Mergi la conţinutul principal

Ratacind printre dezamagiri

Ratacind printre dezamagiri. Asta cred ca fac membrii Academiei anul acesta!
Pentru inceput, cele cinci filme care intra in competitie pentru cel mai bun film sint: "Michael Clayton", "There Will Be Blood", "Atonemen", "Juno" si "No Country For Old Men".
In urma succesului seriei "Bourne" - "Identity" (2002), "Supremacy" (2004) si "Ultimatum" (2007), scenaristul Tony Gilroy s-a gindit sa semneze si regia filmului "Michael Clayton", care a reusit sa adune nu mai putin de 7 nominalizari. Este un film slab, anost, in care Gilroy incearca in zadar sa dea greutate psihologica unui banal film de actiune. Monologurile plictisitoare tinute de niste avocati care se intorc de la pragmatism la umanism - asumindu-si orice risc! - sint strecurate grotesc printre masinatiuni si crime. George Clooney, acest Alain Delon al filmului american, isi iese din fire de vreo doua ori, in rest ramine impersonal, si iata-l candidat pentru cea mai buna interpretare masculina, in rolul sters al avocatului Michael Clayton. In schimb, Tilda Swinton si Tom Wilkinson (maistrul stripteuz din "The Full Monty", 1997) sint nominalizati pe drept pentru rolurile secundare realizate: avocata Karen Crowder - ambitia ca viciu si avocatul Arthur Edens - nebunia care insoteste convertirea.
Daca in primele 12 minute din "Michael Clayton" ai senzatia ca ai ascultat deja jumatate din scenariu, "There Will Be Blood", in tot atitea minute de tacere, debuteaza cu drama simpla a minerului singuratic de la sfirsitul secolului XIX din State. Filmul lui Paul Thomas Anderson (nominalizat la Oscar pentru cel mai bun scenariu in 1998 pentru Boogie Nights si in 2000 pentru Magnolia) are la baza romanul Oil! al lui Upton Sinclair, in care este zugravit traiul unei familii de petrolisti. Bineinteles, petrolul, implicit banii, il imping spre crima pe Daniel Plainview, un mizantrop si un ateu declarat. Urmarindu-l pe Daniel Day-Lewis (nominalizat pentru cel mai bun actor) in rolul lui Plainview, aflat permanent in conflict cu tinarul Eli Sunday (Paul Dano), intemeietor al unei secte - "A treia revelatie", am avut impresia ca-l vad pe Remus Margineanu jucind intr-o combinatie de "How Green Was My Valley" (Oscar, 1942) cu "Pruncul, petrolul si Ardelenii" (nimic, 1981), dar fara ardeleni si fara umor... "There Will Be Blood", care sare peste optiunea din ultimul timp a americanilor pentru epica mozaicata, postmoderna ("Crash" si "Departed", Oscar 2006 si 2007), aspira la marele trofeu pentru inca 6 sectiuni: regie, scenariu, sunet etc.
"Atonement", coproductie anglo-franceza, descrie o poveste de iubire in vreme de razboi, dupa retetarul hollywoodian: buget mare, amploare, locatii deosebite si actori titrati pentru vesnicul triunghi amoros: tinarul promitator James McAvoy - protejatul Robbie, indragit de doua surori interpretate de delicata Keira Knightley si, la doar 14 ani, proaspat nominalizata Saoirse Ronan. Ecranizarea romanului lui Ian McEwan poate fi comparata mai degraba cu "Yanks" si "Hanover Street" , si in nici un caz cu "Pearl Harbor" ori cu "Saving Private Ryan", unde se incearca, partial, dar la proportii gigantice, reluarea celui de-al doilea razboi mondial.
Interesant este "Juno", o comedioara romantica cu muzica buna si culori vii despre o adolescenta rebela, care gestioneaza intr-un mod original o situatie de criza. Rolul tinerei insarcinate este interpretat de Ellen Page, nominalizata si pentru cel mai bun rol principal feminin.
"No Country For Old Men", un film bun, dar simplist si singeros, despre o actiune de recuperare initiata de o banda mexicana si pusa in practica de un ucigas platit, cu principii amorale. Cel putin ciudata este nominalizarea lui Javier Bardem pentru rol secundar, odata ce masinaria ucigasa pe care o intruchipeaza e unul din motoarele principale ale actiunii filmului. Tommy Lee Jones, alias Ed, batrinul serif obosit si contrariat, este nominalizat in schimb pentru Hank Deerfield, un personaj mult mai activ si mai expresiv. Acesta, fost sergent combatant, incearca alaturi de detectivul Sanders (Charlize Theron) sa descopere adevarul despre moartea fiului sau, Mike, abia venit din Irak, in "In the Valley of Elah", un film bine construit, cu mesaj pacifist.
Alaturi de amintitii George Clooney, Daniel Day-Lewis si Tommy Lee Jones, pentru cel mai bun actor in rol principal mai intra in competitie si Viggo Mortensen si Johnny Depp. Acesta din urma, care in 2007 a dat viata pentru a treia oara personajului nitel confuz din "Pirates of Caribbean", atit de iubitul Jack Sparrow, este nominalizat pentru un rol care il prinde ca o manusa: Sweeney Todd, un barbier dement care taie cu briciul jugularele clientilor... In munca de indepartare a cadavrelor e secondat de actrita Helena Bonham Carter, care a mai aparut la fel de ciufulita si ciudata in "Till Human Voices Wake Us" (2002) sau in "Harry Potter and the Order of the Phoenix" (2007). Nu are sens sa detaliem vechea poveste a deportatului intors acasa cu gind de razbunare... "Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street", un horror musical pentru iubitorii filmelor lui Tim Burton, mai ales al celor in care acesta a mai colaborat cu cei doi mari actori ("Corpse Bride", "Charlie And The Chocolate Factory", "Planet of the Apes", "Edward Scissorhands" s.a.m.d.). Viggo Mortensen are un rol foarte bun in "Eastern Promises", in regia lui David Cronenberg, dar asta nu inseamna ca filmul despre filiala londoneza a mafiei rusesti nu incepe la fel de penibil: cu o executie in lumea crimei organizate, recte un git taiat de la un capat la altul, cu briciul...
Cel putin curioasa este nominalizarea lui Cate Blanchett pentru rolul reginei din "Elizabeth: The Golden Age" (urmare a Elizabeth: The Virgin Queen, 1998). Pentru simplul fapt ca sta intepenita intr-un machiaj alb-laptos, drept in mijlocul unui film istoric tern, unde remarcabile sint doar doua-trei marine - si da sa aiba o reverie erotica, nu cred ca ar fi trebuit sa ajunga la aceasta onoare... Daca Helen Mirren, interpretind-o pe regina Elisabeta a II-a, a luat Oscarul anul trecut pentru cea mai buna actrita in rol principal, in "The Queen", este greu de crezut ca Blanchett va capata statueta mult-visata doar pentru realizarea unei simetrii a morgii impuse de eticheta regala.
Pe linga Cate Blanchet, nominalizata pentru cea mai buna actrita in rol principal mai sint Ellen Page pentru rolul adolescentei Juno, Laura Linney, indatoritoarea fiica Wendy din "The Savages", Julie Christie, deja detinatoare a Globului de Aur pentru rolul din "Away From Her" si Marion Cotillard. "La Môme" (La Vie En Rose) aproape ca este o testare a capacitatii de memorare si introducere a unei coerente logice intr-un puzzle desavirsit. Biografia lui Piaf este segmentata si incurcata fara rost in speranta obtinerii unei tensiuni marite. "Non, je ne regrette rien", piesa din final, in loc sa exprime emotie, aduce usurare. Marion Cotillard joaca, in schimb, perfect involutia fizica a celebrei cintarete. Prestatia ei, costumele si machiajul fac, totusi, din el un film biografic bun, cu mult peste "Callas Forever" al lui Zeffirelli.

