Mai multe studii privind impactul pachetelor standardizate de ţigări asupra sănătăţii arată că aceste ambalaje au darul de a-i descuraja pe nefumători să se apuce de fumat, ducând, de asemenea, la o reducere a numărului de ţigări fumate în cazul împătimiţilor. Marea Britanie intenţionează să devină până în luna mai a doua ţară din lume, după Australia, care va introduce ambalajele simple, standardizate pentru ţigări, după ce guvernul a promis luna trecută că va adopta o serie de măsuri legislative care vor intra în vigoare în 2016.
Urmărind ceea ce s-a întâmplat în Australia, oamenii de ştiinţă au constatat că, după decizia din 2012, când imaginile de avertisment de pe pachete au fost mărite, fumatul în zonele exterioare ale cafenelelor, barurilor şi restaurantelor a scăzut. Fără desene şi inscripţii, atenţia consumatorilor, mai ales a celor începători, s-a axat pe avertismentele privind riscurile de sănătate. Robert West, redactor-şef al revistei Addiction, a spus că efectul ambalajului simplu asupra tinerilor potenţiali fumători ar putea fi cel mai important impact iniţial. "Chiar dacă ambalajul standardizat nu ar avea niciun efect asupra fumătorilor actuali şi ar face ca doar unul din 20 de tineri să reziste tentaţiei de a se apuca de fumat (în Marea Britanie), tot ar salva circa 2.000 de vieţi pe an", a afirmat West.
Furia producătorilor
Companiile din industria tutunului s-au opus puternic noii legi, spunând că pachetele standard afectează drepturile de proprietate intelectuală referitor la brand şi nu vor face decât să crească rata de contrafacere şi contrabanda. Dar Ann McNeill, profesoară la Kings College din Londra şi expertă în domeniul dependenţei de tutun, a spus că producătorii de ţigări ar trebui să ia în calcul faptul că dacă produsul lor ar fi inventat astăzi, nu ar ajunge niciodată pe piaţă. "Pentru un produs care dă dependenţă şi care ucide atât de mulţi dintre utilizatorii săi, industria tutunului ar trebui să se considere norocoasă că măcar i se permite să-şi vândă produsele toxice şi să nu mai ceară să i se permită să le facă mai atractive prin ambalaje", a declarat Ann McNeill.