Mergi la conţinutul principal
Sub amenințarea debranșărilor

Sărbători de coșmar

* Guvernul Cîțu le-a anulat familiilor greu încercate de criza financiară generată de pandemia de coronavirus și ultima speranță că-și vor putea petrece Sărbătorile de Iarnă fără teama că vor rămâne pe întuneric și fără căldură ori gaze la aragaz * a abrogat un text de ordonanță care le permitea gospodăriilor cu probleme financiare amânarea plății facturilor la utilități până după expirarea stării de alertă, fără să riște debranșare sau deconectare * le-a acordat în schimb un termen de grație în care să-și achite restanțele, perioadă care tocmai ce a expirat * pentru cei care nu au reușit să se conformeze se anunță vremuri grele

 

Încorsetați de scumpirile de peste an la energie electrică și gaz, amenințați cu viitoare alte majorări galopante dar și cu pierderea locului de muncă din cauza pandemiei de coronavirus, românii aflați în dificultate financiară pierd soluția de rezervă care îi asigura că nu rămân fără utilități dacă nu au cum să-și achite la timp facturile. Pe ultima sută de metri, Guvernul Cîțu le-a tăiat craca de sub picioare: a abrogat o prevedere legală care interzicea, pe perioada stării de alertă, deconectarea de la serviciile de utilități a consumatorilor casnici și non casnici cu datorii. Valul deconectărilor este pe cale să lovească din plin întrucât, în această perioadă, expiră și termenul de grație, de 90 de zile, în care gospodăriile cu probleme au avut răgazul să-și achite restanțele către furnizori. Iar costurile cu rebranșarea nu sunt de ici, de colo: discutăm de sute de lei pe care cei aflați în culpă trebuie să-i achite pentru a putea beneficia de serviciile de utilități.

 

Guvernul Cîțu poartă mai mult grija furnizorilor de utilități

Printr-o ordonanță de urgență, în vara acestui an, a fost abrogată prevederea prin care a fost interzisă deconectarea sau debranșarea consumatorilor de energie electrică și gaze naturale pe perioada stării de alertă. Mai exact, în data de 5 august, a fost emisă OUG nr. 84/2021 prin care, în primul rând, așa cum aminteam mai devreme, s-a abrogat alin. 1 al articolului 72 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 70/2020, articol care prevedea: ”Pe perioada stării de alertă, operatorii de apă, canal și salubritate asigură continuitatea furnizării serviciilor de utilități respective, iar în situația în care este incident un motiv de debranșare/deconectare, amână efectuarea acestei operațiuni până la încetarea stării de alertă. În al doilea rând, noua prevedere a instituit și un termen de grație de 90 de zile în care consumatorii aveau posibilitatea să achite debitele restante. Cum perioada de grație a expirat, iar situația financiară a românilor este departe de a se fi îmbunătățit, mai ales pe fondul scumpirilor tarifelor și prețurilor la utilități publice, dar și a combustibililor, devine clar că acum, când bat la ușă Sărbătorile de Iarnă, vor veni la pachet cu un val de debranșări ale datornicilor. Ce dacă poate mulți dintre ei și-au pierdut jobul din cauza concedierilor în lanț de peste an, pe fondul crizei generate de pandemia SARS Cov 2 și încă nu și-au revenit cu banii! Să facă bine să se împrumute și să-și plătească datoriile!, se pare că a gândit Executivul condus de fostul premier plin, actual interimar, Florin Cîțu. Altfel nu se explică grija pe care o poartă furnizorilor de utilități a căror soartă o deplânge prin prisma creșterii numărului datornicilor, pe care acum îi lasă la mila “portăreilor”.

 

Au crescut datoriile la furnizori

Decizia vine într-un context în care industria de profil a acumulat restanțe la plata facturilor de consum în valoare de aproape un sfert de miliard de lei. O ordonanță de urgență aprobată anul trecut, la începutul pandemiei de coronavirus, permitea consumatorilor de gaze și energie electrică să-și amâne plata facturilor până la încetarea stării de alertă. De atunci și până acum, furnizorii de gaze și energie nu au avut dreptul să debranșeze/deconecteze astfel de consumatori. Ministerul Energiei afirmă că, pe o perioadă de circa un an în care a fost aplicată interdicția deconectării a generat dificultăți în relațiile comerciale din sectorul energiei electrice și al gazelor naturale. Mai precis, în ultimul an, circa 209.000 de clienți casnici și non-casnici de gaze și energie nu și-au plătit facturile, înregistrând plăți restante către furnizori de 249 milioane lei. “Deși amânarea debranșărilor / deconectărilor prevăzută la art.72, alin.(1) din Ordonanța de Urgență nr. 70/2020 vizează expres doar operatorii de transport și operatorii de distribuție, impactul acestei reglementări se răsfrânge cu prioritate asupra furnizorilor de energie electrică și de gaze naturale, aceștia ajungând în imposibilitatea de a acționa pentru încasarea contravalorii energiei electrice sau a gazelor naturale furnizate“, își motivează Guvernul Cîțu decizia de anulare a respectivei Ordonanțe. În sprijinul său, Executivul invocă statistici provenite de la Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER) și Federația Asociațiilor Companiilor de Utilități din România (ACUE), potrivit cărora numărul clienților finali casnici și non-casnici de energie electrică și gaze naturale care nu au achitat contravaloarea consumului de energie electrică și/sau de gaze naturale înregistrat în perioada vizată a ajuns la circa 209.000, cu un cuantum al debitelor restante de circa 249 milioane lei, la sfârșitul lunii mai 2021.

 

Termenul de grație a expirat în data de 7 noiembrie

Ca urmare a abrogării OUG nr. 70/2020 o parte dintre restanțieri au primit prin poștă comunicări prin care sunt înștiințați că riscă debranșarea în noul context legislativ. Mai exact, Electrica Distribuție a transmis o astfel de comunicare: “Începând cu data de 8.11.2021, furnizorii de energie electrică pot solicita deconectarea locurilor de consum în caz de neplată, iar distribuitorii de energie electrică au obligația de a da curs solicitării furnizorilor în termen de maxim 5 zile lucrătoare, fiind aplicabile prevederile Contractului de distribuție, a Legii 123/2012 a energiei electrice și a Ordinului 235/2019 prin care a fost aprobat Regulamentul de furnizare a energiei electrice la clienții finali. Facem precizarea că în conformitate cu prevederile mai sus menționate, reluarea alimentării la locul de consum se va face în termen de 2 zile lucrătoare după ce furnizorul a primit dovada efectuării plății integrale a sumei datorate și a costurilor aferente serviciilor de întrerupere/reluare a alimentării cu energie electrică. Pentru a evita întreruperea alimentării cu energie electrică, Distribuție Energie Electrică România recomandă consumatorilor casnici și noncasnici să contacteze furnizorii în vederea achitării debitelor restante, evitând astfel disconfortul creat de întreruperea energiei electrice și de plata taxelor aferente serviciilor de deconectare/reconectare”.

 

Informații despre numărul datornicilor aflați în pericol de debranșare, virtual imposibil de obținut

Cotidianul nostru a încercat să obțină informații referitoare la numărul exact de datornici brăileni care ar putea fi deconectați de la rețeaua de electricitate. Conducerea Electrica Distribuție Brăila ne-a comunicat, însă, că aceste informații pot fi oferite doar de Electrica Furnizare, compania care se ocupă propriu-zis de încheierea și administrarea contractelor de furnizare a energiei electrice. “Electrica Distribuție doar pune în practică operațiunile de debranșare solicitate de Electrica Furnizare. Drept urmare, nu putem oferi o situație a consumatorilor restanțieri aflați în situația de a fi debranșați”, ne-au transmis reprezentanții Electrica Distribuție Brăila.

De la Electrica Furnizare Brăila nu am putut afla, însă, decât că numărul exact al restanțierilor nu se află în evidențele de pe plan local, fiind cunoscut doar la sediul central al Electrica Furnizare București. “Pe plan local ne ocupăm doar de contractele de vânzare a energiei, nu gestionăm situația datornicilor”, ni s-a precizat.

Am încercat, așadar, să contactăm Electrica Furnizare București, însă am avut surpriza să constatăm că această instituție nu are un Birou de Presă care să răspundă întrebărilor jurnaliștilor. Singura opțiune a fost să apelăm  un număr de telefon al unui Call Center, la care am așteptat circa jumătate de oră până am fost preluați de un operator. Acesta ne-a transmis că nu ne poate ajuta în niciun fel cu informațiile solicitate, îndrumându-ne să trimitem întrebările pe o adresă de mail destinată clienților Electrica Furnizare. Am procedat în acest mod și așteptăm un răspuns, pe care dacă îl vom primi vreodată îl vom face public.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati pe facebook.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

Comentarii

 
 

INFORMAŢII CONTACT

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro

 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu