Mergi la conţinutul principal
Indemnizațiile de pandemie la control!

Recuperatorii de la ANAF

* ai beneficiat de indemnizație de pandemie și nu ai plătit dările la stat aferente? Atenție: Fiscul va veni să recupereze până la ultimul leuț impozitul și contribuțiile la pensie și sănătate * persoanele fizice și profesioniștii aveau obligația să declare la Fisc aceste venituri din indemnizații reglementate prin OUG 30/2020 și OUG 132/2020 * cine n-a făcut-o, să se aștepte la notificări din partea ANAF care va trece la impunerea lor din oficiu * pentru o lună de indemnizație prin OUG 30/2020 contribuabilul dă înapoi statului contribuții însumând 1.689 lei, iar pentru OUG 132/2020 – circa 930 lei * în 2020, pentru județul nostru indemnizațiile de pandemie pentru persoanele fizice și profesioniști s-au ridicat la circa 9,9 milioane lei 

 

Agenția de Administrare Fiscală pregătește terenul, din punct de vedere procedural, pentru a colecta contribuțiile cuvenite statului de la beneficiarii a două Ordonanțe de Guvern în baza cărora românii afectați direct de măsurile de lockdown, pe perioada pandemiei COVID, au beneficiat de una sau mai multe forme de sprijin financiar direct. Mai precis, este vorba despre impozitul pe venit, contribuția de asigurări sociale (CAS) și contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) aferente veniturilor obținute din indemnizațiile de pandemie acordate PFA-urilor și altor profesioniști pentru întreruperea sau reducerea activității. Aceste categorii de contribuabili aveau obligativitatea de a se înregistra cu aceste venituri la Fisc, pe baza Declarației Unice (formularul 212), și să plătească CAS, CASS și impozit. Pentru cei care au “uitat” să facă acești pași procedurali, ANAF-ul se pregătește să-i identifice și apoi să treacă la impunerea lor din oficiu. Experții fiscali au calculat că pentru o lună de indemnizație reglementată prin OUG 30/2020 în cuantum de, să zicem, 4.000 lei, contribuabilul datorează statului circa 1.600 lei, în timp ce pentru indemnizația prin OUG 132/2020, de 2.200 lei, datorează aproximativ 900 lei. Potrivit unei statistici la nivel județean, au beneficiat de indemnizația pe OUG 30/2020 aproape 360 de persoane fizice, în timp ce alte 145 au încasat indemnizația pe OUG 132/2020. În total s-au plătit undeva la 9,9 milioane lei. Câți dintre acești contribuabili au și plătit contribuțiile cuvenite statului, rămâne ca Fiscul local să stabilească după ce va accesa baza de date cu beneficiarii de indemnizații.   

 

Sunt vizate PFA-urile, profesioniștii, avocații, notarii și persoanele fizice care obțin venituri exclusiv din drepturile de autor și drepturile conexe

Potrivit unui proiect de ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) publicat pe site-ul instituției, contribuția de asigurări sociale (CAS) și contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) aferente veniturilor obținute din indemnizațiile de pandemie acordate PFA-urilor și altor profesioniști pentru întreruperea sau reducerea activității se va stabili, din oficiu, de către autorități, dacă beneficiarii acestora nu le-au declarat la timp prin intermediul declarației unice (formularul 212). Potrivit proiectului de ordin al ANAF, în scopul taxării veniturilor obținute din indemnizațiile acordate sub forma unor ajutoare de stat, pe fondul măsurilor de lockdown din cauza pandemiei, ANAF va modifica procedura privind stabilirea din oficiu a CAS și CASS pe veniturile persoanelor fizice în sensul taxării din oficiu inclusiv a veniturilor obținute din indemnizațiile de pandemie. Este vorba despre două indemnizații diferite, obținute de PFA-uri și de către alți profesioniști, avocați, notari și persoane fizice care obțin venituri exclusiv din drepturile de autor și drepturile conexe. Mai precis, discutăm aici despre indemnizația pentru întreruperea activității, prevăzută de OUG nr. 30/2020, și despre indemnizația de reducere a activității în baza OUG nr. 132/2020.

