"România a obţinut dublarea reţelei rutiere TEN-T pe teritoriul naţional şi impunerea unei axe est-vest de relevanţă regională la nivelul Uniunii Europene. Includerea segmentului de autostradă Târgu-Mureş - Iaşi - Ungheni, mai cu seamă, se prefigurează drept un coridor de dezvoltare pentru zona nordică a României şi consolidează interconectarea viitoare a Republicii Moldova la principalele coridoare europene", se arată într-un comunicat de presă al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii. "În calitate de stat membru pe graniţă UE, cu un interes direct în vecinătatea estică, am promovat prin Târgu-Mureş - Iaşi un traseu prin excelenţă de importanţă europeană: traversează Carpaţii, conectează două state membre, România şi Ungaria, cu doi vecini importanţi, R. Moldova şi Ucraina, şi scurtează ruta europeană Est-Vest la nivel de autostradă cu peste 300 de km", se mai precizează în acelaşi material.
Reţeaua TEN-T este planificată pe două niveluri, respectiv reţeaua centrală (core network) - formată din nodurile şi conexiunile cele mai importante pentru UE din punct de vedere strategic şi economic, incluzând toate modurile de transport - şi reţeaua globală (comprehensive network). Aceasta din urmă care include, mai nou, aşa cum am zis, ruta Constanţa - Tulcea - Brăila - Galaţi asigură accesibilitatea reţelei centrale. În plus, va lega toate regiunile UE şi va oferi o infrastructură de bază pentru serviciile de transport intermodal de pasageri şi marfă.
Proiectele ce vizează dezvoltarea şi modernizarea noilor rute acceptate în TEN-T ar putea fi demarate abia în exerciţiul financiar 2014 - 2020. "Accesul la finanţare va fi simplificat, iar finanţarea europeană disponibilă pentru proiectele acestea, identificate de acum ca fiind prioritare, va creşte substanţial", se arată în finalul materialului.