"In afara municipiului, nici primarul, nici directorul nu au fost consiliati sa ceara avizul ASP pe proiectul tehnic"
- Care este stadiul pregatirii scolilor pentru noul an scolar?
- In general, directorii stiu ce au de facut, igienizare si reparatii marunte, cu forte proprii, asa cum s-a obisnuit in fiecare vara. Domnul ministru ne-a cerut la video-conferinta ca pina la 1 septembrie toate unitatile sa depuna documentatia necesara la Autoritatea de Sanatate Publica (ASP), chiar daca nu obtin autorizatia sanitara de functionare. Problema nu ar fi cu unitatile scolare din municipiu. Dintre acestea, peste 90% au autorizatii sanitare de functionare. In municipiu probleme ar fi cu gradinitele de la parter de bloc care nu au autorizatii pentru ca nu au curte, dar ele indeplinesc toate celelalte conditii. Nu se pot inchide, deoarece sint aproape de parintii care solicita inscrierea copiilor la gradinite. Copiii cu cit sint mai mici, cu atit sint mai greu de dus si adus de la gradinita. Din acest motiv gradinitele de la parter de bloc nu le inchidem, chiar daca in zona, dar ceva mai departe, avem posibilitati de a muta grupele. In afara municipiului situatia nu e chiar buna, pentru ca in majoritatea comunelor nu este apa potabila. Sint incercari de a se sapa puturi forate, cu filtre cu instalatii diverse, dar am sfatuit unii directori sa nu insiste pe varianta de put forat, deoarece pe fonduri structurale multe comune sint prinse pentru a aduce apa potabila in viitorul apropiat. In acest sens unitatile scolare ar trebui sa fie pregatite ca dupa ce s-a adus apa potabila in comuna, sa capete autorizatie sanitara de functionare. Depunerea documentatiei la ASP este un prim pas spre a detecta alte probleme din acest punct de vedere decit apa potabila. In solicitarea mea catre toate unitatile de invatamint de a depune documentatia la ASP, am mentionat ca trebuie sa transmita si data, aproximativ, cind vor avea in comuna apa potabila, dupa informatiile primite de la primaria localitatii. Apoi, dupa depunerea si eventual refuzul argumentat cu deficiente, unitatile care in curind vor avea apa potabila in comuna, vor avea prioritate pentru a se pune in legalitate cu celelalte cerinte pentru urmatoarele investitii. ASP, dupa studierea documentatiei, da un raspuns scris, in care le comunica faptul ca nu primesc autorizatie sanitara pentru ca nu au apa apotabila. Bun, asta stim. Vor avea peste sase luni, un an. Apoi urmeaza alte probleme: numar insuficiente de cabine de toaleta, nu au tisnitori si altele. Pe baza acestor concluzii, la urmatoarele investitii pe care le vom face prin Hotariri de Guvern acele scoli vor avea prioritate.
- Exista scoli care au fost reabilitate, dar nu au autorizatie sanitara tocmai pentru ca nu au tinut cont de cerintele ASP pentru obtinerea autorizatiei sanitare? Excluzind inexistenta apei potabile.
- Am intilnit si o unitate care era in plina reabilitare, un santier frumos, se schimbase acoperisul, se facea recompartimentare cu rigips, geamuri termopan, dar grupurile sanitare erau insuficiente. Aceste chestiuni ar trebui rezolvate inca de acum.
- Se mai poate interveni acum in proiect?
- Cred ca s-ar mai putea face o mica modificare de proiect ca sa aiba grupuri sanitare suficiente, pentru ca atunci cind vor avea apa potabila, sa capete automat si autorizatie sanitara de functionare.
- A cui este vina ca aceste proiecte nu au fost corelate cu cererile ASP?
- In principiu cel care are responsabilitatea proiectului este beneficiarul, adica directorul scolii si Primaria. Directorul sa spunem ca nu are specializarea necesara, dar Primaria, proprietarul cladirii, trebuia sa-l ajute. Acum, in afara municipiului, nici primarul, nici directorul, nu au fost consiliati sa ceara avizul ASP pe proiectul tehnic. Nici unul, nici altul nu stiau ca proiectul tehnic trebuie depus spre studiu la ASP. Ei stiau ca trebuie sa ia o viza de acolo pentru organizarea de santier, dar asta nu insemna si studiul proiectului ca sa se descopere deficientele. Ei au luat acea viza marunta, ca se poate face santierul, dar nu dat spre studiu proiectul tehnic. In schimb, cei din municipiu cunosc aceste trasee. In municipiu am gasit proiecte impecabile. Un exemplu sugestiv este cel de la Liceul Pedagogic "Perpessicius". Aici, dupa proiectare documentele au fost date la studiu, dupa obiectiile necesare documentele s-au intors la proiectant, au remediat deficientele si acum sint in plin santier, dar cind termina automat vor avea si autorizatie sanitara de functionare.
- E un caz fericit, dar cite scoli ar mai putea fi in judet unde se lucreaza fara avizul ASP...
- Eu incerc sa acopar repede cit mai mare parte din judet, cu toate ca am ramas si fara inspector scolar general adjunct, pentru ca a intrat in concediu. In curind va incepe si sesiunea a doua a bacalaureatului, multi inspectori sint in concediu de odihna. Daca as pleca in judet as bloca institutia. Dupa 15 septembrie, incerc sa vizitez toate unitatile din judet.
