Mergi la conţinutul principal

Regii asfaltului reiau lupta pentru "Dorobanţi"

* primarul Aurel Simionescu se aşteaptă ca numărul firmelor interesate de înscrierea la această licitaţie internaţională să crească *

O nouă încercare de atribuire a contractului de lucrări în cadrul proiectului de modernizare a Bulevardului Dorobanţilor. Primăria Brăila a lansat din nou oferta publică, valoarea estimată a contractului fiind de circa 120 milioane lei, echivalentul a aproximativ 30 milioane euro. Anunţul de licitaţie internaţională vine după ce prima tentativă, derulată în mare parte pe parcursul anului trecut, a eşuat lamentabil după un lung şir de procese în instanţă iniţiate de asocierea de firme declarate adjudecatare, evident, după ce marele pot le-a fost suflat, practic, de sub nas. De această dată, municipalitatea este mult mai precaută şi caută ca procedural să nu i se mai poată reproşa nimic, drept pentru care a pus în practică recomandările Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor. Instituţia îşi exprimase un punct de vedere avizat după ce a primit mai multe contestaţii din partea firmelor care au cumpărat caietul de sarcini. Şi dacă tot veni vorba despre ofertanţi, ar fi de adăugat că cei mai mulţi au fost companii cunoscute ca apropiate ale cercului de interese al PDL. Ba chiar asocierea care a câştigat prima licitaţie avea în componenţă firmele de casă ale oficialilor democrat-liberali de la Bucureşti. Revenind la anunţul de licitaţie, ar mai fi de adăugat că startul competiţiei cu lucrări în valoare de 30 milioane de euro se va da după expirarea perioadei de depunere a ofertelor, adică în ziua de 7 iunie.

La o lună după ce Curtea de Apel Galaţi a respins acţiunea iniţiată încă de anul trecut de către asocierea de firme în frunte cu "Mari Vila", câştigătoarea declarată a primei licitaţii, municipalitatea reia întreaga procedură. Zilele trecute a publicat în SEAP (Sistemul Electronic de Achiziţii Publice) anunţul de lansare a procedurii de atribuire a contractului în valoare de circa 30 milioane euro. Practic, este o reeditare a încercării din vara anului trecut privind atribuirea contractului de lucrări, cu menţiunea că, de această dată, municipalitatea a ţinut cont de recomandările Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), instituţie care a procesat anul trecut o sumedenie de contestaţii venite din partea participanţilor la prima licitaţie. Mai mult, aşa cum a explicat edilul-şef, Aurel Simionescu, în prezenta procedură au fost aduse o serie de adăugiri lămuritoare, inspirate din întrebările adresate anul trecut de firmele care au cumpărat caietul de sarcini. "În procedura precedentă, cei care s-au arătat interesaţi de licitaţie au avut nelămuriri legate de conţinutul caietului de sarcini. Toate acestea au fost înaintate proiectantului care le-a analizat, iar cele care au fost pertinente au fost introduse ca adăugiri lămuritoare în prezenta procedură, astfel încât lucrurile să fie cât mai clare pentru toţi participanţii", ne-a declarat Simionescu.

Exigenţă în stabilirea condiţiilor minime impuse ofertanţilor

La capitolul condiţii referitoare la contract, Primăria Brăila a impus o serie de cerinţe minime de calificare. De exemplu, cei înscrişi trebuie să facă dovada că au experienţă în contracte de anvergura celui pentru care licitează, în sensul că au executat unul sau cel mult două contracte de lucrări de construcţii, care, însumate, acoperă toate categoriile de lucrări prevăzute în proiect, precum şi o valoare cumulată de minim 98 milioane lei. De asemenea, o altă variantă de a proba experienţa este prezentarea unui contract finalizat pentru fiecare categorie de lucrări prevăzute în proiect, dar ca valoare însumată să fie tot de 98 milioane lei.

În ceea ce priveşte dotările tehnice, municipalitatea cere ca ofertanţii să deţină, printre altele, o staţie de betoane şi una de preparare mixturi asfaltice amplasate în apropierea oraşului, laboratoare de betoane, de mixtură asfaltică, excavatoare, autogredere şi buldozere prevăzute cu sistem de monitorizare GPS 3D. De asemenea, există şi cerinţe minime pe parte de personal, în sensul că ofertanţii trebuie să aibă în echipă responsabili tehnici cu execuţia, precum şi pe parte de controlul calităţii, pe fiecare categorie de lucrări, manager de proiect, şef punct de lucru, ingineri constructori căi ferate, drumuri şi poduri, precum şi ingineri instalaţii alimentare apă şi canalizare.

Ofertanţii trebuie să facă dovada că au avut pe ultimii 3 ani o cifră de afaceri medie anuală de minim 200 milioane lei, precum şi că nu înregistrează datorii la bugetul de stat ori cel local. De menţionat că ofertanţii trebuie să depună şi o garanţie de participare la licitaţie de 2 milioane lei, precum şi o garanţie de bună execuţie reprezentând 10% din valoarea contractului. În plus, trebuie să facă dovada că dispun de 30% din suma pentru care se angajează să execute contractul. La evaluarea ofertelor, comisia locală va ţine cont de preţul oferit, termenul de execuţie şi garanţia oferită, cu menţiunea că preţul oferit este cel mai important criteriu (70% din punctaj).

Deschiderea ofertelor în cadrul licitaţiei ar urma să se deruleze în data de 7 iunie, la sediul Primăriei, începând cu ora 12.00.

Dacă nu vor fi contestaţii, lucrările ar putea să înceapă din toamnă

Imediat după publicarea celui de-al doilea anunţ de licitaţie, primarul municipiului, Aurel Simionescu, a estimat că ar fi posibilă începerea efectivă a lucrărilor încă din această toamnă, dacă nu vor fi contestaţii sau în vara anului viitor dacă vor fi, totuşi, contestaţii. Trebuie precizat că prin acelaşi anunţ se stabileşte şi calea de atac: Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, iar ca organism competent în procedura de mediere - Curtea de Apel Galaţi. De asemenea, edilul-şef a explicat că lucrările vor fi efectuate, cel mai probabil, pe tronsoane, pentru a reduce stresul locuitorilor din zonele afectate. Cât priveşte participarea prin depunerea de oferte, Simionescu a punctat că în comparaţie cu procedura derulată anul trecut pentru acelaşi contract, se aşteaptă ca un număr mai mare de firme să fie interesate de licitaţie.

Scurt remember al primului episod - "Licitaţia pentru Dorobanţi"

Primului anunţ de licitaţie publicat anul trecut de municipalitate i-au răspuns 18 firme, dintre care ulterior 16 ("Tehnologica Radion", "Arcada Company", "Leonhard Weiss GmbH & Co. Kg" Compania de Utilităţi Publice Dunărea Brăila, "Societatea de Construcţii în Transporturi Bucureşti" SA, "Apolodor Com Impex", "Dimar" SRL, "Max Boegl", "Tancrad", "Swietelsky Baugesellschaft", "Euro Construct Trading", "Vega 93", "Alpine Bau GmbH", "Mari Vila Com", "Delta Antrepriza de Construcţii şi Montaj 93" şi "Condurii Şulţ" SRL) s-au asociat în depunerea a 7 oferte. Celelalte două (SC "Drum Art" SRL Bucureşti şi "Pa&Co International" SRL) au contestat documentaţia procedurii de licitaţie, context în care, în mod firesc, nu au mai depus ofertă.
Comisia de licitaţie a municipalităţii a desemnat câştigătoare a proiectului consorţiul format din firmele "Mari Vila" (Mândrilă Stela - 71,7% şi Mândrilă Marin - 28,3%), "Delta Antrepriza de Construcţii şi Montaj 93" (Florea Diaconu - 100%) din Bucureşti, alături de SC "Condurii Şulţ" SRL din Ploieşti (Gheorghe şi Marian Şulţ în părţi egale). Aceste firme sunt cunoscute ca apropiate şi în acelaşi timp favorite ale grupului de interese PDL-ist de Bucureşti. De altfel, şi în plan local şeful comisiei de licitaţie a fost tot un PDL-ist, viceprimarul Stănel Necula. Asocierea se oferise să facă toate lucrările la un preţ de 78,13 milioane lei, într-un interval de 18 luni, lucrări pentru care asocierea garanta pentru o perioadă de 120 luni de la finalizare. Imediat după anunţarea câştigătorului licitaţiei, CNSC a primit mai multe contestaţii pe care le-a soluţionat cu o decizie prin care impunea reluarea procedurii. Asocierea de firme în frunte cu "Mari Vila" a atacat decizia la Curtea de Apel Galaţi, care în primăvara acestui an a respins acţiunea.

Cofinanţarea asigurată de bugetul local se ridică la aproape 5 milioane euro

Potrivit informaţiilor prezentate de Ministerul Dezvoltării la semnarea contractului de finanţare în iulie anul trecut, valoarea totală a proiectului este de 29,679 milioane euro, din care 24,846 milioane euro reprezintă valoarea eligibilă a proiectului. Din totalul eligibil, 19,962 milioane euro vin de la comunitatea europeană prin Fondul European de Dezvoltare Regională, iar 4,884 milioane euro reprezintă contribuţia beneficiarului proiectului, adică efortul financiar suportat de la bugetul local. Proiectul vizează modernizarea Bulevardului Dorobanţilor, iar defalcat pe lucrări constă în modernizarea sistemului rutier, a căii de rulare a tramvaielor precum şi a canalului colector de sub bulevard, pe întreaga lungime a acestuia. Toate aceste lucrări ar urma să fie finalizate în decursul a 36 de luni de la data atribuirii contractului, adică fix 3 ani. Proiectul a fost iniţiat de către fostul primar liberal Constantin Cibu, însă, deşi proiectul a primit un punctaj bun la evaluare, nu a fost trecut pe lista de finanţare alcătuită de guvernul liberal, pe motiv că preţul final ar fi fost prea mare.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

recomandari

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro