Visul directorului oricărui grup şcolar - promovabilitate peste 90% la bacalaureat - este împlinit de câţiva ani la Grupul Şcolar Industrial de Electronică şi Telecomunicaţii din Constanţa. Experienţa lor a fost împărtăşită ieri, în cadrul unei întâlniri organizate de Grupul Şcolar "Anghel Saligny", iniţiat de directorul Petruţa Simionescu.
Experimentul Telecom este aplicat la Constanţa de patru ani şi şi-a dovedit eficienţa: au fost ani cu promovabilitate 100%, însă nici în anii grei nu a scăzut sub 90%, iar elevii nu sunt dintre cei mai buni ai oraşului. La testele iniţiale de la matematică o clasă a obţinut media 3.32.
Directorul grupului şcolar din Constanţa, prof. Gheorghe Gavrilă, a precizat că la acest experiment s-a pornit avându-se în vedere realităţile sistemului. Elevii nu aveau interes pentru învăţătură, lipseau foarte mult de la şcoală şi erau supraaglomeraţi din cauza numărului mare de ore. Profesorii, în special cei tineri, nu aveau o pregătire pedagogică adecvată, schimbau foarte des şcoala din cauza metodologiei de ocupare a posturilor, cei care obţineau gradele nu se mai implicau în activităţi, slaba legătură cu familia, programa nu se parcurgea în totalitate. Părinţii, la rândul lor, nu-şi cunoşteau drepturile şi aveau mentalitatea că educaţia copilului se face numai la şcoală.
Cel mai important instrument - jurnalul clasei
"Am plecat de la aceste premise şi de la faptul că nu putem schimba legile, dar putem face alte lucruri care să schimbe cumva sistemul educaţional. Pentru că unii elevi se plictiseau, am introdus cursuri facultative conform dorinţelor elevilor şi avem de patru ani succes cu ele, numărul de elevi care le urmează creşte mereu. Împărţirea pe clase nu o mai făceam noi, ci elevii, în prima zi, îşi aleg clasa în funcţie de profesori şi specializare. La prima oră profesorul negociază cu elevii un parteneriat pe care ambii se obligă să-l respecte. Am tipărit un ghid al părinţilor, al profesorilor, am instituit «părintele de serviciu» pe şcoală. Un părinte de la clasa a IX-a stă timp de şase ore în curte, pe holuri, printre elevi, îi notează pe cei care întârzie. În şcoală se intră doar pe bază de cartelă, am înfiinţat şi un cabinet psihologic susţinut din banii Asociaţiei Părinţilor", a explicat directorul Gheorghe Gavrilă.
Dar cel mai important instrument este jurnalul clasei, în care fiecare profesor trece în dreptul fiecărui elev numărul de credite obţinute la oră, între zero şi doi, iar după cinci ore se trece suma creditelor în catalog, astfel că evaluarea este transparentă şi echidistantă. Elevii obraznici sau care nu-şi fac temele primesc zero credite, cei care sunt atenţi, dar nu participă la oră primesc un credit, iar cei care răspund la oră primesc două credite. În cazul absenţei, elevul este obligat să vină cu lecţia scrisă pe caiet, este ascultat şi poate primi maxim un credit. De asemenea, elevii au şi un carnet în care sunt trecute toate activităţile de voluntariat sau extraşcolare la care participă, iar în cadrul practicii se realizează un jurnal, cu aprecieri ale firmelor unde se realizează activitatea, documente care ajută ulterior la angjarea absolvenţilor. Aplicând acest sistem, la Grupul Şcolar Industrial de Electronică şi Telecomunicaţii din Constanţa s-a micşorat absenteismul, a crescut implicarea părinţilor în sistemul educaţional şi, cel mai important, rezultatele la bacalaureat sunt foarte bune.