Profesorii din preuniversitar sint foarte nemultumiti ca numirea directorilor se va face numai cu avizul primarilor, primari care in mediul rural, in cele mai multe situatii, nu au nici macar studii medii. La articolul 38, alin.1 din proiect se precizeaza: "Numirea personalului didactic de conducere de la nivelul unitatilor de invatamint se face: (a) pentru director - de catre primar la propunerea Consiliului Local, dintre candidatii care au promovat concursul". Practic, daca pentru o functie se inscriu la concurs si promoveaza trei persoane, primarul poate alege oricare dintre cele trei persoane, indiferent daca o alta are un punctaj mai mare. In aceasta situatie, se poate presupune ca in functia respectiva va ajunge cine da mai mult, o simpatie politica sau o rubedenie. O alta noutate este faptul ca profesorii vor fi angajati direct de catre directorii unitatilor de invatamint, desi notiunea de titular al sistemului de invatamint ramine. Concursul de titularizare se va sustine la viitoarea Directie Generala Judeteana pentru Invatamintul Preuniversitar, transformata probabil din actualul Inspectorat Scolar Judetean, dupa care profesorul trebuie sa-si gaseasca singur directorul dispus sa-l angajeze, asa cum se mentioneaza la art. 37 din proiect: "Personalul didactic de predare, in urma desfasurarii concursului de ocupare a functiilor didactice de predare, incheie contract individual de munca cu unitatea de invatamint, reprezentata prin director".
De modificari spectaculoase nu scapa nici invatamintul universitar. Dispar gradele didactice de preparator si lector, raminind numai gradele de asistent, conferentiar si profesor. Apare, in schimb, gradul de profesor universitar emerit. Acestia ar putea fi profesorii universitari pensionati care isi pot continua activitatea nestingheriti atita timp cit au aprobarea senatului universitatii. Cu alte cuvinte, tinerii vor patrunde mai greu si vor fi platiti si mai prost, in timp ce profesorii, indiferent de performantele lor, vor avea posibilitatea sa-si prelungeasca activitatea la catedra. Mai mult, ministrul va avea dreptul sa demita rectorii atit din sistemul de stat, cit si din cel particular. In cazul constatarii unor abateri grave de la prevederile legale in vigoare, ministrul educatiei si cercetarii poate retrage calitatea de ordonator de credite a rectorului unei institutii de invatamint superior de stat sau poate suspenda din functie pe rectorul unei institutii de invatamint superior particulare, acreditate. Suspendarea, temeinic justificata in scris, se aduce la cunostinta senatului universitar, care are obligatia de a valida sau de a invalida aceasta decizie in termen de 30 de zile. Se considera invalidare, avind drept consecinta mentinerea persoanei respective in functia de rector, daca voteaza impotriva suspendarii cel putin 2/3 din numarul total al membrilor senatului universitar. In caz contrar, se declanseaza procedura de alegere a noului rector, chiar in sedinta respectiva.
Proiectul acestui act normativ intirzie sa fie pus in discutie publica, desi Ministerul a promis, in urma cu citeva saptamini, ca in luna martie va fi la dispozitia tuturor celor interesati pentru a le studia.