• proiectul investiţional de peste 26 milioane euro, având ca principală ţintă modernizarea şi dezvoltarea Portului Brăila, este parte din programul de guvernare al PSD, iar finanţarea ar urma să fie asigurată din fonduri europene prin Programul Operaţional Infrastructură Mare • “în calitate de membru al Comisiei de Transporturi şi Infrastructură din Camera Deputaţilor am solicitat în numeroase rânduri urgentarea acestui demers”, susţine deputatul PSD, Mircea Florin
„Modernizarea Portului Brăila reprezintă una dintre soluţiile de dezvoltare a judeţului Brăila gândită, asumată şi pusă în aplicare de către Partidul Social Democrat prin programul de guvernare 2016-2020. Faptul că actualul Guvern a aprobat indicatorii tehnico-economici ai acestui proiect, repet, gândit şi asumat de către PSD, nu poate fi interpretat nici pe departe ca reuşita exclusivă a acestuia. Mai ales că banii ce vor fi alocaţi pentru proiectul de modernizare a Portului Brăila nici măcar nu sunt bani guvernamentali ci sunt atraşi printr-un proiect, atenţie!, cu finanţare europeană. Proiectul este împărţit în două etape. Acum a fost aprobată doar prima parte urmând ca, după ce se vor termina studiile, să se continue şi cu etapa a doua”, a venit reacţia parlamentarului PSD, Mircea Florin, membru al Comisiei de Transporturi şi Infrastructură din Camera Deputaţilor ca urmare a tentativei contracandidaţilor săi la alegerile generale din decembrie de a deturna, spre interesele politice ale propriilor partide, paternitatea acestui proiect. Sursa citată a ţinut să lămurească lucrurile pe acest subiect prezentând un scurt istoric al demersului social-democrat legat de modernizarea portului brăilean. Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM), entitate aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, a iniţiat încă din anul 2017 un proiect de dezvoltare a portului Brăila. Prima etapă presupune investiţii de 26,24 milioane euro şi va fi depus spre finanţare în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020, Axa prioritară 2 – “Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil şi eficient”. Obiectivul general al proiectului îl constituie modernizarea şi dezvoltarea Portului Brăila în vederea oferirii de condiţii optime pentru transportul naval de mărfuri, cu scopul de a promova mobilitatea durabilă la nivel naţional, regional şi local, capabilă să asigure legături rapide şi eficiente cu pieţele internaţionale, asigurând totodată o infrastructură portuară la standarde europene.
Ce investiţii se au în vedere
- Un prim obiectiv specific avut în vedere în cadrul proiectului derulat de administraţia portuară este modernizarea şi reabilitarea danelor şi a capului de mol din incinta Bazin Docuri în vederea creşterii capacităţii de operare din Portul Brăila.
- Un al doilea pachet de investiţii vizează reabilitarea drumurilor de utilitate publică, cu o lungime totală de peste 2,8 km, fapt ce va contribui la creşterea conectivităţii portului şi asigurarea legăturii între operatorii portuari şi reţeaua de transport locală, naţională şi europeană.
- Al treilea obiectiv al investiţiilor este dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii utilitare a portului Brăila, în vederea creşterii serviciilor oferite operatorilor şi transportatorilor portuari.
“În calitate de membru al Comisiei de Transporturi şi Infrastructură din Camera Deputaţilor am solicitat în numeroase rânduri urgentarea acestui demers având în vedere nevoile operatorilor portuari dar şi multitudinea de mărfuri care tranzitează sau pot tranzita Portul Brăila. De asemenea, şi în următorul mandat de deputat în Parlamentul României voi urmări îndeaproape realizarea lucrărilor conform termenelor”, a dat asigurări deputatul social-democrat.
În prezent, avem o ,,autostradă” dată de natură dar nu prea o folosim
Parlamentarul brăilean a mai punctat că acest proiect de modernizare a Portului face parte dintr-o viziune mai largă a PSD Brăila în ce priveşte oportunităţile de dezvoltare a judeţului nostru, viziune care se focusează asupra fluviului Dunărea. „Dunărea trebuie să fie o prioritate, fluviul putând fi chiar principalul pilon de legătură între România şi Europa. Dunărea este artera de legătură cu Europa Centrală şi cu marea, deci, cu lumea. Transportul fluvial este mai ieftin decât cel rutier sau pe calea ferată şi poate să fie util pentru o multitudine de mărfuri, ceea ce contează în economie. Transportul fluvial reprezintă un sector strategic al României, dat fiind că porturile fluviale, alături de portul Constanţa, joacă un rol important în activitatea de comerţ exterior şi tranzit al mărfurilor prin România”, a subliniat sursa citată. În acest context, susţine Mircea Florin, este nevoie de realizarea lucrărilor de dragaj şi semnalizare curentă pe fluviul Dunărea, astfel încât să se asigure existenţa unei adâncimi constante pe tot parcursul anului pentru ca în acest mod, transportatorii de marfă să nu mai întâmpine probleme iar barjele să poată funcţiona la capacitate maximă. Altfel spus, se urmăreşte urgentarea implementării proiectelor privind asigurarea condiţiilor de navigaţie pe Dunăre. Nu în ultimul rând, se impune şi o analiză a taxelor practicate de administraţiile portuare.
„Este o certitudine necesitatea investiţiilor în dezvoltarea porturilor şi a traficului maritim şi fluvial, îmbunătaţirea structurilor învechite a porturilor, modernizarea ecluzelor precum şi efectuarea dragajelor sunt câţiva factori ce pot conduce la îmbunătăţirea traficului naval generând totodată şi exploatarea acestui domeniu aducând beneficii asupra economiei României”, a încheiat Mircea Florin.
Portul Brăila este unul dintre cele mai mari porturi fluvio-maritime româneşti. Situat pe Dunăre, de la kilometrul 175 la km 167, portul este o sursă importantă de venituri pentru oraş, deoarece multe companii internaţionale mari îşi desfăşoară activitatea aici.