Astfel, pentru veniturile din indemnizațiile prevăzute în cele două OUG amintite mai sus, persoanelor care nu și-au îndeplinit obligațiile declarative în acest sens li se vor stabili CAS și CASS din oficiu, potrivit proiectului ANAF. În 2021, Fiscul va putea stabili din oficiu aceste contribuții numai pentru indemnizațiile de pandemie primite de persoanele fizice în cursul anului 2020. Iar în 2022 se va putea face la fel cu indemnizațiile încasate în 2021. Contribuabilii trebuie să știe că Fiscul are acces la o evidență foarte clară a plăților de care au beneficiat românii pe perioada pandemiei, și e puțin probabil să nu o acceseze pentru a-i găsi pe cei care s-au sustras de la îndeplinirea obligațiilor fiscale.

 

500 de beneficiari locali cu plăți însumând 9,9 milioane lei

Plățile efective către beneficiari s-au făcut pe două canale principale: pentru angajatori, așadar discutăm aici de persoane juridice, plățile s-au făcut prin intermediul Agențiilor de Șomaj, în timp ce pentru persoanele fizice autorizate, profesioniști, întreprinderi individuale, plățile s-au făcut prin intermediul Agențiilor de Plăți Sociale. Dacă în cazul beneficiarilor persoane juridice îndeplinirea îndatoririlor fiscale s-a făcut automat la momentul plăților, în cazul persoanelor fizice, PFA-urilor, II-urilor, celor cu profesii liberale, procedura a prevăzut ca sarcina fiscală să fie îndeplinită individual, prin depunerea acelei Declarații Unice (formularul fiscal 212).

În cazul județului nostru, potrivit datelor puse la dispoziție de către AJOFM Brăila, prin intermediul instituției s-au făcut plăți în cuantum de 52,75 milioane lei pentru câteva mii de angajatori locali care au solicitat sprijin financiar direct întrucât le-au fost afectate afacerile din cauza măsurilor implementate cu scopul prevenirii răspândirii virusului, pe perioada pandemiei Covid.

În ce privește plățile efectuate prin intermediul AJPIS (Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială) Brăila, potrivit raportului de activitate al instituției, aferent anului 2020, au fost circa 500 de beneficiari, pentru ambele ordonanțe (OUG 30/2020 și OUG 132/2020) cu plăți însumând 9,9 milioane lei.  

Obligațiile fiscale aferente indemnizațiilor de pandemie, încasate în 2020, trebuia declarate și plătite, prin declarația unică (formular 212), până la 25 mai 2021. Structura teritorială a ANAF ne-a comunicat că au fost înregistrare 11.242 de astfel de declarații unice, însă, atenție, aici sunt cumulate toate categoriile de venituri pe care contribuabilii brăileni trebuia să le declare la Fisc, inclusiv, așadar, cele reprezentând indemnizații de pandemie. Următoarea etapă constă în confruntarea bazei de date a beneficiarilor acestor indemnizații cu lista celor care au depus la Fisc Declarația Unică. Procedural, cei care nu au îndeplinit obligația depunerii formularului fiscal vor fi notificați cu privire la acest aspect și au la dispoziție o perioadă de câteva luni în care o pot face de bună voie, în caz contrar urmând ca Fiscul să facă impunerea din oficiu. Atenție! Proiectul de ordin nu se aplică acum. Acesta are nevoie de semnătura președintelui ANAF și de publicarea în Monitorul Oficial pentru a intra în vigoare.

 

Ce și cât datorează statului pentru indemnizațiile de pandemie

Experții fiscali au făcut și un calcul estimativ privind cuantumul obligațiilor fiscale datorate de beneficiarii celor două indemnizații.  

În cazul OUG nr. 30/2020 pentru suspendarea temporară a activității, cuantumul indemnizației este în cotă de 75% din câștigul salarial mediu brut pentru anul 2020 (5.429 de lei), adică 4.071,75 lei. Pentru o lună de indemnizație în acest cuantum contribuabilul dă înapoi statului CASS de 407 lei, CAS de aproape 1.018 lei, precum și impozit de circa 264 de lei – cu aproximație, așadar un total de 1.689 lei.

Pentru indemnizația din OUG 132, 41,5% din câștigul salarial mediu brut, adică circa 2.253 de lei, contribuabilul dă înapoi statului CASS de 225 de lei, CAS de 563 de lei și impozit de 146,5 lei, așadar un total de 934,5 lei.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati pe facebook.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

Comentarii

 
 

INFORMAŢII CONTACT

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro

 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu