Indicele privind încrederea populaţiei în economie, calculat de Nielsen pentru primul trimestru, a crescut în România cu 5 puncte, la 67 de puncte, faţă de ultimul trimestru al anului trecut.
La nivelul Europei, încrederea consumatorilor s-a îmbunătăţit în 21 din cele 32 de state analizate, cele mai mari creşteri ale indicilor având loc în ordine în Elveţia, (+10 la 104 puncte), Franţa (+8, la 59 puncte), Grecia (+8 la 53 puncte), Portugalia (+7 la 51 puncte), Estonia (+6 la 79 puncte), Bulgaria (+6 la 68 puncte), Irlanda (+5 la 82 puncte) şi România (+5 la 67 puncte). În cazul Spaniei, indicele a înregistrat o creştere de trei puncte, la 61 de puncte.
Un nivel de peste 100 de puncte al indicelui reflectă optimismul consumatorilor în economia ţării lor.
În Germania, încrederea populaţiei a rămas ridicată, cu un indice de 99 de puncte, cu patru puncte peste nivelul trimestrului precedent şi cel mai ridicat din 2005, de când Nielsen realizează această cercetare.
"Lungul drum al redresării a început în state de importanţă majoră, cum sunt Franţa, Italia şi Spania. Germania continuă să aibă performanţe bune", a declarat Venkatesh Bala, economist şef la The Cambridge Group, din care face parte Nielsen.
Perspectivele de angajare în Europa s-au îmbunătăţit pe 24 din 32 de pieţe. Cele mai mari creşteri ale optimismului au avut loc în Elveţia (+8 puncte), Austria, Irlanda, Grecia şi Estonia (+6 puncte), Germania şi Franţa (+5 puncte). O îmbunătăţire a percepţiei s-a produs şi în Marea Britanie, Rusia, Finlanda şi Ungaria (+4 puncte), comparativ cu ultimul trimestru al anului trecut.
În Rusia, încrederea populaţiei în economie a avansat în primul trimestru cu patru puncte, la 83 de puncte, în timp ce în Ucraina indicele a scăzut cu 7 puncte, la 56 de puncte, cel mai redus nivel de când ţara a fost inclusă în cercetarea Nielsen, în 2009.
"Scăderea încrederii în economia Ucrainei nu este surprinzătoare, având în vedere evenimentele provocate de conflictul din Crimeea, care creează incertitudini şi teamă în ţară", a declarat Svyatoslava Svyst, director la Nielsen Ukraine.
La nivel mondial, încrederea consumatorilor a revenit în primul trimestru la nivelul anterior recesiunii, cu un indice de 96 de puncte (+2 puncte), cel mai ridicat după cel atins în primul trimestru al anului 2007.
Cea mai mare încredere a consumatorilor a fost înregistrată în Indonezia (124 de puncte), urmată în ordine, în top zece, de India, Filipine, Emiratele Arabe Unite, Hong Kong, China, Thailanda, Brazilia, Elveţia şi Arabia Saudită. Statele Unite se află pe locul 12, cu 100 de puncte.
Studiul a fost realizat în perioada 17 februarie-7 martie 2014, prin sondarea online a peste 30.000 de persoane din 60 de ţări din Asia-Pacific, Europa, America Latină, Orientul Mijlociu, Africa şi America de Nord. Marja de eroare este de plus/minus 0,6%.