Ca ţară a Uniunii Europene, România participă la programul PISA 2012 - Programme for International Student Assessment, dezvoltat de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD), iar pentru acest lucru a alocat de la bugetul de stat 122.000 de euro, plătibili OECD în patru tranşe anuale.
PISA este un studiu comparativ internaţional care măsoară achiziţia competenţelor de bază ale elevilor de 15 ani, aflaţi la finalul învăţământului obligatoriu, în trei domenii: Citire/Lectură, Matematică şi Ştiinţe. Pregătirea şi administrarea sa se realizează în cicluri de câte patru ani consecutivi, următorul ciclu este cel din 2010-2013, cu începere din anul 2010. Programul este proiectat în acest moment până în anul 2015.
România a participat la PISA 2000, ocupând locul 34 din 42 în ierarhia ţărilor participante, la PISA 2006, când a ocupat locul 47 din 57 de ţări participante şi la PISA 2009, pentru care raportul internaţional va fi făcut public la începutul lunii decembrie 2010. România nu a participat şi la PISA 2003, întrucât în acel moment nu au putut fi identificate fondurile necesare acoperirii costurilor administrării la nivel internaţional şi nici la nivel naţional.
Toate ţările UE participă la PISA întrucât este interesul direct al fiecărei ţări de a măsura într-un mod standardizat, obiectiv, la nivel de sistem, progresul elevilor în achiziţia competenţelor de bază, acele competenţe-cheie care îi pregătesc pentru viaţă şi pentru societatea cunoaşterii. În afară de ţările UE, la PISA participă ţări din întreaga lume, iar numărul acestora a crescut de la un ciclu de evaluare la altul, demonstrând încrederea în calitatea rezultatelor obţinute.
Ciclul de evaluare PISA 2012 începe în luna ianuarie 2010, cu următoarele etape: semnarea contractului pe patru ani cu OECD, pregătirea centrului naţional, nominalizarea managerului de proiect, identificarea resurselor umane şi financiare pentru administrarea programului conform standardelor tehnice impuse de OECD. Rezultatele programului OECD/PISA sunt de interes public, naţional şi internaţional, deoarece PISA este o parte importantă a unui program continuu al OECD de monitorizare a rezultatelor învăţării şi de raportare, pe baza indicatorilor educaţionali, a tendinţelor înregistrate în timp, la nivel sistemic, rezultate din analiza competenţelor dobândite de către tinerii de 15 ani din întreaga lume.