Subiectiva e şi predicativă. Aşa a decis, în final, ministrul Educaţiei, Liviu Pop, sfidând logica şi bunul simţ, furând meritele sutelor de elevi care au ştiut răspunsul corect şi umilind sute de profesori pe care i-a pus să acorde punctaj pentru răspunsul greşit "predicativă".
Imediat după ce s-au aflat subiectele de la Evaluarea naţională la limba şi literatura română, a fost evident pentru toată lumea că cerinţa cea mai dificilă a fost cea în care se solicita precizarea felului unei propoziţii, un subiect de fineţe, care valora 0,6 puncte tocmai pentru diferenţierea elevilor buni de cei foarte buni. Pentru că nici unii dintre profesori nu erau siguri de răspuns, scandalul a fost gata. Deja marţi dimineaţă, o delegaţie de 30 de părinţi, cu o petiţie semnată on-line de alte 20.000 de persoane, solicita ministrului revizuirea baremului, spunând că la itemul respectiv, dacă se schimba topica propoziţiei, subiectiva putea deveni predicativă şi că cei mai deştepţi copii aşa au gândit. Cu tot scandalul, marţi, la ora 16.00, ministrul Educaţiei a programat o conferinţă de presă şi a anunţat clar că subiectiva e subiectivă, deci baremul este corect. În toată ţara s-a mers mai departe cu evaluarea la limba română, s-au pus note, s-au desigilat lucrări, s-au completat borderouri. Totul trebuia să fie gata joi, iar lucrurile se derulau conform graficului. Peste noapte, însă, ministrul Pop s-a răzgândit. Fără să precizeze vreun motiv, a trimis o notă către comisiile de evaluare că toate tezele trebuie reevaluate din cauza ambiguităţii subiectului cu subiectiva-predicativă. Ca urmare, profesorii au fost din nou chemaţi de acasă şi, împotriva propriilor convingeri, au fost puşi să modifice notele, să dea cele 0.6 puncte şi celor care au răspuns greşit considerând că propoziţia în cauză era predicativă. "Aşa cum a solicitat ministerul, am convocat comisiile din nou şi am solicitat modificarea punctajelor pentru cei care au răspuns «predicativă». La această oră (n.r. ieri la 12.00) într-un centru am finalizat şi se mai lucrează în cel de-al doilea centru. Lucrările nu s-au mai sigilat, a fost simplu, cine avea răspunsul predicativă primea 0.6 puncte. S-au modificat doar borderourile finale. Este anul Caragiale din toate punctele de vedere. Ceea ce s-a întâmplat este un pas înapoi pentru educaţie. Unii colegi chiar au refuzat vehement să vină să facă aceste modificări. Abia după ce am insistat au acceptat să facă acest compromis. Semnalul dat de educaţie nu este unul bun", a explicat inspectorul de limba română Adrian Simion. Cu toate aceste probleme, inspectorul de specialitate Adrian Simion a precizat că graficul desfăşurării Evaluării naţionale şi a admiterii la liceu va rămâne neschimbat.
"Este subiectivă ca la carte"
Discuţiile despre tipul acelei propoziţii au fost multe şi de cele mai multe ori în contradictoriu. Deodată, toată lumea se pricepe la gramatică şi în special la sintaxa frazei. Pentru cineva din afara sistemului şi domeniului ar putea părea că într-adevăr este un item ambiguu, care a îndrumat elevii foarte buni pe căi greşite. Pentru a lămuri situaţia, am solicitat părerea profesoarei Florentina Andronache de la Colegiul "Bălcescu", care coordonează de mai mulţi ani concursul interjudeţean de surprize şi dificultăţi stilistice "Mihail Sebastian", o competiţie la care participă în special copiii olimpici. "Cert este subiectivă. Sunt mai multe argumente care îndreptăţesc această părere. Nu poate fi vorba de ambiguitate sau echivoc. Este subiectivă ca la carte. Este primul enunţ care se studiază la sintaxa frazei, prima lecţie de la subiectivă. Acest lucru poate fi văzut în cărţile unor academicieni recunoscuţi: Ion Diaconescu, Ion Coteanu, Gabriela Pană-Dindelegan sau Rodica Zafiu. Relaţia dintre subiect şi predicat se studiază încă de la învăţământul primar. Topica nu este un argument în realizarea unei analize gramaticale", a spus profesoara Florentina Andronache.
Pentru a susţine că propoziţia "ceea ce mă jenează" este subiectivă şi că itemul respectiv nu este ambiguu, profesoara a venit cu câteva argumente imposibil de contestat. În primul rând, pronumele relativ compus nesegmentabil "ceea ce" este o marcă pentru introducerea propoziţiilor subiective. Fraza nu conţine decât subiectivă şi regentă. De obicei elevii sunt puşi în dificultate într-un enunţ mai complicat, ramificat, care include şi alte subordonate, ceea ce nu a fost cazul în fraza respectivă. În privinţa topicii frazei, despre care s-a tot spus că putea să inducă în eroare, profesoara Andronache a spus că nimeni nu formulează o propoziţie în limba română punând întâi predicatul şi apoi subiectul. Orice enunţ se formulează întâi cu subiect şi apoi cu predicat. "A fost o umilinţă ceea ce ne-au pus să facem. Noi acum, ca profesori, ce trebuie să facem? Cum să le explicăm elevilor noştri diferenţa dintre corect, greşeală şi toleranţă excesivă? Ceea ce am fost puşi să facem de către minister este o lipsă de respect. Nu s-a mai întâmplat niciodată o asemenea umilinţă la nivel de categorie socială", a apreciat revoltată profesoara Andronache.
Elevii care au considerat răspunsul corect "predicativă" sunt acum mulţumiţi, părinţii lor la fel. Se pune însă întrebarea, cum se simt elevii care au ştiut răspunsul corect şi acum văd că ştiinţa lor de carte nu contează? Numai la Brăila au fost 870, din aproximativ 2.500. Ei trebuie să suporte acum frustrarea intelectuală şi etică.