mandatului meu, din ianuarie 2022. Repet, TOȚI aleșii locali au fost tratați corect și legal. În continuare, voi conduce Instituția Prefectului conform acelorași principii de transparență, echidistanță și nu voi face rabat de la respectarea întocmai a prevederilor legale”, ne-a declarat prefectul Județului Brăila, Iulian Timofei.
De asemenea, sursa citată a mai punctat că Serviciul Juridic din cadrul Instituției Prefectului – Județul Brăila, aflat în subordinea sa directă, are cei mai buni specialiști care verifică actele administrative minuțios și în mod echidistant și imparțial. Mai mult, periodic, pentru a elimina orice fel de suspiciuni, prin ordin de prefect, se modifică repartizarea pe unități administrativ teritoriale a consilierilor juridici care se ocupă cu verificarea actelor administrative emise sau adoptate de autoritățile administrației publice locale din județul Brăila.