Raportul lui Mihai Tudose. Dezbateri în sesiunea plenară - declarații scrise | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Raportul lui Mihai Tudose. Dezbateri în sesiunea plenară - declarații scrise

• europarlamentarul PSD ne-a trimis bilanțul muncii sale de 4 ani în Parlamentul Europei • astăzi, episodul 2 •  sprijinul acordat de UE în timpul pandemiei, pericolul inteligenței artificiale, șantajul Ungariei și al Poloniei apropo de statul de drept, tranziția energetică, Europa cu două viteze, despre ipocrizia unor state în raport cu Rusia, despre poluare sunt doar câteva teme pe care europarlamentarul PSD a avut poziții interesante

 

Raportul extrem de amplu trimis de europarlamentarul Mihai Tudose pe adresa redacției este structurat pe trei direcții: 1 - dezbateri în plen, 2 - propuneri de rezoluție europarlamentară și 3 - explicații scrise pentru voturi în plen. După primul episod dat publicității în luna decembrie, continuăm cu episodul 2, care relevă intervențiile scrise ale fostului premier pe problemele stringente ale vremii.

 

În primul rând, europarlamentarul Mihai Tudose nu a ratat momentul comemorării a 30 de ani de la Revoluția română din decembrie 1989, pe 16 decembrie 2019: „La temelia libertății recâștigate de români stă sacrificiul de sânge al celor 1 116 morți și 4 089 de răniți, mulți în împrejurări încă neelucidate. (...) Dacă persistă fractura est-vest în cadrul UE, atunci este și din cauza neasumării acestei responsabilități istorice

A urmat în 14 ianuarie 2020, Prezentarea programului de activități al președinției croate, ocazie cu care europarlamentarul român a avut câteva observații. „Doresc să atrag atenția Președinției croate a Consiliului UE asupra faptului că Nord Stream 2 nu este doar un proiect economic, ci și unul cu implicații grave asupra securității energetice europene. Sancțiunile impuse de SUA companiilor participante la construcția gazoductului sunt un avertisment serios în privința riscurilor care privesc Uniunea în ansamblul său, prin creșterea dependenței de o singură sursă de aprovizionare cu gaz”, a atras atenția la acea vreme Mihai Tudose. „Constatăm, la București și în celelalte capitale eliberate acum trei decenii de comunism, că apetitul pentru business al unor state membre primează asupra principiului solidarității, ce stă la temelia unității europene, precum și asupra securității energetice comune”, a punctat printre altele europarlamentarul.

 

Starea Uniunii - 16 septembrie 2020

...”Din păcate, viziunea în mare măsură comună a Parlamentului și Comisiei se lovește de un Consiliu paralizat de regula deciziei unanime și de interesele egoiste ale unora dintre cele mai vechi state ale Uniunii. Cetățenii europeni au nevoie de suport concret pentru a face față greutăților cu care se confruntă.

Solicit Comisiei să acționeze pentru ca sprijinul de la Bruxelles să ajungă acolo unde e mai mare nevoie de el. Urgența sanitară e dublată de o urgență social-economică. Aceasta e ordinea corectă a priorităților. Apoi, putem face planuri având drept orizont anul 2050”, a punctat Mihai Tudose la acea vreme când deja lovise pandemia.

 

 Condiționalitatea referitoare la statul de drept în contextul CFM 2021-2027 și al Next Generation EU - 5 octombrie 2020: „țări care au aderat acum 16 ani la UE se confruntă cu involuții democratice îngrijorătoare”

„Sunt în curs negocieri între Consiliu și Parlament privind condiționarea fondurilor europene de respectarea statului de drept. Din păcate, pozițiile celor doi colegiuitori - definite la Consiliul din 17-21 iulie, respectiv prin rezoluția europarlamentară pe care am votat-o la 23 iulie - par greu de armonizat.

