In acest sens, ministrul Transporturilor, Alexandru Nazare, a avut joi o intalnire, la Bruxelles, cu vicepreedintele Comisiei Europene i comisar european pentru Transport, Siim Kallas, in cadrul careia ministrul roman a reiterat poziia Romaniei faa de propunerile Comisiei Europene privind reperele renegocierii politicii TEN-T (Reteaua Trans-Europeana de transport), se arata intr-un comunicat al Ministerului Transporturilor.
Potrivit acestei propuneri, tronsoanele de autostrada neincepute dintre granita romano-ungara si granita romano-moldoveneasca ar urma sa fie incluse in reteaua TEN-T si construite cu fonduri UE nerambursabile, ca si Coridoul IV pan-european, dar dupa 2014.
„Am subliniat din nou importanta deosebita pe care o acordam introducerii sectiunii rutiere Bors - Zalau - Campia Turzii - Targu Mures - Iasi - Ungheni in reteaua centrala. Argumentele sunt extrem de clare: aceasta ruta scurteaza conexiunea Est-Vest cu 300 kilometri, conecteaza Budapesta cu Moldova i Sudul Ucrainei, va fi prima autostrada care sa deserveasca Nordul Romaniei, va conecta jumatate din Romania la Piaa Unica i, nu in ultimul rand, va acoperi nevoile traficului proiectat", a declarat ministrul Transporturilor.
Astfel, din bani europeni ar trebui finantate tronsoanele Suplacu de Barcau - Mihaiesti, Mihaiesti - Gilau, Campia Turzii - Targu Mures, toate din cadrul Autostrazii Transilvania, pe care Bechtel nu le mai construieste, dupa renegocierea contractului, precum si autostrada Targu Mures - Iasi - Ungheni (A6), proiect lansat in urma cu mai bine de 5 ani, dar pentru care statul nu are banii necesari finantarii.
Costul estimativ al acestor sectoare se ridica, potrivit CNADNR, la 7 miliarde de euro, din care 6,14 miliarde - aproape 20 de milioane de euro pe kilometru! - numai pentru autostrada dintre Targu Mures si Ungheni. Daca UE ar asigura fonduri nerambursabile de 85%, statul tot va trebui sa contribuie cu cel putin 1 miliard de euro. In mod normal insa, pentru finantarea proiectelor TEN-T, UE aloca fonduri nerambursabile de doar 20%, ceea ce inseamna ca statul va trebui sa faca rost de peste 5,5 miliarde de euro. Citeste mai departe...