In urma cu zece luni, dintre noi disparea regretata artista Emilia Dumitrescu. Pe 31 iulie ar fi implinit 85 de ani. Se spune mereu ca un om nu moare cu adevarat decit atunci cind cei ramasi in viata inceteaza sa se mai gindeasca la el sau sa vorbeasca despre el. Artista Emilia Dumitrescu nu mai este fizic printre noi, dar cei care au cunoscut-o si au iubit-o, pe ea si lumea mirifica a Baltilor Brailei pe care a transpus-o pe pinza, isi amitesc, inca, de Emilia Dumitrescu. Intre artistii braileni care au facut acest exercitiu de memorie se numara si profesoara Marilena Ioanid, artist plastic, membru al Uniunii Artistilor Plastici, filiala Braila. "Putini dintre cei tineri cunosc ce se ascunde in spatele acestui nume, dar au vazut o salcie singuratica, o padure de salcii si multimea luxurianta a vegetatiei tarimurilor de dincolo de Dunare. Acestea au fost temele preferate, chiar iubite de Emilia Dumitrescu. Aceasta le-a desenat sau pictat “portretul”, acestea au fost cele mai importante imagini pe care le-a studiat si le-a interpretat cu fervoare. Lor le-a dedicat si harul sau de om al literelor, povestind intimplari legate de aceste locuri, interpretindu-le deopotriva prin culoare, linie, umbra si lumina, personificindu-le si fixindu-le in spatiul marginit al pinzelor sau al hirtiilor de gravura. Cei ce nu cunosteau Braila si intrau intr-o expozitie semnata de Emilia Dumitrescu erau surprinsi de forta acelor pinze, de ineditul, de unicitatea si modernitatea lor. Ea, Emilia Dumitrescu, esenta tare in recipient mic, detinea toate aceste “puteri”. Imaginile colorate ramase de la Emilia Dumitrescu fac parte dintr-un film de actiune in care copacul, salcia, creanga, aripa de pasare tocmai tisnind din hatisul frunzelor, tarmul, barca, stuful, sint eroi dinamici, plini de personalitate ce-si marcheaza existenta estetica prin limbajul tuselor, al formelor sau al directiilor compozitionale. Inchid ochii si ma gindesc la Emilia Dumitrescu. Chipul ei se pierde lipsit de contur, lipsit de amprenta plasticitatilor expresive date de pensula sau linia gravata. In schimb vad, “Portretul unei salcii” atent analizate pe hirtia de gravura sau incrucisarea ferma a trunchiurilor de salcie. Ca si ele, desi apasata de vremuri, de vintul Baraganului sau de revarsarile fluviului, desi chemata de tentatiile altor locuri, Emilia Dumitrescu a ramas aici. Aici a varsat sacul harului sau, aici si-a aratat iubirea si a lasat roadele culturii sale de filolog si plastician" a spus Marilena Ioanid.
Emilia Dumitrescu - artist brailean de valoare internationala
Emilia Dumitrescu s-a nascut la Braila, la 31 iulie 1921, unde a urmat scoala generala si liceul. Si-a continuat studiile la Bucuresti, frecventind cursurile Academiei de Arte Frumoase si ale Facultatii de Litere si Filosofie, unde i-a avut ca profesori pe Jean Steriadi, Horia Teodoru, Mihai Ralea, Tudor Vianu, George Calinescu.
A debutat la Salonul Oficial din 1946, dupa care a participat la numeroase expozitii colective din tara, la saloane republicane de gravura si desen, la expozitiile de arta romaneasca itinerate in tari de pe toate continentele. A avut expozitii personale la Bucuresti, Constanta, Galati, Tulcea si Braila. Insusirile de artist innascut, dezvoltate si slefuite in ani de studiu, o aseaza pe Emilia Dumitrescu printre cele mai importante nume pe care le-a dat Braila, in acest veac, tarii. Este singura dintre artistii care s-au nascut si au trait in Braila ce figureaza in istoria artei romanesti contemporane. Iubind pina la uitarea de sine aceste locuri, Emilia Dumitrescu a inteles sa le ramina fidela intreaga viata. Ca nici un alt artist, legat prin origine de acest oras, a integrat printre simbolurile sale launtrice elementele peisajului pitoresc al vechiului oras-port, al Dunarii, al Baltii Brailei. Pe acestea le-a eternizat in imagini unice si le-a facut cunoscute tarii si lumii. De pretutindeni a primit aprecieri pentru autenticitatea artei sale, pentru modul in care zestrea ei de emotii a fost pusa in consonanta cu peisajul brailean in imagini-document despre un oras de legenda.