Veşti încurajatoare pentru producătorii agricoli din zona de nord a judeţului nostru: Guvernul a mai făcut un pas spre materializarea proiectului investiţional în domeniul irigaţii, care-şi propune realizarea Canalului Siret-Bărăgan. Zilele acestea, Executivul a pus în dezbatere publică un proiect de hotărâre de guvern privind înfiinţarea Regiei Autonome "Administraţia Canalului Siret-Bărăgan", care se va afla în subordinea ministrului Marilor Proiecte, Dan Şova. De fapt, este un proiect al Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine (DPIIS), condus de oficialul amintit. Potrivit proiectului, conducerea Regiei va fi asigurată de un consiliu de administraţie compus din cinci membri, din care vor face parte în mod obligatoriu un reprezentant al Ministerului Agriculturii şi un reprezentant al Ministerului Finanţelor. Finanţarea canalului ar urma să se facă din bani de la bugetul de stat, de la parteneri privaţi, prin împrumuturi de la instituţii financiare internaţionale şi prin fonduri externe nerambursabile.
Proiectul Canal Magistral Siret-Bărăgan este foarte vechi, fiind aprobat în 1984, scopul său fiind irigarea unei suprafeţe agricole de circa 500.000 hectare pe raza mai multor judeţe inclusiv Brăila. În 1987 a început execuţia unui prim tronson de canal de 50 kilometri, până la limita de sus a judeţului Vrancea. Din etapa I a proiectului au fost realizate până în 1990 circa 36% din lucrări. După 1990, finanţarea a continuat cu alocaţii anuale infime, obiectivul fiind în derulare şi în prezent. Pentru judeţul nostru realizarea acestei investiţii ar însemna pentru agricultori condiţii tehnice de irigare mult mai bune, dar mai ales ofertă de preţ avantajoasă. Asta în condiţiile în care sunt zone în judeţ, preponderent în partea de nord, unde pur şi simplu nu este rentabilă contractarea serviciilor de irigare din cauză că tariful perceput este total neprofitabil.
Revenind, proiectul este estimat în total la 2,7 miliarde euro, suma investită până acum fiind de doar 132 milioane de euro, pentru primul tronson de 50 km. Pentru această primă etapă ar fi necesară o investiţie de 475,8 milioane euro. Pentru a doua etapă, care presupune realizarea unui tronson de 140 de kilometri, este necesară o investiţie de 2,25 miliarde euro, după cum se precizează în nota de fundamentare.
Reamintim că proiectul Canalul Siret-Bărăgan a mai fost discutat şi în perioada Guvernării Boc, când s-a pus problema realizării unui parteneriat public-privat, principalii partenerii luaţi atunci în considerare fiind investitorii chinezi.