• modificările pe care Ministerul Educației le-ar „coace” în ceea ce privește planurile-cadru pentru liceu, care potrivit unui draft scăpat în spațiul public, vizează posibila eliminare a disciplinerlor logică și psihologie și transformarea geografiei, biologiei, chimiei, fizicii și filosofiei în materii opționale, nu sunt bine văzute de politicienii din Brăila • întrebați despre acest lucru, parlamentarii și cei mai mulți dintre liderii partidelor importante din Brăila s-au arătat nemulțumiți de modificările haotice la nivelul sistemului de învățământ din România • mai mult, câțiva dintre aceștia au atras atenția că totul pare să facă parte dintr-o strategie menită să țină tinerii la pământ, pentru a putea fi manipulați cu mai mare ușurință • o excepție a venit din partea PNL Brăila, unde deputatul Alexandru Popa a precizat că preferă să nu se pronunțe pe subiect și să lase specialiștii să stabilească modificările pe care le consideră necesare • în ceea ce-l privește pe Cătălin Canciu, liderul municipalei PNL, acesta nici nu a răspuns la telefon și mesaje pe această temă
Foarte mulți dintre parlamentarii și politicienii celor mai importante partide din Brăila declară că nu sunt deloc încântați de modificările pe care Ministerul Educației, condus de Ligia Deca (PNL) le are în plan privind planurile-cadru pentru liceu. Așa cum cotidianul ”Obiectiv – Vocea Brăilei” a anunțat într-o ediție recentă, un draft de proiect privind noile planuri-cadru la liceu a apărut în spațiul public la finele lunii aprilie și potrivit acestui document, logica și psihologia ar urma să dispară din categoria disciplinelor socio-umane la profilurile uman și real. Lucru care ar însemna că elevii nu vor mai putea alege aceste materii la BAC. O altă modificare vizează geografia, în sensul că materia nu va mai fi obligatorie la clasa a XI-a și a XII-a, la profilul real. Tot în cazul elevilor de la real, pentru ultimii doi ani de liceu, dispar din trunchiul comun fizica, chimia și biologia. În plus, în locul religiei, tinerii ar putea studia o materie nouă: ”Perspective globale”. Mulți experți în educație au criticat varianta propusă de minister, susținând că acestea nu ar fi în interesul copiilor.
În acest context am încercat să obținem un punct de vedere și din partea politicienilor brăileni. În afara taberei PNL Brăila, unde președintele organizației județene, deputatul Alexandru Popa, a evitat să se pronunțe în vreun fel, punctând că preferă să lase specialiștii în domeniu să hotărască, foarte mulți performeri politici au condamnat intenția de eliminare a acestor materii școlare importante.
Chiriac: ”Consider că din «România educată» am ajuns la «România înnebunită»”
Președintele PSD, șeful Consiliului Județean Brăila, Francisk Iulian Chiriac, a afirmat că dacă tot vorbim despre materii opționale, măcar să împrumutăm mai mult de la state dezvoltate, unde elevii își pot alege singuri materiile de studiu în care vor să se specializeze pe viitor. Cu toate acestea, Chiriac a atras atenția că din punctul său de vedere eliminarea unor disciline școlare importante nu este deloc o idee bună, la fel cum nu este nici lipsa predictibilității pentru tinerii din țara noastră, regulile jocului fiind schimbate în sistemul educațional de la un an la altul.
”Dacă vreți o opinie personală, eu aș merge pe sistemul finlandez. Sau cel puțin unul performant, în care copiii să opteze pentru anumite materii pe care se pliază foarte bine. Dar eu nu aș scoate absolut nimic! Nici filosofia, nici geografia, nici fizica. Ei trebuie să își aleagă domeniul în care să studieze mai mult. Cine a ajuns la performanța să spună că nu le trebuie filosofie, chimie, fizică sau geografie, istorie?! Adică de ce nu filosofie?! Copiii, în funcție de opțiunile și aptitudinile lor, împreună cu părinții, cu profesorii - acolo unde se pune problema -, să opteze pentru o materie care le place să o studieze în mod special. Sunt foarte mulți copii talentați la desen. Acum scoatem desenul opțional sau îl scoatem din organigramă, nu mai facem desenul?! Sau educația fizică?! Mi se pare o nebunie! Consider că din «România educată» am ajuns la «România înnebunită», fiindcă nici copiii ăștia nu mai știu la ce să învețe și cum să învețe. Din ce în ce trece mai mult timp și constatăm că nu vrem să ne educăm copiii, ci să-i prostim!”, a declarat Chiriac, făcând referire la programul președintelui Klaus Iohannis, intitulat ”România educată”.
Și primarul Marian Dragomir, președintele organizației municipale a PSD Brăila a atras atenția asupra pericolului eliminării sau diminuării importanței unor discipline școlare cheie, punctând că ar putea avea consecințe grave pe viitor.
”Haosul făcut de o nouă modificare a Legii Educației va bulversa alte generații de copii. De câte ori se schimbă ministrul Educației, de atâtea ori se mai face un experiment pe copiii noștri. În plus, scoterea din planul de învățământ a geografiei, biologiei, chimiei are un scop premeditat pentru a avea o generație viitoare slab pregatită care să nu cunoască limitele geografice ale României, bogățiile naturale și care fără o pregătire superioară să fie doar forță de muncă ieftină pentru țările puternice”, a punctat Dragomir.
Parlamentarii PSD cer mai multă seriozitate și predictibilitate în educarea copiilor
Deși a ținut să sublinieze că momentan nu a apărut niciun document oficial din partea ministerului și că sunt mai mult informații ”pe surse” privind aceste noi modificări, deputatul Florin Mircea a fost de acord să ne transmită punctul său de vedere pe subiect. Acesta a apreciat că ar fi mult mai multă nevoie ca elevii și tinerii să beneficieze de un sistem educațional predictibil, în care să știe cum să se poziționeze și să se poată concentra cât mai mult pe studiu.
”Totuși ar fi bine ca Ministerul Educației, având acum și noile Legi ale educației, ce vor fi votate în Senatul României și ulterior la promulgare la Inițiatorul lor, să propună, să se consulte și să finalizeze procedurile de lucru care să fie valabile pentru perioade mai lungi, să nu mai modifice ocazional după «tot felul de păreri», pentru ca elevii, copiii noștri, să știe la început de ciclu școlar cum se va desfășura și ultima oră din acel ciclu. Dacă nu reușim să facem așa ceva să nu ne mirăm, vorba domnului profesor Florin Slabu, că în scurt timp vom avea materiile «fizica ruletei și a păcănelelor», «chimia tetrahidrocanabinolului și compușii obținuți prin oxidare», «biologia transgender și a mix-ului de gen» și «geografia din hărțile militare americane»....”, a declarat Mircea.
Deputatul PSD Nicu Niță nu a răspuns la întrebările redactorilor ”Obiectiv – Vocea Brăilei” ce i-au fost adresate în scris. Însă senatorul Ion Rotaru nu s-a ferit să abordeze subiectul. Acesta a atras atenția, printre altele, că Ministerul Educației are nevoie de mai multă transparență, de cooptarea unor specialiști în domeniu alături de care să facă modificări, dar doar dacă este cu adevărat necesar și dacă acestea își dovedesc eficiența.
