• fie că sunt persoane fizice sau juridice, toți proprietarii de case dotate cu fose septice trebuie să le declare la Primărie pentru a fi luați în evidență • în caz contrar, riscă amenzi usturătoare • termenul limită avansat de Garda Națională de Mediu este 26 noiembrie a.c., dacă fosele sunt deja construite și conectate, sau în termen de 120 de zile de la conectarea la sistemul de colectare și/sau epurare a apelor uzate • primarii din județul Brăila au fost instruiți la Prefectură în acest sens
Persoanele fizice și juridice din Brăila care dețin fose septice sunt obligate să se înscrie în Registrul de Evidență a Sistemelor Individuale Adecvate pentru Colectarea și Epurarea Apelor Uzate, până la data 26 noiembrie 2022. În caz contrar, riscă amenzi între 5.000 și 10.000 de lei, după cum avertizează Garda Națională de Mediu. Amenzi riscă și primăriile care nu întocmesc acest registru, sancțiunile fiind însă ceva mai mari, respectiv între 10.000 și 15.000 de lei. Obligativitatea declarării foselor septice la Primărie este prevăzută în HG 714, care a intrat în vigoare în luna mai a acestui an, cu scopul de a diminua semnificativ poluarea pânzei freatice și/sau a apelor de suprafață.
Înscrierea deținătorilor de fose septice se face printr-un formular pus la dispoziție de fiecare primărie în parte, fie online, pe site-urile instituțiilor, fie fizic, la sediile acestora. În baza hotărârii de Guvern menționate, fosele septice vor fi verificate de Garda Națională de Mediu, pe baza unei planificări anuale. La controale vor fi prezenți și reprezentanți ai unităților administrativ-teritoriale. ”Pe 26 mai 2022 a intrat în vigoare un act normativ (HG 714/2002) prin care persoanele fizice și juridice care dețin fose septice sunt obligate să se înscrie în Registrul de Evidență a Sistemelor Individuale Adecvate pentru Colectarea și Epurarea Apelor Uzate. Conform HG 714/2002, deținătorii foselor septice sunt obligați să se înscrie în registrul de evidență în termen de 120 zile de la conectarea incintei la sistemul de colectare și/sau epurare a apelor uzate, sau în termen de 180 zile de la intrarea în vigoare a legii, pentru cele deja construite și conectate (adică până pe 26 noiembrie 2022).
Obligația se aplică atât pentru fosele/bazine vidanjabile existente, cât și în cazul celor care sunt în curs de construire”, precizează Garda Națională de Mediu, într-un material de presă. Subiectul a fost adus și în atenția primarilor din județul Brăila, în cadrul unei ședințe, care a avut loc, zilele trecute, la Instituția Prefectului-Județul Brăila. Unitățile Administrativ Teritoriale (UAT), respectiv primăriile localităților au avut termen 90 de zile de la data intrării în vigoare a legii să înființeze aceste registre care pot fi organizate și întreținute și în format electronic și au obligația de a le pune la dispoziția autorității de gospodărire a apelor.
Controalele Gărzii Naționale de Mediu vor viza conformarea sistemelor individuale adecvate, potrivit unei programări stabilite anual cu reprezentanți ai primăriilor și cu Administrația Națională Apele Române, pe baza monitorizării corpurilor de apă care evidențiază deteriorări ale stării acestora. În acest sens, Garda de Mediu explică faptul că sistemele individuale adecvate de colectare și epurare ape uzate sunt acelea care asigură un nivel de protecție a mediului corespunzător, similar cu cel al sistemelor publice centralizate de canalizare și epurare și care îndeplinesc condițiile tehnice, de mediu și de reglementare conform standardizării și legislației specifice din domeniul apelor uzate și gospodăririi apelor.