• astfel, conflictul a luat sfârşit la operatorul public de transport în comun • tot personalul va beneficia de creşterea salarială cu 7,5% • contractul colectiv de muncă a fost depus la Inspectoratul Teritorial de Muncă • până pe 10 iulie, “Braicar” trebuie să le plătească angajaţilor orele suplimentare acumulate până pe 1 aprilie 2018, ore pentru care nu au primit încă bani ori zile libere, aşa a dispus ITM • mai mult, şoferii nu vor mai lucra mai mult de 14 zile continuu pe lună, iar zilele de lucru trebuie să fie intercalate cu zile libere
Veste bună atât pentru angajaţii operatorului public de transport în comun - “Braicar”, cât şi pentru brăileni. A fost semnat contractul colectiv de muncă, ceea ce înseamnă că părţile aflate până mai ieri în conflict au reuşit să ajungă la un numitor comun. Lefurile întregului personal de la “Braicar” vor creşte cu 7,5%, pentru că atât a permis bugetul, conform explicaţiilor directorului Cornel Săndulescu. Mai mult, orele suplimentare din urmă ce nu mai pot fi compensate cu zile libere trebuie plătite de către angajator până pe 10 iulie 2018, cel târziu, aşa cum a stabilit Inspectoratul Teritorial de Muncă. Toate acestea înseamnă că brăilenii nu mai au de ce să stea cu teamă că a doua zi nu vor avea cu ce să ajungă la serviciu ori la şcoală, pentru că, oficial, conflictul a fost stins, iar pericolul unei greve generale îndepărtat.
Contactat telefonic, directorul “Braicar”, Cornel Săndulescu, ne-a confirmat că a fost semnat contractul colectiv de muncă. “Contractul colectiv de muncă s-a semnat, ieri (luni - n.r.) în condiţiile discutate şi făcute publice către toată lumea. Am clarificat lucrurile vizavi de creşterea de 7,5%, în limitele bugetului. Şi tot în cursul zilei de ieri (luni - n.r.) a fost înregistrat la ITM (Inspectoratul Teritorial de Muncă - n.r.) contractul. Creşterea salarială pentru tot personalul a intrat în vigoare tot de ieri (luni - n.r.), de la înregistrarea contractului la ITM”, ne-a spus Săndulescu.
Cât despre orele suplimentare acumulate de-a lungul timpului şi necompensate prin timp liber ori plătite, Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) a dat termen operatorului “Braicar” să-i remunereze pe angajaţii aflaţi în această situaţie până pe 10 iulie cel târziu. Mai mult, o altă neregulă depistată de ITM în urma controlului la “Braicar” a fost munca încontinuu, zeci de zile în şir. Şi aici ITM a tranşat problema, iar acum angajatorul trebuie să găsească soluţii pentru ca un şofer să nu muncească mai mult de 14 zile continuu, iar zilele lucrătoare să fie intercalate cu zilele libere. “Într-adevăr, instituţia noastră a fost în control pe mai multe linii şi, vizavi de ceea ce înseamnă ore suplimentare acumulate şi neplătite, s-a dispus măsură obligatorie să fie plătite până pe 10 iulie. O altă neregulă a fost munca continuă. Şi aici, s-a dispus măsura obligatorie de interzicere a prestării activităţii mai mult de 14 zile continuu. Zilele de lucru să se intercaleze cu zilele de repaus, să nu se mai ajungă la muncă continuă”, ne-a declarat Liviu Arhire, inspectorul şef al ITM Brăila.
Astfel, conform recomandării ITM, până pe 10 iulie cel târziu, operatorul public de transport în comun trebuie să informeze instituţia că toţi angajaţii cu ore suplimentare acumulate până la 1 aprilie 2018 şi neplătite ori necompensate prin zile libere au primit banii. De ce spunem data de 1 aprilie 2018? Pentru că orele suplimentare acumulate în lunile aprilie şi mai încă pot fi compensate prin zile libere, în termen de 60 zile, potrivit legii.
Întrebat dacă societatea “Braicar” dispune de resursele financiare pentru a achita toate orele suplimentare acumulate până la finele lunii martie, directorul Cornel Săndulescu a răspuns că da: “O să plătim orele suplimentare acumulate”. Cât despre cealaltă măsură trasată de ITM în legătură cu respectarea timpului de repaus al angajaţilor, sursa citată ne-a declarat că s-au făcut deja 15 angajări şi urmează a mai fi angajate încă 15 persoane, căci 30 de posturi vacante au fost cuprinse în organigramă. Toate aceste “completări” ale posturilor vacante au rolul de a ajuta “Braicar”-ul să respecte măsura ITM legată de timpul de odihnă al angajaţilor.
Reamintim că municipiul a fost paralizat în perioada 24 - 31 mai, în ceea ce priveşte transportul în comun, pentru că şoferii singurului operator de transport în comun - “Braicar” - au refuzat să scoată pe trasee autobuzele şi tramvaiele. Aceasta a fost o formă de protest, angajaţii susţinând că salariile lor sunt foarte mici comparativ cu orele de muncă prestate lunar. Ba chiar s-au plâns că sunt puşi să muncească zeci de zile în şir, fără odihnă.