• din totalul de 186 de autospeciale aflate în dotarea Inspectoratului de Poliţie Judeţean Brăila, 42 au o vechime mai mare de 10 ani • cele mai multe, 118 la număr, au mai puţin de 5 ani vechime • recent, IPJ Brăila a primit 12 autoturisme noi nouţe, ceea ce ajută extrem de mult în activitatea poliţienească • sindicaliştii susţin că multe dintre maşinile de la inspectoratele de poliţie din ţară ar fi trebuit de mult timp casate
Sindicaliştii susţin că multe dintre maşinile de poliţie sunt praf şi că mare parte dintre acestea ar trebuie casate. Situaţia este aceeaşi la nivelul tuturor instituţiilor de poliţie din ţară, după cum au declarat recent reprezentanţii sindicali. Cotidianul nostru a solicitat o situaţie de la Inspectoratul de Poliţie Judeţean (IPJ) Brăila, tocmai pentru a vedea cât de vechi sunt autospecialele din dotare. Ni s-a transmis că Poliţia Brăila are 186 de autospeciale în dotare, însă cele mai multe, peste 100, au mai puţin de 5 ani vechime. Câte ar trebui casate, nu ni s-a comunicat, însă ni s-a explicat că procedura se execută în funcţie de defecţiuni şi costurile acestora.
La nivel naţional s-a arătat faptul că multe dintre maşinile folosite în misiuni de către poliţiştii români au caroserii ruginite, cauciucuri tocite şi sisteme de siguranţă improvizate. Într-un articol de presă prezentat la începutul lunii iulie, se arăta că, la Braşov, inspectorii Protecţiei Consumatorului au descoperit în trafic mai multe astfel de autoturisme aflate într-o stare deplorabilă şi au aflat de la Registrul Auto Român (RAR) că unele nu aveau nici Inspecţia Tehnică Periodică la zi. Poliţia Braşov a infirmat acuzaţiile şi a precizat că în parcul auto al instituţiei nu există maşini fără ITP la zi. Liderii de sindicat spuneau că jumătate din parcul auto al Poliţiei Române ar fi trebuit casat încă de acum 10 ani.
Situaţia de la IPJ Brăila
Potrivit informaţiilor transmise, în urma solicitării redactorilor Obiectiv – Vocea Brăilei, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Brăila are în dotare 186 de autospeciale de poliţie, mărcile Dacia, Volkswagen, Nissan şi Mercedes. Dintre acestea, 118 au mai puţin de 5 ani vechime, 26 de autospeciale au vechimea între 5 şi 10 ani, iar 42 au o vechime mai mare de 10 ani. Autospecialele din dotare sunt folosite în desfăşurarea activităţilor de pe raza întregului judeţ. “În ceea ce priveşte casarea autospecialelor de poliţie, precizăm că aceasta se execută în funcţie de defecţiunile şi costurile de remediere care apar în urma exploatării lor, precum şi în funcţie de distribuirea unor autospeciale noi. Cele 12 autospeciale noi de poliţie ce au fost primite la nivelul IPJ Brăila au fost benefice instituţiei, acestea fiind distribuite în dotarea Poliţiei Municipiului Brăila, Serviciului Rutier, Poliţiei Transporturi, precum şi posturilor de poliţie comunală. În ceea ce priveşte informaţia referitoare la necesarul de autospeciale, vă comunicăm faptul că nu vi-l putem pune la dispoziţie, întrucât acesta face parte din categoria informaţiilor clasificate, în conformitate cu prevederile art. 12, lit. a), din Legea 544/2001, potrivit căruia:«Se exceptează de la accesul liber al cetăţenilor... informaţiile din domeniul apărării naţionale, siguranţei şi ordinii publice, dacă fac parte din categoriile informaţiilor clasificate, potrivit legii”», se arată în răspunsul transmis de insp. Laura Belciugan, purtător de cuvânt al IPJ Brăila.
Maşini de poliţie, sicrie pe roţi
Potrivit presei naţionale, liderii sindicali din Poliţia Română au spus că nu doar colegii din Braşov au această problemă, ba chiar că jumătate din parcul auto al MAI ar fi trebuit casat. Declaraţia unui poliţist, Ioan Cănărău, citat de PRO TV: “Cam aşa arată unele maşini de poliţie în 2020. Uitaţi cum mănâncă rugina din portieră. Dacă ne uităm şi în interior, iar rugină peste rugină şi sper să nu fiu pus la plată pentru ce fac acum”. După cum se arată în presa naţională, acest poliţist din oraşul Roman a reclamat de mai multe ori starea jalnică a maşinilor cu care e nevoit să lucreze. A fost cercetat disciplinar pentru că a îndrăznit să facă publice aceste lucruri.
Gabriel Butnaru, poliţist Roman, citat de presa naţională: “La această maşină care sunt problemele? Are 14 ani şi nu are servo nu are abs, închidere centralizată, aer. Acum stă aprins senzorul de la airbag. După cum se vede nici benzină nu are”.
Cosmin Andreică, liderul Sindicatului Europol: “Vorbim despre nişte sicrie pe roţi, pentru că aşa le spunem, în condiţiile în care nu oferă niciun fel de protecţie. De multe ori avem replici absurde şi ironice din partea şefilor care spun ok, dacă nu vrei s-o conduci, n-o conduce, o să mergi cu bicicleta sau o să mergi pe jos să îţi faci meseria”.
Şi poliţiştii brăileni au avut probleme, de-a lungul timpului, cu maşinile din dotare. Unora li s-a stricat ambreiajul, în timp ce se aflau în trafic, astfel că rulau cu o viteză atât de mică încât agenţii de la volan au fost apostrofaţi de unii şoferi mai îndrăzneţi că încurcă circulaţia. Altora li s-au rupt roţile când au coborât de pe trotuar. Peste problemele tehnice, agenţii au fost nevoiţi nu de puţine ori să alimenteze cu combustibil din banii lor pentru a acoperi cât de cât turele. Au fost însă şi situaţii mult mai grave. De exemplu, încă n-au fost lămurite circumstanţele în care s-a produs accidentul recent de la Şuţeşti, unde o maşină de poliţie a luat foc după ce a ieşit de pe carosabil şi s-a izbit de un copac, cei doi agenţi aflaţi în habitaclu murind carbonizaţi.
În urmă cu o lună, Poliţia Română a anunţat că anul acesta va achiziţiona 6.744 de maşini noi. Parte dintre noile maşini au ajuns la inspectoratele din ţară, printre care şi Brăila, unde au fost repartizate 12.
Contre între sindicalişti şi IGPR, pe tema “sicrielor pe roţi”, după cumplitul accident de la Şuţeşti
După teribilul accident de la începutul lunii iunie, când o maşină de poliţie a luat foc după impactul cu un copac, iar cei doi poliţişti din habitaclu au murit carbonizaţi, sindicatul “Europol” vorbea despre “sicriele pe roţi” din dotarea Poliţiei. “Colegii noştri Bara Mihai (45 ani) şi Manea Ana Maria (21 ani) din cadrul Secţiei 4 Poliţie Rurală Ianca - IPJ Brăila, au decedat în urma unui accident rutier. Aceştia se aflau la datorie, în serviciul de patrulare, pe raza localităţii Şuţeşti. Din primele informaţii, colegul nostru a pierdut controlul «autospecialei», acele sicrie pe roţi de care vă aminteam într-un articol anterior şi s-a izbit de un copac, după care maşina a luat foc. În urma accidentului, colegii noştri au rămas încarceraţi şi au decedat după ce maşina a luat foc. Dumnezeu să-i odihnească în pace!”.
Acuzaţii au venit din partea mai multor sindicalişti, ba chiar a unor oameni care au făcut anumite comentarii, pe reţelele de socializare, în urma cărora Inspectoratul General al Poliţiei Române (IGPR) a transmis, la rândul său, un comunicat, tocmai pentru a se aduce în atenţie unele aspecte şi a infirma unele acuzaţii. “Urmare a apariţiei în spaţiul public a unor informaţii eronate, referitore la tragicul accident rutier petrecut în cursul serii de ieri (n.r. - marţi, 9 iunie), pe raza comunei Ianca, din judeţul Brăila, în urma căruia doi poliţişti şi-au pierdut viaţa, pentru corecta informare a opiniei publice, facem următoarele precizări: Colegii se aflau în serviciul de patrulare, cu o autospecială de poliţie Dacia Logan, an de fabricaţie 2018, inscripţionată şi dotată cu rampă de avertizare optico - acustică. Autospeciala avea revizia efectuată în luna mai 2020, la reprezentanţa producătorului din Brăila, iar inspecţia tehnică periodică era valabilă până în luna octombrie 2021.
La data producerii accidentului, autoturismul avea un rulaj de aproximativ 64.000 de Km. Expertiza tehnică, precum şi celelalte probe administrate în cadrul dosarului penal, vor stabili cauzele accidentului rutier. Considerăm că este prematur ca unele persoane să-şi exprime opiniile vis-a-vis de modul în care acesta s-a produs, mai ales dacă nu cunosc toate datele din anchetă. Este regretabil că unii reprezentanţi ai organizaţiilor sindicale, aleg să folosească astfel de tragedii pentru a-şi face imagine, nefiind informaţi corect şi propagând în spaţiul public date eronate, de natură a denigra instituţia. Asigurăm cetăţenii că, la finalul anchetei penale, vom transmite public concluziile acesteia”, se arăta în comunicatul IGPR. Încă nu au fost făcute publice concluziile respectivei anchete.