CASETA

Lupta pentru titlul de cel mai buni regizori

Aproape ca o regula, filmele candidate la cel mai bun film dau si nominalizarile pentru cel mai bun regizor. Nominalizatii sint: fratii Coen pentru filmul de actiune "No Country For Old Men", Jason Reitman pentru filmul de duminica "Juno", amintitii Paul Thomas Anderson si Tony Gilroy, la care se adauga si Julian Schnabel. Nemultumitul regizor revendica premiul pentru "Le Scaphandre et le papillon", un film despre Jean-Dominique Bauby, care, paralizat in urma unui atac cerebral, isi poate misca doar ochiul sting. Pe linie carteziana, un spirit liber ca un fluture intr-un costum greoi de scafandru... Desi imaginile ochiului sting sint montate grozav si amestecate cu flash-back-uri care-l prezinta pe de-a-ntregul pe Mathieu Amalric - interpretul nefericitului redactor de la "Elle" - avem de-a face, totusi, cu un film situat in umbra lui "Mar adentro" (Oscar, 2004).

CASETA

"Ratalouille" si "Persepolis", in gala desenului animat

"Die Fälscher "(Austria), "Beaufort" (Israel) si "Katyn" (Polonia), toate despre razboi, "12"-le lui Nikita Mihalkov, despre intoleranta care urmeaza unui razboi si "Mongol" (Kazahstan), o recomandata biografie artistica a lui Gingis Han, dar pigmentata cu citeva scene de razboi... se bat pentru cel mai bun film strain.
La desenele animate, favoritului "Ratatouille", excelent realizat, poveste spumoasa despre un pui de sobolan (rat) pasionat de arta gastronomica, ii sufla in ceafa "Persepolis", perdant la Globul de Aur, sectiunea cel mai bun film strain, dar care nu va avea sanse - fiind totusi o drama frantuzeasca alb-negru, nu un entertainment de calitate produs de Studiourile Pixar!... "Ratatouille" mai este nominalizat de altfel si pentru muzica, sunet, scenariu. Cele doua se distanteaza la citeva lungimi de pelicula de "Surf’s Up" - un film din nou despre pinguini!...
Michael Moore este din nou preferat la sectiunea rezervata filmelor documentare. In Sicko inspecteaza comparativ sistemele de sanatate din Canada, Franta, Marea Britanie si deloc atractivele S.U.A. . Interviuri despre costurile ridicate si calitatea actului medical, informatii privind firmele de asigurari de sanatate care ucid pentru profit persoane nemultumite, toate legate in sarcasmul sau protestatar.

Jack Nicholson si Morgan Freeman, marii absenti la Oscar

Printre absentele notabile am putea nominaliza "Lions For Lambs" al lui Robert Redford, cu Tom Cruise si Meryl Streep, "I Am Legend", drama S.F. cu Will Smith sau filmul biografic "Control". Lista efectelor speciale din "The Golden Compass", "Transformers" si "Pirates of Caribbean III" putea fi completata cu cele din "Pathfinder" si ultima parte a trilogiei "Resident Evil", "Extinction". Dar mai ales "The Bucket List" lipseste nejustificat! Doi grei ai Hollywoodului, in sfirsit, se intilnesc intr-o tragicomedie cu subiect usor: doi octogenari, unul miliardar (Jack Nicholson), unul sarac (Morgan Freeman), afla ca au cancer in faza terminala si bifeaza impreuna lucruri dorite de demult ce si-au propus sa le duca la indeplinire pe ultima suta de metri. Acelasi Freeman intelept si retinut din "Bruce Allmighty" (2003) se completeaza perfect cu fervoarea unui neobosit Jack Nicholson pendulind din nou intre altruism si cinism, aproape ca o continuare a lui "As Good As It Gets" (1997). Poate ca membrii Academiei au considerat ca sint mai mult decit suficiente cele 12 nominalizari pe care le au si 4 Oscaruri pe care le detin...
Oricum, nu este un an in care vor fi premiate filmele cu scene de homosexualitate ("Brokeback Mountains" - 3 Oscaruri in 2006) sau masturbare ("American Beauty" - 5 Oscaruri in 2000). Sintem in 2008, la o distanta imensa de filmele memorabile ale anilor ’90!... Asa ca avem de ales intre o injectie facuta intre degetele de la picioare, pentru a nu se observa intepatura la examinarea medicului legist ("Michael Clayton"), un cap spart cu lovituri repetate de popica din lemn de esenta tare ("There Will Be Blood"), un tub portabil de aer comprimat cu un dispozitiv care, daca este minuit bine, face ca moartea sa fie o eutanasie sterila ("No Country For Old Men") sau clasicele briciuri pentru taiat gituri ("Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street" si "Eastern Promises"). Sper totusi ca Oscarul cel mare sa se duca spre acuzatia de viol din "Atonement" sau, in cel mai rau caz, sa-i revina mamei-surogat "Juno".
Si cind te gindesti ca unii visatori vedeau filmul lui Mungiu, "4 luni, 3 saptamini si 2 zile", despre un avort, in cursa pentru Oscar!...

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro