Conform proiectului ministerului privind descentralizarea, Inspectoratul Şcolar dispune, pe bază de concurs, angajarea pe perioadă determinată a profesorilor stagiari în unităţile de învăţământ. Adică absolvenţii de facultate nu se vor mai putea titulariza imediat după facultate, fiind obligaţi de lege să devină profesori stagiari. Unitatea de învăţământ asigură, cu sprijinul IŞJ, îndrumarea profesorilor stagiari, prin mentori acreditaţi conform legii, iar IŞJ realizează etapa I, eliminatorie, din evaluarea pentru definitivare în învăţământ, adică evaluează portofoliul profesional personal şi face inspecţiile la clasă. Definitivarea în învăţământ se obţine după promovarea unui examen susţinut într-o universitate acreditată şi prezentarea unei lucrări metodico-ştiinţifice. Până acum profesorii dădeau doar examen.
Dezvoltarea profesională a personalului didactic din învăţământ include, în continuare, gradul didactic II, gradul didactic I şi gradul de excelenţă. Pentru gradul didactic II şi pentru gradul didactic I, IŞJ evaluează cadrele didactice prin verificarea numărului minim de credite profesionale acumulat şi evaluarea portofoliului profesional personal şi inspecţii la clasă. Universităţile acreditate realizeazã etapa finală din evaluare, constând din examinare scrisă pentru gradul didactic II, respectiv din examinare scrisă şi prezentarea unei lucrări metodico-ştiinţifice pentru gradul didactic I. Până acum, pentru obţinerea gradului didactic I era suficient să se realizeze o lucrare metodico-ştiinţifică.
Titularizare doar pentru performanţe deosebite
Pentru gradul de excelenţă, Ministerul Educaţiei va organiza anual concurs naţional pe discipline, cu un număr limitat de locuri, conform unei metodologii ce va fi aprobată anual prin Ordin al ministrului Educaţiei. Interesant de menţionat este faptul că acest nou grad didactic nu apare în proiectul propus de Mircea Miclea. Dar se menţionează faptul că doar profesorii cu performanţe deosebite se vor putea bucura de titularizare în întreg sistemul de învăţământ, urmând ca ministerul să stabilească ce înseamnă performanţe deosebite. În viziunea lui Mircea Miclea cadrele didactice sunt titulare doar pe postul ocupat prin concurs, post validat de Consiliul de administraţie al unităţii sau instituţiei de învăţământ. Cariera personalului din învăţământul preuniversitar se administreazã în întregime de angajator, adică de Consiliul de Administraţie al şcolii.
În proiectul ministerului apare noţiunea de titularizare şi profesor suplinitor, dar un alt proiect, cel venit din partea administraţiei prezindenţiale, doreşte menţinerea noţiunii de profesor titular aşa cum este ea cunoscută acum, doar pentru profesorii cu performanţe deosebite, ce înseamnă acestea urmând să stabilească Ministerul Educaţiei. Adică, cel mai probabil, profesorii ar trebui să aibă gradul didactic excelent. Ceilalţi vor fi doar angajaţii şcolii în care au ore, în care au dat concurs, fără a exista obligaţia statului de a le asigura post în altă parte dacă li se desfiinţează catedra.
Profesorii evaluaţi după performanţele la clasă şi rezultatele la evaluările externe
Ministerul Educaţiei a stabilit, în proiect, şi formula de evaluare a performanţelor cadrelor didactice, în urma căreia se acordă calificativele anuale. Esenţiale vor fi performanţa la clasă şi rezultatele obţinute de elevii profesorului la evaluările externe, urmărindu-se tocmai pentru creşterea calităţii actului educaţional şi stabilirea clară a responsabilităţii cadrului didactic în situaţia în care se va trece la descentralizare.
Evaluarea performanţelor profesionale se va face la finalul anului şcolar, în concordanţă cu legile în vigoare, în două etape: completarea fişei de evaluare de către cadrul didactic respectiv - autoevaluare, de către şeful direct şi de către conducătorul unităţii. Urmează interviul de evaluare în faţa Consiliului de Administraţie al unităţii de învăţământ, în care se va completa fişa finală de evaluare, prin medierea diferenţelor existente între cele trei aprecieri, pe baza dovezilor prezentate. Astfel se va stabili calificativul final al cadrului didactic. Pentru fiecare etapă vor fi luate în considerare şi rezultatele evaluărilor externe din perioada analizată prin inspecţie şcolară, evaluare instituţională, dacă acestea există.