"Am gasit licee din municipiu care nu aveau numit director inlocuitor"
- Ati gasit unitati scolare cu lacatul pe usa?
- Da.
- Unde?
- La Faurei sat. Bine, dar am ajuns la sapte dimineata si este totusi vacanta, dar ca sa acopar cit mai multe din ele mai merg si de la aceste ore. Insa, de exemplu, am gasit licee din municipiu care nu aveau numit director inlocuitor.
- Si cine conducea scoala?
- Nu stiu. Conform cerintei mele, fiecare director plecat in concediu trebuia sa lase o lista cu directori inlocuitori si date de contact pe toata durata concediului.
- Au fost multe scoli in aceasta situatie?
- Sa spunem altfel. Singurul liceu vizitat pentru prima oara, la care directorul a fost in cinci minute disponibil, a fost Liceul Pedagogic. Oricum, in urmatoarele zile, supraveghind aceste unitati, lucrurile s-au rezolvat spre bine. Domnul primar, cind a verificat si dinsul unul din licee a gasit director inlocuitor, deci lucrurile sint pe un fagas bun.
- Urmeaza un an destul de greu, pentru ca nu se stie inca exact cum va fi organizat bacalaureatul, iar unele licee au obtinut rezultate proaste. Ce v-ati propus?
- In primul rind ar trebui ca toti cei implicati sa se apuce de munca, tinind seama de rezultatele nu prea favorabile. Mai ales elevii, care banuiesc ca uitindu-se la acele teancuri de variante s-au mai gindit si la alte metode de promovare care nu au fost disponibile.
- Si profesorii de la aceste unitati cu probleme? Le veti monitoriza activitatea?
- Trebuie neaparat monitorizata activitatea lor. Daca nu exista si o crestere a rezultatelor la examenele nationale trebuie sa vedem ce e de facut.
- Asemenea unitati nu ar trebui desfiintate ca licee si sa ramina ca scoli de arte si meserii (SAM)?
- Momentan nu pot sa iau o decizie in acest sens. Aceste unitati vor fi sub o supraveghere atenta, sa vedem care sint deficientele, ce nu merge. Dupa o perioada de analiza de un an, suficienta consider eu, voi propune solutii. Oricum, o decizie privind soarta acestor unitati nu este la latitudinea inspectorului scolar general.
- E adevarat, dar Inspectoratul Scolar raspunde de calitatea actului educational.
- Noi putem sa constatam ce merge si ce nu merge.
- Elevii de la aceste scoli provin din medii cu probleme si la rindul lor creeaza probleme, iar in familie nu sint incurajati sa invete.
- Este preferabil sa-i tinem in scoala pina la 16 ani, eventual in SAM, decit sa-i lasam pe strada. Programele nu sint grele. Profesorul trebuie sa le adapteze la nivelul clasei. Programele sint obligatorii. Daca unii profesori nu le adapteaza, vom studia. Momentan, din punctul meu de vedere, toti profesorii sint buni.
- Am inteles ca sint destul de multe cazuri de elevi care se intorc in tara dupa ce au fost plecati in strainatate, cu parintii. Sint probleme cu reinmatricularea lor?
- In privinta elevilor romani care au studiat o perioada in afara tarii, politica ministerului este aceea ca ei trebuie inmatriculati fara examene de diferenta, in limita locurilor intre 28 si 30 dintr-o clasa. Mi se pare corect, deoarece sint copiii natiunii si ei trebuie prinsi in sistemul de invatamint de stat fara a le crea obstacole diverse. Sigur ca ei, plecind din Romania, s-ar putea sa aiba probleme de acomodare, dar cu sprijinul profesorilor se pot reacomoda. De trei saptamini sint peste 20 de cereri de reinmatriculare si am intilnit situatii de directori care nu sint intelegatori in acest sens. Era o situatie cu un elev a carui reinmatriculare a fost refuzata intr-o clasa cu doar 18 elevi, cind minimul este 15. Adica, daca ramin sub 15 desfiintezi clasa, iar la solicitarea parintelui directorul nu voia sa-si dea acordul.
- Cu ce argument refuza?
- Cind am cerut argumentul legal, mi-a dat acordul. Parintii venisera la mine pentru ca directorul refuzase sa le primeasca cererea, ceea ce inseamna incalcarea drepturilor omului. Oricine are dreptul sa depuna o cerere. Este o situatie de care am mai auzit si la unitati de prestigiu. Vreau sa transmit directorilor ca ei trebuie sa primeasca oricare cerere, chiar daca rezolvarea nu tine de ei.
- Cu orele dumneavoastra ce se va intilmpla?
- Din punct de vedere moral nu pot sa las clasa a XII-a, pe care-i am de sapte ani. Nu ar fi corect sa-i las la capat de drum. E delicat sa am cinci ore pe saptamina, pentru ca aici programul e de foc continuu, dar cred ca o sa fac fata orelor de la clasa a XII-a. Celelalte ore nu am cum sa le tin, am discutat cu doamna director Botea de la Colegiul "Balcescu" ca la o alta clasa la care tin foarte mult, ii am de cinci ani, sa gasim o solutie care mi-ar placea din punct de vedere matematic.