• este una dintre ideile asupra cărora s-a insistat în cadrul dezbaterilor prilejuite de Seminarul având ca tematică Noua legislaţie în domeniul achiziţiilor publice susţinut de Asociaţia Experţilor în Achiziţii şi Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice • cele două instituţii aşteaptă idei de îmbunătăţire a legislaţiei achiziţiilor publice, canalul de comunicare convenit fiind Camerele de Comerţ • la eveniment au participat peste 100 de invitaţi
Cadrul legal privind realizarea achiziţiilor publice şi oportunitatea îmbunătăţirii acestuia a constituit tema unui seminar organizat la iniţiativa Consiliului Judeţean Brăila şi Camerei de Comerţ, Industrie şi Agricultură (CCIA) Brăila, în baza acordului de parteneriat existent între cele 2 instituţii, în colaborare cu Asociaţia Experţilor în Achiziţii (AEXA). Evenimentul a fost susţinut în Sala mică de la Regal Ballroom & Events, cu participarea reprezentanţilor din partea organizatorilor, primăriilor din judeţ, Primăriei Municipiului şi instituţiilor subordonate, tematica seminarului fiind susţinută de o echipă de profesionişti din partea Asociaţiei Experţilor în Achiziţii (AEXA) şi Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice (ANAP). Mai precis, echipa de instructori a fost formată din Florin Irimia, avocat asociat la Societatea de Avocaţi „Ceparu şi Irimia”, preşedinte executiv al AEXA, Gheorghe Cazan, director general al aceleiaşi case de avocatură şi fost director general al ANRMAP, Bogdan Puşcaş, preşedinte ANAP şi Jenica Ioan, director ANAP.
Participanţii la seminar au putut studia o analiză detaliată din perspectiva juridică, tehnică şi economică structurată pe următoarele subiecte: achiziţiile directe; etapa de planificare şi pregătire a achiziţiilor publice (planul şi strategia anuală de achiziţii publice, strategia de contractare, consultările prealabile); Documentul Unic de Achiziţie European (DUAE); Procedura simplificată; Etapele principale ale procedurii de atribuire (în special evaluarea ofertelor); Modificarea contractelor de achiziţie publică; Remediile şi căile de atac.
“Preşedintele ANAP a ţinut să puncteze că instituţia pe care o conduce aşteaptă sugestii şi idei concrete privind îmbunătăţirea cadrului legal al achiziţiilor publice, atât din partea autorităţilor contractante, dar şi a firmelor ofertante, cu rugămintea ca principalul canal de comunicare şi centralizare a ideilor să fie Camerele de Comerţ şi AEXA. Se urmăreşte practic o consultare a ambelor tabere cu scopul adaptării legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice la situaţiile reale întâlnite în practică. Aşteptăm în acest sens propunerile din partea mediului de afaceri local, indiferent că sunt sau nu membri ai Camerei, precum şi din partea instituţiilor locale ca viitoare autorităţi contractante”, ne-a declarat preşedintele CCIA Brăila, Ştefan Fusea.
Criza Lapte&Corn încă mai durează la Brăila
Unul dintre subiectele atinse în cadrul acestui seminar a fost şi situaţia de impas în care se află Consiliul Judeţean Brăila în ce priveşte atribuirea contractului pe pachetul guvernamental Lapte&Corn. Preşedintele CJ Brăila, Francisk Chiriac, prezent la eveniment, a prezentat pe scurt situaţia de fapt, iar în urma discuţiilor a reieşit ideea că ar fi oportună stabilirea unor reguli unice la nivel naţional în ce priveşte atribuirea contractelor respective, în sensul unui caiet de sarcini unic, valabil la nivel naţional. O a doua idee vehiculată pe aceeaşi temă a fost oportunitatea şi eficienţa încheierii unui acord cadru, pe o perioadă de 4 ani cu mai multe companii, astfel încât autoritatea contractantă să aibă oricând în rezervă un furnizor gata să asigure continuitatea contractului şi eliminarea sincopelor în ce priveşte distribuirea pachetului în unităţile de învăţământ, aşa cum se întâmplă la acest moment în judeţul nostru.
De precizat că nici la acest moment elevii brăileni nu primesc produsele din acest program guvernamental. Ce-i drept, pentru componenta “Corn” procedura de atribuire a contractului către un furnizor de produse de panificaţie este pe final şi ar urma să ajungă la copii în cursul acestei luni, după cum dă asigurări Chiriac. Pe de altă parte însă, laptele şi fructele din program nu sunt nici pe departe într-o etapă atât de avansată: abia în ianuarie anul acesta Consiliul Judeţean Brăila, ca autoritate contractantă, a urcat în SEAP (sistemul electronic de achiziţii publice) anunţul de licitaţie pentru componentele “Produse lactate” şi “Fructe”, iar procedura este anunţată tocmai pentru jumătatea lunii martie. Contractul ar urma să acopere anii şcolari 2016-2017, 2017-2018 şi 2018-2019 şi are o valoare totală estimată aproape de 13,5 milioane lei, fără TVA, fiind împărţit pe două loturi. Termen limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare expiră joi, 16 februarie, iar ofertele ar urma să fie evaluate până în data de 13 martie.