• în total, suma împrumutată este de 1 miliard euro şi va acoperi cofinanţarea pentru proiectele din cadrul POIM • concret, banii vor fi cheltuiţi pentru implementarea proiectelor incluse în axele 1 şi 2 din Programul Operaţional Infrastructură Mare - POIM • podul peste Dunăre de la Brăila este prins şi el în acest program, în anexa 2
România a semnat, marţi, 18 iulie, la Luxemburg, Contractul cadru de finanţare cu Banca Europeană de Investiţii (BEI) în valoare de un miliard euro, după cum a anunţat Ministerul Finanţelor Publice (MFP). Conform comunicatului celor de la MFP, împrumutul contractat de la BEI va acoperi contribuţia bugetului de stat, care cofinanţează proiectele prioritare de transport, din cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020. Investiţiile vor beneficia de fonduri nerambursabile din partea Uniunii Europene şi se vor concentra pe promovarea unui transport sustenabil şi pe eliminarea blocajelor din reţeaua infrastructurii de transport. Se va pune accentul pe sistemele de transport multimodal şi pe reducerea impactului transportului asupra mediului. România are calitatea de împrumutat şi este reprezentată de Ministerul Finanţelor Publice, iar promotorul este Ministerul Transporturilor. Beneficiarii proiectelor sunt autorităţile şi societăţile române relevante care implementează proiectele incluse în axele 1 şi 2 din POIM.
Împrumutul este acordat pe o perioadă de până la 25 de ani, din care 7 ani cu titlu de perioadă de graţie, fiecare tragere fiind considerată un împrumut de sine stătător, cu propria sa maturitate şi perioadă de graţie. Dobânda poate fi fixă sau variabilă, stabilită de comun acord cu BEI şi nu se va percepe decât în cazul în care se efectuează trageri din împrumut. Rambursarea fiecărei trageri poate fi efectuată în una sau mai multe tranşe.
De precizat că în anexa 2 din POIM este inclus şi proiectul investiţional - Pod suspendat peste fluviul Dunărea între Brăila şi Tulcea. Investiţia are o valoare pentru proiectare şi execuţie de 2,025 de miliarde de lei fără TVA (aproximativ 500 de milioane de euro). Cu o lungime totală de 23,413 km, proiectul cuprinde inclusiv proiectarea şi execuţia drumului principal, Brăila - Jijila şi a drumului de legătură cu DN22, Smârdan - Măcin. Podul suspendat de la Brăila se anunţă a fi cea mai complexă lucrare de infrastructura din ultimii 27 de ani, iar dacă va fi construit, se va număra printre primele cinci poduri din Europa, ca deschidere centrală (1.120 metri). Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) se ocupă de licitaţia pentru atribuirea contractului de proiectare şi construire a podului, anunţul fiind deja lansat în SEAP (sistemul electronic de achiziţii publice), având ca termen limită pentru primirea ofertelor data de 11 august 2017.
Trebuie spus însă că procurorii DNA au cerut, zilele trecute, CNAIR documentele legate de contractele anterioare pentru realizarea şi actualizarea studiului de fezabilitate aferent proiectului de la Brăila, suspiciunile fiind acelea că sumele plătite pentru studiile respective ar fi fost umflate.