Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Profesorii vor tribunale pentru minori

Profesorii au propus, ieri, in Consiliul Consultativ al Inspectoratului Scolar Judetean ca in pachetul de legi pentru educatie sa se prevada infiintarea tribunalelor pentru minori si a claselor speciale pentru elevii cu tulburari de comportament. Directoarea Scolii "Aurel Vlaicu", prof. Camelia Gusatu, a spus ca este nemultumita de faptul ca unii elevi cu comportament deviant sint trimisi de Tribunal inapoi in scoala si creeaza mari probleme. A propus ca pentru acesti elevi sa se infiinteze, prin lege, un Tribunal de Minori, si scoli speciale pentru ei, un fel de centre de reeducare pentru elevii care nu au ajuns infractori si nu au cum sa fie trimisi in sistemul penitenciar.
La rindul sau, directorul Liceului de Arta, prof. Adrian Simion, a explicat ca a comparat cele doua legi, cea din 1995 si propunerea de acum si a constatat ca schimbari de anvergura nu sint decit la structura invatamintului si ca ii este teama de specularea electorala a legilor in campanii, pentru ca in final acestea sa nu mai fie adoptate. "Acum trei ani am intrat in contact cu invatamintul european si am constatat ca invatamintul romanesc este foarte rigid, un pat al lui Procust si aici ar trebui sa se schimbe ceva. Cred ca elevii ar trebui sa stie foarte exact ce invata, cit invata, cum invata, unde si cu cine invata. Sint probleme care tin de diagnoza, de o viziune prospectiva a acestui sistem. Noua strategie trebuie sa aiba in vedere si resursele umane, pentru ca noul val de cadre didactice tinere nu face fata cerintelor si de aici apar o multime de probleme", a spus prof. Adrian Simion. Despre ideea de a schimba structura invatamintului, prof. Simion a spus ca nu e rea, dar ca ar trebui sa ramina clasa pregatitoare la gradinita si ca sistemul ar trebui regindit pentru a se gasi o cale de mijloc si a se obtine rezultate intre cele doua extreme, elevii olimpici si elevii care obtin rezultate proaste la testele PISA. De asemenea, in viziunea sa si a profesorilor de la Liceul de Arta ar trebui regindite continuturile predate la clasa pentru ca este prea mult ca elevii sa invete sapte ore pe zi.
Directorul Grupului Scolar "Oncescu", profesoara Elisabeta Gherase, a apreciat initiativa ministerului, de a propune un nou pachet legislativ, pentru ca cele din 1995 au fost modificate de foarte multe ori, dar a sesizat ca proiectele propuse nu cuprind toate problemele. "Am discutat proiectele cu colegii, cu comunitatea locala, cu parintii si cu agentii economici si am venit cu o serie de propuneri, dar majoritatea au fost legate de drepturile pe care personalul didactic considera ca ar trebui sa le aiba. Poate ca este normal, dar am fost trista pentru ca nimeni nu a venit cu propuneri legate de activitatea elevilor, a cadrelor didactice. Poate ca vine si dintr-o tendinta de sindicalism", a spus prof. Elisabeta Gherase. Referitor strict la litera proiectului de lege, colectivul de cadre didactice de la "Oncescu" Ianca a transmis ca nu este de acord cu mutarea clasei a IX-a la nivel gimnazial datorita problemelor care deriva din pierderea acestei clase si ca apreciaza ca buna formula liceului tehnologic de patru ani. "Propunerea mea, ca director de scoala, ar fi sa se mentioneze la normarea functiilor didactice ca timpul de lucru al unui cadru didactic este de 40 de ore pe saptamina, acestea compunindu-se din activitati didactice de predare, care reprezinta norma, si activitati complementare: de evaluare - trei ore pe saptamina, metodico-stiintifice - cinci ore pe saptamina, activitatea de dirigentie o ora pe saptamina etc. Aceste activitati sa fie derulate in scoala", a explicat prof. Elisabeta Gherase.
Despre statutul consilierului psihologic din unitatile de invatamint a vorbit directorul Centrului Judetean de Resurse si Asistenta Psihopedagogica (CJRAP), prof. Valerica Danaila, care a propus ca psihologii scolilor sa fie considerati in continuare cadre didactice, nu personal auxiliar, sa se specifice clar si norma acestora in lege, si sa se infiinteze compartimente de consiliere si orientare. De asemenea, pentru finantarea CJRAP s-a propus specificarea exacta a indicatorilor obiectivi pentru repartizarea fondurilor de la Consiliul Judetean.

"Mie mi se pare penibil ca un profesor care are 25 - 30 de ani de munca la catedra sa se ocupe de spalat veceurile si de schimbat caloriferele"

Viceprimarul Lucian Tilea a adus in discutie o idee foarte interesanta si agreata de majoritatea celor prezenti, aceea de a lasa Primariei libertatea de a-si administra cladirile in care functioneaza scoli. "Primaria sa puna la dispozitie spatiul necesar, iar profesorii sa faca ceea ce au invatat, educatie. Sintem interesati sa avem grija de banul si de bunul public. Nu stiu daca va convine, dar este vorba de bani publici si nu mai vreau sa fie administrati ca pina acum. Vreau descentralizare pina la capat. Mie mi se pare penibil ca un profesor care are 25 - 30 de ani de munca la catedra sa se ocupe de spalat veceurile si de schimbat caloriferele. Daca dvs. nu vi se pare penibil, inseamna ca eu nu am inteles bine situatia. Profesorul s-a pregatit ani de zile sa se ocupe de educatie, nu de grupurile sanitare. Acest administrator al Primariei sa faca parte si din Consiliul de Administratie al scolii si sa stabileasca de comun acord cu directorul, cu profesorii ce trebuie facut in scoala. In tarile occidentale scoala este a primariei si ea se ocupa de administrare", a explicat viceprimarul Lucian Tilea. Viceprimarul a mai spus ca sprijina ideea gimnaziului de cinci ani, considerind ca astfel se intareste o zona importanta pentru toata educatia unui copil, pentru ca din liceu incep specializarile, ca si-ar dori ca elevii sa fie invatati din timp sa-si dezvolte propriile afaceri, sa nu le mai fie cultivata mentalitatea de sluga, de angajat, indiferent daca este vorba de un salariu mai mare sau mai mic. Ideile viceprimarului Tilea au fost sprijinite si de vicepresedintele CJ, Niculina Moisescu.
In final, directoarea Casei Corpului Didactic, prof. Cristina Anton, a prezentat oferta institutiei pe care o conduce si a propus ca in lege sa se precizeze clar care sint formele de perfectionare obligatorii finantate de la buget.
Intilnirea a fost moderata de inspectorul scolar general adjunct Lucica Visalon, pentru ca inspectorul general Lilliana Tudoran este in concediu de odihna, aprobat de Ministerul Educatiei, pina pe 10 februarie.




Categorie articol: 

Like / Share

Comentarii