”Din păcate, după părerea mea «România Educată», proiectul președintelui Iohannis s-a dovedit a fi un eșec. Pentru că am avut prea multe reforme de-a lungul timpului, am schimbat prea mulți miniștri și rezultatele nu s-au văzut în sistemul de învățământ. Cel puțin rezultate notabile. Avem probleme deosebite astăzi cu analfabetismul funcțional și așa mai departe. Eu cred că problema revitalizării sistemului de învățământ este destul de complexă și necesită o abordare care să aibă în vedere nu doar o școală modernă bine mobilată și dotată, ci și o programă școlară care să asigure eliminarea disfuncționalităților și generarea acelui cadru care să asigure învățarea efectivă. Partea aceasta care ține de cultură generală, de asimilarea de cunoștințe aprofundate”, a declarat Rotaru, subliniind că tinerii trebuie să fie capabili să asimileze informații, să beneficieze de explicații din partea profesorilor și să participe la dezbateri pentru a putea ulterior să devină niște adulți competenți. Ideal care, potrivit senatorului, nu se poate realiza în niciun caz prin eliminarea de materii școlare importante sau prin simple căutări pe internet pentru a obține informații, dar fără studiu aprofundat în urma căruia să fie acumulate o serie de cunoștințe necesare care ulterior să poată fi aplicate de-a lungul vieții.
”Eu cred că importanți aici și cei care ar trebui să își spună punctul de vedere sunt specialiștii în domeniu. În primul rând dascălii, care au informația la firul ierbii și s-au confruntat cu problemele respective. Au și experiența necesară și expertiza în a-și spune punctele de vedere. Sigur că și eu pot să am un punct de vedere, ca tată, ca părinte, cetățean. Dar problema este extrem de complexă și trebuie tratată ca atare pentru a vedea unde sunt disfuncționalitățile. Or, din ceea ce se discută astăzi, pe această idee de a elimina sau de a reduce un număr de ore la discipline, din ceea ce am înțeles logica și psihologia. Dar este o discuție și în ceea ce privește geografia, filosofia, istoria. Mie mi se pare că este total neadecvată o asemenea soluție și neavenită, având în vedere faptul că școala românească a fost performantă într-un timp, a generat valori, a produs oameni care au avut un aport deosebit în societate. Deci suntem într-o situație extrem de delicată astăzi”, a mai subliniat Rotaru.
Senatorul a mai atras atenția că Legile Educației au trecut de Camera Deputaților și sunt în dezbatere la Senat. Potrivit acestuia, au fost aduse o serie de amendamente, ținta finală fiind aceea de a se crea un cadru general adecvat și necesar pentru resetarea sistemului educațional, însă din punctul său de vedere este nevoie de o mai mare implicare a specialiștilor în domeniu.
”De ce trebuie să tratăm lucrurile serios? Părerea mea este că acele grupuri de lucru - despre care am văzut că se vorbește și care ar trebui să fie alcătuite din oameni care au experiență și expertiză, așa cum spuneam mai înainte - trebuie să aibă în vedere realitățile, nu ceea ce se spune pe nu știu unde. Pentru că eliminarea analfabetismului funcțional și formarea culturii generale se face numai prin învățare și acumularea de cunoștințe în domenii esențiale ale vieții. Or, vorbim aici despre filosofie, biologie, psihologie, geografie și de altele. Așa reușești să asimilezi cunoștințe și așa poți să ai pregătirea necesară. Dacă lași la opțional treaba asta, nu știu dacă este foarte bine. Pentru că poți să ai o curriculă care să aibă în vedere pregătirea generală. Poți să ai în vedere aspecte care țin la anumite școli de pregătire de specialitate și acolo trebuie să pui accentul pe anumite obiecte, dar cultura generală, baza, precum și eliminarea disfuncționalităților înseamnă să ai elemente și cunoștințe din toate domeniile de activitate și din toate obiectele care se studiau odată la școală și care se pare că acum nu mai sunt foarte binevenite”, a mai afirmat sursa citată.
Deputatul Alexandru Popa susține că educația trebuie lăsată în seama specialiștilor
Președintele PNL Brăila, deputatul Alexandru Popa, nu a dorit să comenteze prea mult subiectul. Acesta a recunoscut că nu este în măsură să vorbească despre sistemul de învățământ din România, deoarece nu are vreo calificare în acest sens. Popa a afirmat că ideal ar fi ca specialiștii să decidă care este direcția cea mai bună atunci când vine vorba despre educație.
”Să fiu sincer, nu știu exact ce este benefic pentru elevi, nefiind cadru didactic și neavând o expertiză în această zonă. Cred că ar fi timpul să lăsăm profesioniștii să își spună cuvântul. Cadrele didactice sunt cele mai în măsură să ne spună dacă este bine sau nu. Dacă acestea spun că lucrurile nu sunt pe un făgaș normal, trebuie să ne gândim în așa fel încât să venim cu amendamente și să încercăm să schimbăm treaba asta. Nu știu cum sunt integrate materiile în cauză pe anumite profiluri. Care este numărul de ore pe săptămână. Nu știu întreaga planificare a structurii. De aceea nu vreau să vorbesc eu despre învățământ sau despre medicină, de exemplu. Cadrele didactice și cei care știu cum este mai bine pentru copiii noștri ar trebui să se pronunțe. Eu nu vă pot spune dacă sunt sau nu importante aceste materii”, a declarat Popa.
Având în vedere că a activat ani la rând ca inspector școlar general al Județului Brăila, redactorii ”Obiectiv – Vocea Brăilei” au încercat să obțină un punct de vedere pe acest subiect și de la secretarul de stat în Ministerul Antreprenoriatului și Turismului Cătălin Canciu, președintele municipalei PNL, profesor de Geografie. Din păcate, acesta a preferat să ignore mesajele primite din partea ziarului în care i se oferea ocazia să își expună opinia.
Nici deputatul neafiliat politic (membru PNL Brăila) George Adrian Paladi nu a transmis niciun punct de vedere pe acest subiect.
AUR atrage atenția asupra planului de a menține ignoranța vie în rândul tinerilor
Senatorul AUR Brăila Andrei Hangan a afirmat că aceste propuneri nu sunt altceva decât niște planuri profund anti-românești, care vor avea efecte grave asupra dezvoltării tinerelor generații, atât în plan cognitiv, cât și în plan psihologic.
”Elevii își vor pierde treptat identitatea de neam și spațiu, fiind privați de materii esențiale precum Geografia și Istoria (pentru că știm prea bine că și istoria a fost ciuntită în repetate rânduri, în ultimii ani, pentru a se plia pe o agendă ideologică aflată la modă acum în Occident, străină de interesele națiunilor Europei). Observăm cu consternare cum materii de bază sunt scoase din programă pentru a face loc unor cohorte de materii opționale care ar putea fi incluse cu ușurință ca simple lecții sau capitole în studiul materiilor de bază. Cu ce scop se dorește derutarea elevilor? Probabil că, în viziunea acestor guvernanți rupți de realitate, o generație educată superficial, doar în spiritul prezentului, ar fi mai ușor de condus. Este adevărat, doar că Spiru Haret cred că se răsucește deja în mormânt. Nu asta e moștenirea pe care ne-au lăsat-o cei care au făcut România modernă”, a declarat Hangan.
Acesta a dorit să sublinieze că AUR a lansat, recent, în dezbatere publică un program de guvernare, în care se propune un sistem de învățământ responsabil.
”Cum va putea un elev să înțeleagă educația financiară, dacă nu va avea cunoștințe fundamentale din materiile de bază? Cum va putea un tânăr să înțeleagă pe ce lume trăiește, dacă nu va cunoaște elemente fundamentale din științele exacte? Prin programul de guvernare lansat săptămâna trecută în dezbatere publică, noi, AUR, propunem un sistem de învățământ responsabil, pe model haretian, în care și școlile teoretice, și cele profesionale, și cele vocaționale sau pedagogice să-și aibă rolul lor bine definit în modelarea societății românești. Un stat funcțional are nevoie de cetățeni educați, activi în toate palierele sociale, nu de oameni rupți de realitate, ușor de condus”, a conchis Hangan.
Precizăm că redactorii ”Obiectiv – Vocea Brăilei” au încercat să obțină un punct de vedere pe acest subiect și de la deputatul neafiliat politic Ciprian Ciubuc (ex-AUR) însă nici acesta nu a răspuns invitației noastre.