Există riscul blocării în Parlamentul European a adoptării bugetului UE pe următorii șapte ani, dacă nu vedem din partea Consiliului deschidere pentru crearea mecanismului de condiționare a fondurilor europene de respectarea principiilor statului de drept. Pentru a fi funcțional, acest mecanism trebuie să poată fi activat printr-o majoritate calificată în Consiliu. Țări care au aderat acum 16 ani la UE se confruntă cu involuții democratice îngrijorătoare”, a avertizat europarlamentarul

 

Actul legislativ privind serviciile digitale/inteligența artificială, robotica și tehnologiile conexe - 19 octombrie 2020

„Pachetul de șase rapoarte europarlamentare consacrate serviciilor digitale și inteligenței artificiale reflectă îngrijorarea cauzată de discrepanța între impactul noilor tehnologii asupra vieții noastre și legislația deficitară și perimată în domeniu. (...) Mă îngrijorează, în special, volumul de conținut online ilegal, vulnerabilitatea UE la atacuri cibernetice și dezinformare, precum și dificultatea de a reglementa activitatea marilor platforme de Internet pentru protejarea drepturilor utilizatorilor. (...) Avem nevoie de adaptarea normelor de drept civil și comercial pentru activitatea online, precum și de un cadru de răspundere civilă pentru exploatarea sistemelor de inteligență artificială”, a punctat Mihai Tudose încă de atunci. „Nu în ultimul rând, impactul inteligenței artificiale asupra apărării și securității europene ne obligă să dezvoltăm reziliența strategică, printr-o strategie sectorială, care consider că trebuie definită în strânsă colaborare de către UE și NATO”, a avertizat europarlamentarul despre un pericol tot mai evident după 3 ani.

 

 Pregătirea reuniunii Consiliului European din 10-11 decembrie 2020 - 25 noiembrie 2020

„Este inadmisibil șantajul Ungariei și Poloniei, care resping prin veto cadrul financiar multianual și Planul de relansare a economiei UE, opunându-se condiționării fondurilor europene de respectarea statului de drept. Cetățenii UE sunt vitregiți de sprijinul de urgență în fața crizei pandemice din cauza acestor guverne cu periculoasă orientare anti-europeană. S-a ajuns la situația în care primarii Budapestei și Varșoviei cer accesul direct al municipalităților la finanțarea europeană, pentru a evita izolarea păguboasă.

Parlamentul European și-a afirmat categoric decizia de a nu ceda acestui șantaj. Nu vom accepta niciun compromis care să pună în pericol bugetul european prin eventuale violări ale statului de drept. În consecință, cer Consiliului ca la Summit-ul „ultimei șanse” din 10-11 decembrie să găsească modalități de ieșire din actualul impas, fără concesii într-un punct fundamental pentru unitatea europeană bazată pe statul de drept și norme democratice”, a declarat Tudose.

 

Concluziile reuniunii Consiliului European din 10-11 decembrie 2020 - CFM, condiționalitatea privind statul de drept și resursele proprii ș.a - 16 decembrie 2020

„Am votat pentru cadrul financiar multianual, cu speranța că fondurile UE, însumând 1 074,3 miliarde de euro pentru perioada 2021-2027, vor ajunge cât mai repede acolo unde e nevoie stringentă de ele: la cei mai afectați de criza pandemică. Esența efortului bugetar european trebuie să fie limitarea proporțiilor dezastrului economic și social declanșat în acest an și sprijinirea statelor membre să-și relanseze creșterea.

Este foarte important ca Parlamentul European să fie implicat, împreună cu Consiliul, în monitorizarea modului de gestionare a fondurilor de redresare – 750 de miliarde de euro, din care 390 de miliarde subvenții, care vor completa bugetul pe următorii șapte ani. în perspectiva datoriei ce va fi contractată de Comisia Europeană pentru Fondul de redresare, devin esențiale resursele proprii ale UE, pentru ca statele membre, în efortul de rambursare, să nu sufere majorări împovărătoare ale contribuțiilor la bugetul Uniunii.

De aceea, se impune această foaie de parcurs pentru introducerea de noi surse de venituri directe ale UE, precum taxa digitală și taxa pe tranzacțiile financiare”, a fost poziția europarlamentarului român.

 

Învestirea noului președinte al Statelor Unite ale Americii și actuala situație politică - 20 ianuarie 2021

„Președintele Joe Biden e chemat să scoată SUA din criza dezbinării extreme și să stopeze dezechilibrul global, tot mai accentuat. Societatea americană a ajuns la o cotă periculoasă de tensiune, după ani de instigări la intoleranță și violență. Administrația Biden trebuie să închidă rănile Americii, dar și să pună piciorul în pragul unei lumi mai învolburate ca niciodată după sfârșitul Războiului Rece”, a declarat la vremea aceea Tudose.

 

 Programul InvestEU - 9 martie 2021

„Regulamentul ce instituie programul InvestEU răspunde necesității de a mobiliza - pe lângă subvențiile și împrumuturile din Planul de Relansare și Reziliență – investiții publice și private masive, care să contribuie la ieșirea economiei europene din criză. Garanția publică, de 26 de miliarde, este menită să încurajeze investitorii către cele patru direcții esențiale pentru viitor: infrastructuri durabile, digitalizare, IMM-uri și competențe profesionale. Este important faptul că statele membre vor putea mobiliza până la 5 % din fondurile europene pentru coeziune și până la 4 % din Planul de relansare pentru a finanța contribuția națională în cadrul InvestEU. Acest nou cadru financiar, preconizat să atingă 400 de miliarde de euro, duce mai departe Fondul European pentru Investiții Strategice, care a fost o reușită - dar nu pentru toate statele UE”, a punctat Tudose. „Decalajele înregistrate în aplicarea Planului „Juncker” reflectă un dezechilibru care riscă să se cronicizeze între noile și vechile țări membre. Implementarea InvestEU trebuie să vizeze cu prioritate atenuarea acestor discrepanțe”, a declarat europarlamentarul cu referire directă la Europa cu două viteze.

 

Pregătirea reuniunii Consiliului European din 25 și 26 martie 2021 - Adeverința electronică verde - 24 martie 2021

„Susțin Regulamentul privind adeverința verde electronică, pentru a accelera procedura de restabilire a circulației libere și sigure în UE. Am în vedere necesitatea deblocării economiei și deschiderii circulației cetățenilor în vară. Pentru a nu exista discriminări între cei vaccinați și cei care nu au făcut vaccinul, vor fi, în fapt, trei certificate de călătorie: pentru cei vaccinați, pentru cei care au un test negativ recent și pentru cei care s-au vindecat de Covid-19. Cele trei adeverințe de călătorie vor fi eliberate gratuit, în format digital sau pe suport de hârtie, în limba oficială a statului emitent și în engleză.

Admit că nu este o variantă ideală, dar e mai bine decât să avem 27 de eventuale adeverințe diferite, de la un stat membru la altul, și decât să avem granițe închise și restricții nearmonizate la nivel european.

Potrivit calendarului actual, adeverința verde urmează să intre în vigoare în iunie. De aceea, solicit ca negocierile viitoare Parlament-Consiliu, pentru adoptarea regulamentului propus de Comisie, să se desfășoare în regim de urgență, așa cum impune situația”, și-a argumentat Mihai Tudose poziția pro-adeverința verde.

 

Rusia, cazul lui Alexei Navalnâi, acumularea de forțe militare la frontiera cu Ucraina - 28 aprilie 2021: „Această dezbatere este, din păcate, doar un mod de aflare în treabă

„Nu avem, încă, o strategie europeană pentru relația cu Rusia”, a declarat răspicat Mihai Tudose, continuând explicațiile: „O strategie ar însemna ca înaltul Reprezentant pentru Politică Externă să nu mai expună UE unor situații umilitoare, nici ca unele state membre să se înghesuie să joace rolul de cal troian, nici ca unele capitale europene să întindă mâna pentru a căpăta un vaccin neaprobat încă de Agenția Europeană a Medicamentului ori ca alte cancelarii să își vadă de interesul propriu al aprovizionării, în condiții avantajoase, cu gaz rusesc, prin NordStream 2, în ciuda avertismentelor SUA și ale țărilor din Flancul Estic asupra riscurilor nu doar economice, dar mai ales în materie de securitate”.

Finalul declarației este sugestiv: „Această dezbatere este, din păcate, doar un mod de aflare în treabă. Nu este asta, însă, suficient pentru a servi drept paravan jocului individual și egoist al unor state din UE în relația proprie cu Rusia?”

 

Fondul pentru o tranziție justă - 17 mai 2021: „Este vital să evităm deșertificarea economică și demografică a unor bazine carbonifere cu tradiție, precum Valea Jiului”

„Acest fond reprezintă o încercare de sprijinire a tranziției ecologice în statele membre. Regret însă diminuarea drastică a bugetului său de către Consiliu, în raport cu propunerile Comisiei și Parlamentului. Cele 17,5 miliarde de euro convenite sunt insuficiente pentru a acoperi nevoile social-economice ale schimbării de paradigmă energetică, de aceea consider că trebuie analizată posibilitatea suplimentării bugetare în 2024, în temeiul articolului 3, alineatul (3) privind resursele și al articolului 5 privind mecanismul de recompensare verde din Regulament”, a declarat europarlamentarul român.

În același context, au venit și argumentele: „Este vital să evităm deșertificarea economică și demografică a unor bazine carbonifere cu tradiție, precum Valea Jiului în România. De aceea, solicit o atenție specială acordată atenuării impactului în țările care se bazează pe combustibili fosili. în acest sens, atrag atenția asupra riscului unei tranziții cu mai multe viteze și, drept consecință, a agravării decalajelor între regiunile UE. Este nevoie de un mecanism pentru o tranziție echitabilă dincolo de orizontul anului 2027, pentru a susține într-o manieră eficientă și sustenabilă regiunile afectate.

Ar fi fost mult mai realist dacă regulamentul ar fi confirmat cererea Parlamentului European, din septembrie 2020, de recunoaștere a gazului natural ca tehnologie de tranziție în procesul de decarbonificare”.

 

Pregătirea Summitului G7 din perioada 11-13 iunie și a Summitului UE-SUA - 9 iunie 2021

„Provocările cu care ne confruntăm, venite în special dinspre regimuri dictatorial-revizioniste, obligă democrațiile occidentale să strângă rândurile. E timpul ca NATO și UE să-și coordoneze mai bine politicile, e timpul ca UE și SUA să intre într-o nouă fază de strânsă cooperare pe toate planurile, e timpul ca valorile și interesele noastre comune să prevaleze asupra apetitului individual pentru business cu orice preț, ori asupra unor devieri de la logica unității transatlantice.

Avem nevoie de o poziție solidară și puternică în fața agresivității ruse și de o consolidare a flancului estic al UE și NATO. Avem, totodată, nevoie de un parteneriat de investiții și comerț UE-SUA capabil să facă față mutațiilor economice ale secolului XXI și implicațiilor lor geostrategice. Orice impuls spre o competiție între UE și SUA, precum și orice concesie făcută rivalilor noștri sistemici nu sunt altceva decât pași autodistructivi, în contextul marilor tendințe globale actuale”, a avertizat Mihai Tudose

 

Starea Uniunii - 15 septembrie 2021: „La poluarea planetei UE contribuie cu doar 9 %”

„Mă bucur că am regăsit, între propunerile formulate de președinta Comisiei Europene, răspunsuri la unele din îngrijorările cetățenilor și ale mele (...)

Au fost, însă, și puncte de vedere surprinzătoare, precum anunțul privind dublarea finanțării UE pentru biodiversitatea mondială și majorarea contribuției europene la susținerea tranziției ecologice în țările mai puțin dezvoltate ale lumii. Asta în condițiile în care UE riscă, în următoarele decenii, o fractură socială și economică internă fără precedent, în lipsa unei analize serioase de impact a tranziției verzi. Este nevoie, în primul rând, de o solidaritate reală în interiorul Uniunii, exprimată inclusiv printr-un Pact social pentru climat, pe care noi, social-democrații europeni, îl propunem. Apoi, se impune un parteneriat global pentru salvarea planetei, la a cărei poluare UE contribuie cu doar 9 %”, a declarat europarlamentarul social-democrat.

„În ceea ce privește pledoaria doamnei von der Leyen pentru o Uniune Europeană a Apărării, țin să atrag atenția că de la necesara creare a unei politici și capacități europene de apărare cibernetică până la riscul fatal al dublării și subminării NATO este un pas care trebuie evitat în mod categoric”, a avertizat Mihai Tudose, cu referire la încercarea nefericită de a crea o structură militară în UE.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro