Mergi la conţinutul principal

Românii au mai puțin de jumătate din puterea de cumpărare medie a europenilor

• puterea medie de cumpărare pe cap de locuitor în România este de 7.738 de euro în 2023, ceea ce îi situează pe români cu 56% sub media europeană • de asemenea, țara noastră a coborât două locuri, până pe locul 33, potrivit unui studiu referitor la puterea de cumpărare a europenilor • doar Bucureștiul se apropie de media europeană a puterii de cumpărare, în vreme ce Vasluiul este cel mai departe de acest indicator

„Decalajul puterii de cumpărare se adâncește. În România, puterea medie de cumpărare pe cap de locuitor în acest an este de 7.738 euro. Asta înseamnă că românii sunt cu 56% sub media europeană și coboară două locuri, până pe locul 33”, arată studiul GfK Purchasing Power pentru România și Europa 2023, potrivit Agerpres.
Chiar dac
ă nu au existat modificări în clasament în primele 10 județe în acest an, se poate observa încă o dată că decalajul dintre regiunile cu putere de cumpărare slabă și puternică din România se adâncește.
Bucure
știul este pe primul loc, cu o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 15.314 euro, ceea ce înseamnă că locuitorii Capitalei au cu aproape 98% mai multă putere de cumpărare decât media națională și de 3,8 ori mai multă putere de cumpărare decât locuitorii județului Vaslui, care are cea mai mică putere de cumpărare disponibilă pentru cheltuielile și economiile lor. Acolo, venitul net disponibil este de doar 4.010 euro, ceea ce reprezintă aproape 52% din media națională, potrivit sursei citate.
Toate jude
țele din top zece au o putere de cumpărare pe cap de locuitor peste medie. Județul Prahova, clasat pe locul zece, se apropie cel mai mult de media națională, cu un venit net disponibil de 7.836 euro pe cap de locuitor, dar este încă cu aproape 1,3% peste acesta. Toate celelalte 32 de județe, care constituie mai mult de trei sferturi din toate județele, sunt sub media națională.

 

Puterea de cumpărare în Europa
În ansamblu, puterea de cumpărare a europenilor a crescut la 17.688 euro în 2023, însă există o diferență clară între cele 42 de țări din Europa. Astfel, în timp ce Liechtenstein, Elveția și Luxembourg au un venit net mai mare decât restul Europei, puterea de cumpărare este cea mai mică în Belarus, Kosovo și Ucraina.
Principalul câ
știgător al anului este Irlanda, care a urcat patru locuri în clasamentul european, arată documentul.
„În total, europenii au în jur de 12,1 miliarde de euro la dispozi
ție pentru a cheltui în 2023 pentru hrană, servicii, energie, pensii private, asigurări, vacanță, mobilitate și cumpărături de bunuri de larg consum și de folosință îndelungată. Această cifră corespunde unei puteri medii de cumpărare pe cap de locuitor de 17.688 euro pe an, ceea ce reprezintă o creștere de 5,8% comparativ cu anul trecut. Cu toate acestea, suma totală pe care consumatorii o au la dispoziție pentru cheltuieli și economii variază semnificativ de la o țară la alta și depinde și de evoluția prețurilor în 2023”, se precizează într-un comunicat GfK.

 

Cele mai bogate țări
Liechtenstein are o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 68.843 euro, de aproape 3.9 ori mai mare decât media europeană, elvețienii au 49.592 euro disponibili pentru cheltuieli pe cap de locuitor, de aproape 2.8 ori media puterii de cumpărare europeană, iar luxemburghezii au un venit net de 40.931 euro pe cap de locuitor, ceea ce reprezintă mai mult de 2.3 față de media europeană.
„Toate celelalte
țări din top zece au, de asemenea, o putere de cumpărare pe cap de locuitor semnificativ peste medie - cu cel puțin 47% mai mare decat media europeană. Marele câștigător este Irlanda: după ce anul trecut abia a intrat în top 10, anul acesta a reușit să urce patru locuri până pe locul șase. Cu 26.882 euro pe cap de locuitor, irlandezii sunt cu exact 52% peste media europeană, se menționează în comunicat.
Per total, 16 dintre cele 42 de
țări examinate sunt peste media europeană. Acestea contrastează cu cele 26 de țări care au puterea de cumpărare sub media europeană, inclusiv Spania, care cu 16.449 euro pe cap de locuitor este ușor sub media europeană.

Cele mai s
ărace țări
La fel ca în anii precedenți, Ucraina este în continuare la coada clasamentului. Locuitorii au o putere de cumpărare de doar 2.478 euro per capita, ceea ce înseamnă exact 14% din media europeană.
„Anul acesta,
țările europene au înregistrat din nou o creștere semnificativă a puterii de cumpărare de aproape 6% în medie, dar acest lucru încă nu poate compensa pentru rata încă ridicată a inflației. Totuși, puterea de cumpărare nu evoluează la fel în toate țările: de exemplu, în timp ce Irlanda urcă patru locuri, Marea Britanie, țară învecinată, coboară trei locuri. Și în cadrul aceleiași țări au fost fluctuații, ca de exemplu în Cehia, unde rata puterii de cumpărare a variat considerabil acest an, sau în Polonia sau Franța, unde este o diferență și mai mare între regiunile cu putere de cumpărare mică și cele cu putere de cumpărare mare. Totuși, un trend oarecum pozitiv poate fi observat printre toate cele 42 de țări. Cu toate că diferențele sunt încă foarte mari în ceea ce privește potențialul cheltuielilor, cel puțin diferența dintre puterile de cumpărare e mai mică, a explicat Tim Weber, expert în serviciile Geomarketing GfK.

Cum se m
ăsoară puterea de cumpărare
Studiul „GfK Purchasing Power Europe 2023” este disponibil pentru 42 de țări europene la niveluri regionale detaliate, cum ar fi municipalitățile și codurile poștale, împreună cu date despre locuitori și gospodării, precum și hărți digitale.
Puterea de cump
ărare este o măsură a venitului disponibil după deducerea impozitelor și a contribuțiilor caritabile și include, de asemenea, orice beneficii de stat primite. Studiul indică nivelurile puterii de cumpărare pe persoană, pe an, în euro și ca indice. Puterea de cumpărare GfK se bazează pe venitul nominal disponibil al populației, ceea ce înseamnă că valorile nu sunt ajustate la inflație. Calculele se efectuează pe baza veniturilor și câștigurilor raportate, a statisticilor privind beneficiile guvernamentale, precum și a previziunilor economice furnizate de institutele economice, explică specialistul în GeoMarketing din GfK, Mirela Dogaru.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro