Peste şapte ani, adică în anul 2022, ne-am putea bucura de piste pentru biciclete, de o faleză mai mare, de mai multe spaţii verzi, dar şi de ieşiri din municipiu semaforizate sau cu sensuri giratorii. Cel puţin aşa reiese din Planul de Urbanism General, supus, ieri, dezbaterii publice, în Sala de Conferinţe a Teatrului "Maria Filotti". Au luat cuvântul Marian Ion, arhitectul şef al municipiului, şi Angelica Stan, şeful echipei care a coordonat actualizarea acestui PUG, din cadrul Universităţii de Arhitectură şi Urbanism "Ion Mincu" Bucureşti. Invitaţii au fost prezenţi într-un număr destul de mic, aproximativ 30, lucru care l-a nemulţumit pe arhitectul şef Marian Ion. "Vreau să vă spun că toate informaţiile au fost puse pe pagina de internet a Primăriei, de când a început PUG-ul. Din păcate, interesul nu a fost foarte mare nici din partea categoriilor profesionale, nici a populaţiei în general. Surprinzător, cei mai interesaţi au fost consilierii locali, cei care, de fapt, ar fi trebuit să răspundă întrebărilor formulate de cetăţeni faţă de noile prevederi ale PUG-ului. Ceea ce există în momentul acesta este varianta premergătoare celei finale, adică mai pot fi făcute uşoare observaţii. Observaţii nu prea au venit nici din partea profesioniştilor, nici din partea locuitorilor. Probabil că vor fi mulţi care vor spune că n-au ştiut, dar anunţul a fost tot timpul vizibil", a spus arhitectul-şef.
Noul PUG vizează, în special, circulaţia. Conform planului, până în 2022 Brăila ar putea avea o faleză mult mai mare, fiind prelungită atât cu alei pietonale, cât şi cu piste pentru biciclişti. De asemenea, tot atunci ne vom putea bucura de plimbări cu bicicleta şi în oraş, pe piste amenajate special în acest scop. Nici spaţiile verzi nu au fost date la o parte, propunându-se mai multe plantări de copaci acolo unde există terenuri nefolosite. Un alt punct care a câştigat atenţia celor prezenţi a fost acela legat de ieşirile din oraş. Echipa care s-a ocupat de actualizarea PUG-ului propune ca la fiecare intrare/ieşire din municipiu să existe semafoare sau sensuri giratorii, pentru ca accidentele rutiere, al căror număr este în creştere, să fie evitate.
O veste nu tocmai plăcută pentru şoferi este aceea că vor fi propuse restricţii de circulaţie în anumite zone ale oraşului cu importanţă istorică deosebită, după modelul străzii Mihai Eminescu. "A degreva zona centrală de traficul major presupune prezenţa unor noduri de descărcare a acestui trafic, pentru a permite ca doar traficul minor să fie permis în această zonă. Pentru aceste puncte de descărcare ne-am permis corelarea lor cu transportul în comun, în aşa fel încât ele să devină nişte puncte intermodale. Lăsarea maşinii va fi corelată cu posibilitatea accesării unui mijloc de transport în modul cel mai rapid, cu posibilitatea unei parcări de dimensiuni suficient de mari, încât să poată face faţă. De asemenea, este vizată şi posibilitatea conectării cu eventuale trasee pietonale, mai ales acolo unde această descărcare devine tangentă unor zone interesante din punct de vedere pietonal, cum este strada Mihai Eminescu sau corelaţia cu Parcul Monument", a precizat Angelica Stan de la Universitatea de Arhitectură şi Urbanism "Ion Mincu" Bucureşti.
O altă noutate ar fi cultivarea terenurilor agricole din apropierea Şoselei de centură, astfel ca, în câţiva ani, să devină sursă de alimentaţie pentru întregul oraş.
La toate aceste propuneri se mai adaugă şi interdicţia de a construi pe promenada falezei, protejarea sitului arheologic Brăiliţa şi fluidizarea traficului în toate punctele cardinale ale oraşului.
Cei care doresc să facă sugestii sau observaţii au la dispoziţie o săptămână. "E puţin, dar vă garantez că dacă nu le faceţi într-o săptămână, veţi uita peste două săptămâni că trebuie să mai faceţi, aşa că acesta este motivul pentru care aveţi doar o săptămână. Ele trebuie transmise de la Primărie către proiectant, analizate şi puse în proiect", a motivat arhitectul şef Marian Ion.
"Din punctul nostru de vedere, am încercat să-l perfectăm în această perioadă. Nu pot să spun că e un PUG perfect, dar noi am încercat să ne corelăm punctele noastre de vedere cu ceea ce se materializează, dar e foarte important să introducem elementele care vin din partea dumneavoastră", a conchis Angelica Stan.
În etapa finală, PUG-ul trebuie să treacă de votul consilierilor locali.