Procedura de licitaţie aferentă spaţiilor comerciale şi a terenurilor din pieţele municipiului a fost blocată de Curtea de Apel Galaţi în cadrul unui litigiu iniţiat de pieţarii din Piaţa Centrală. Instanţa a dispus supendarea aplicării unei Hotărâri de Consiliu Local care stabilea, pe de o parte, noile tarife pentru Administraţia Pieţelor, iar pe de altă parte, condiţiile în care se va organiza licitaţia pentru spaţii şi terenuri. În primă fază, contestatarii pieţari care au mers pe varianta acţiunii în contencios administrativ pentru blocarea procedurii de licitaţie au pierdut bătălia la Tribunalul Brăila, drept pentru care au ajuns în faza de apel la Galaţi. Joi, 3 martie, în şedinţă publică, CA Galaţi le-a admis recursul şi a suspendat aplicarea HCLM prin care s-au stabilit regulile organizării licitaţiei. Următorul termen este chiar în cursul săptămânii acesteia când, practic, instanţa ar urma să judece pe fond plângerea pieţarilor. În fapt, petenţii, 11 firme la număr, ocupante a 20 de spaţii comerciale în Piaţa Centrală, îşi doresc prelungirea contractelor pe care le au încheiate de prin 2004 cu Administraţia Pieţelor, tot în urma unei licitaţii. Pentru asta erau dispuşi să renegocieze chiriile.
Vineri, 4 martie, Administraţia Pieţelor s-a văzut nevoită să suspende procedurile aferente licitării spaţiilor comerciale şi terenurilor din toate pieţele municipiului. Asta din cauză că instanţa, mai precis Curtea de Apel Galaţi, a dispus suspendarea aplicării Hotărârii Consiliului Local Municipal (HCLM) 422/20.12.2010, prin care se stabilea că vor fi scoase la licitaţie toate contractele pe cale să expire sau deja expirate şi care vizau spaţii comerciale şi terenuri din pieţe. Întreg scandalul a plecat în urma unei acţiuni în contencios administrativ demarată de un grup de 11 firme titulare ale unor contracte de închiriere a unor spaţii şi terenuri din Piaţa Halelor. Scopul acţiunii este suspendarea executării actului administrativ, mai precis a HCLM 422/2010, sau, altfel spus, suspendarea procedurii de licitaţie a spaţiilor şi terenurilor din pieţe. Aşa cum reiese dintr-o adresă a Asociaţiei Comercianţilor şi Producătorilor Privaţi din Judeţul Brăila, semnatarii îşi manifestau nemulţumirea cu privire la o viitoare licitaţie pentru spaţii comerciale:"(...) în această perioadă de criză economică (...) agenţii economici reuşesc cu mari eforturi să achite taxele şi impozitele datorate către bugetul local şi de stat, creditele bancare achiziţionate pentru investiţii (...). Motivul invocat de dvs. (SC Administraţia Pieţelor şi Târgurilor SA - n.r.) în conţinutul adresei, care impune efectuarea de noi licitaţii îl reprezintă creşterea taxelor întrucât nu vă mai puteţi permite o investiţie substanţială în spaţiile pe care le aveţi în administrare. Considerăm că această situaţie se poate rezolva printr-o negociere directă cu actualii agenţi economici cu statut de chiriaşi, noi manifestând disponibilitatea de a negocia noi taxe pentru crearea unui climat de afaceri pozitiv şi rentabil pentru ambele părţi", se arată în adresa respectivei asociaţii către SC "APT" SA Brăila. Iată, aşadar, mobilul acţiunii în instanţă iniţiată de chiriaşii din Piaţa Halelor.
Licitaţia a fost suspendată
În primă etapă, la Tribunalul Brăila, unde a fost înregistrată plângerea chiriaşilor, aceştia din urmă au pierdut, instanţa respingându-le acţiunea. Astfel, s-a ajuns la Curtea de Apel Galaţi care a înregistrat în data de 21 februarie acţiunea promovată de comercianţi. După o scurtă amânare, CA Galaţi s-a pronunţat joi, 3 martie, admiţând recursul formulat de chiriaşii nemulţumiţi. "Admite recursul. Modifică în tot sentinţa civilă nr.175/28.01.2011 pronunţată de Tribunalul Brăila şi în rejudecare: Admite acţiunea şi cererea de intervenţie. Suspendă Hotărârea nr.422/20.12.2010 emisă de Consiliul Local al Municipiului Brăila, până la pronunţarea instanţei de fond, asupra acţiunii în anulare". În aceste condiţii SC "APT" SA Brăila, societate în subordinea CLM, s-a văzut obligată să suspende procedurile de licitaţie pentru spaţiile comerciale şi terenurile din toate pieţele oraşului. "Am făcut informarea către Consiliul de Administraţie al societăţii, precum şi către acţionarul unic - Consiliul Local Municipal. Potrivit procedurii de licitaţie, joi, 3 martie, a expirat termenul de depunere a ofertelor din partea celor interesaţi, iar vineri, 4 martie, comisiile de licitaţie ar fi urmat să deschidă plicurile cu oferte. Această procedură s-a amânat până când instanţa se va pronunţa pe fond în litigiul iniţiat de contestatari", ne-a declarat directorul general al SC "APT" SA, Costel Bălan.
Contactat de reporterii "Obiectiv", edilul şef Aurel Simionescu a explicat că următorul pas va fi făcut în funcţie de hotărârea Curţii de Apel Galaţi. "Hotărârea a cărei aplicare a fost suspendată de instanţă avea două mari prevederi: pe de o parte, stabilea noile tarife pentru tarabe, spaţii comerciale şi terenuri din pieţe şi târguri, iar, pe de altă parte, dispunea organizarea de licitaţii pentru contractele care expirau la 31 decembrie 2010, precum şi pentru contractele care urma să expire în acest an, astfel încât noii chiriaşi să fie stabiliţi în urma unor licitaţii deschise. În fapt, comercianţii îşi doresc prelungirea contractelor pe care le aveau pe spaţiile comerciale din pieţe, aşa cum s-a întâmplat în anii precedenţi, fără stabilirea, printr-o procedură transparentă de licitaţie, a chiriaşilor. De altfel, există şi o recomandare în acest sens a Curţii de Conturi, care spunea că, pentru o transparenţă mai mare, ar trebui organizate licitaţii pentru atribuirea spaţiilor comerciale şi a terenurilor în pieţe. La acest moment, dată fiind pronunţarea de joi, 3 martie, a CA Galaţi, a fost suspendată procedura de licitaţie şi urmează ca săptămâna viitoare, când este un nou termen şi când va avea loc judecarea pe fond, să vedem ce mai urmează", a punctat Simionescu.
De precizat este că surse apropiate licitaţiei programate pentru vineri, 4 martie, au explicat că firmele care au iniţiat acţiunea în instanţă s-au înscris totuşi cu oferte.
Tariful minim în pieţe cu vad comercial bun mai mic decât în alte pieţe
Pe de altă parte, interesant de reliefat este faptul că, potrivit HCLM contestată, tariful minim pentru un spaţiu comercial în Piaţa Viziru, de exemplu, este mult mai mare (79 lei/mp) decât pentru un spaţiu în Concordia, unde tariful minim stabilit este de 50 lei/mp, ori Piaţa Centrală cu tarif minim de 45 lei/mp. Iar asta în condiţiile în care Piaţa Mare şi Piaţa Centrală au totuşi vad comercial mai bun decât Piaţa Viziru. O altă inadvertenţă ce apare în HCLM 422/2010 este şi formularea de la capitolul 1.20 din anexa la actul administrativ menţionat: "Folosirea spaţiilor şi terenurilor situate în pieţe se face astfel: pe bază de contract încheiat cu câştigătorul licitaţiei organizată în acest scop potrivit legii; încredinţare directă, prin negociere, în cazul spaţiilor grevate de debite restante mai mari de 5.000 lei (tarifele negociate să se încadreze în media tarifelor adjudecate pentru zona unde se află amplasat spaţiul)". Aşadar, prin reducere la absurd, este mai avantajat, de exemplu, un comerciant care are datorii peste pragul stabilit de 5.000 lei, întrucât spaţiul pe care îl ocupă nu mai este scos la licitaţie, fiindu-i atribuit direct prin negociere.
"Am făcut recomandare, înainte de desfiinţarea DAPT, să fie prelungite contractele prin renegocierea chiriilor"
La rândul său, Simona Drăghincescu, fostul director al desfiinţatei Direcţii Administraţia Pieţelor şi Târgurilor (DAPT) a explicat că, la venirea sa în 2004 la conducerea instituţiei, a organizat licitaţii publice pentru spaţiile comerciale şi terenurile din pieţe. "La vremea respectivă se mergea pe o variantă pe care am considerat-o nelegală, aceea cu atribuirea prin preluări de debit. Am organizat licitaţie şi majoritatea comercianţilor şi-au menţinut spaţiile pe care le ocupau înainte de procedură. Contractele au fost încheiate pe o perioadă de 3 ani, iar în 2007 au fost prelungite cu renegocierea chiriilor. Într-adevăr, în 2008, în urma unui control, Curtea de Conturi a recomandat scoaterea la licitaţie din nou a spaţiilor. Totuşi, situaţia ulterioară a schimbat datele problemei, pentru că a urmat criza economică şi, în 2010, înainte de desfiinţarea DAPT, am făcut o adresă către municipalitate în care, invocând efectele devastatoare ale crizei economice la nivelul mediului de afaceri local, recomandam totuşi prelungirea pe o perioadă de maxim 3 ani a contractelor ce urmau să expire în 2010. Iar asta în urma unei renegocieri a chiriilor. Aşa mi se părea corect să se facă şi acum, dată fiind situaţia economică grea", a spus sursa citată.